آیا زمین ۵ میلیارد سال دیگر وجود خواهد داشت؟

از حالا تا پنج میلیارد سال دیگر برای خورشید چه اتفاقی می افتد، و چگونه این مسئله سیارات منظومه شمسی به خصوص زمین را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

آیا زمین ۵ میلیارد سال دیگر وجود خواهد داشت؟

به گزارش کلیک ، برای پاسخ به این سوال، یک تیم از اخترشناسان بلژیکی دیدگاه های خود را در مورد ستاره ای به نام L2 Puppis که در ۲۰۸ سال فاصله نوری از ما قرار دارد، بررسی کردند و تصویر دقیقی از آن چه که ممکن است روزی خورشید خاموش شود را ارائه نموده اند. این تیم از اخترشناسان از دانشگاه لوون در بلژیک در حال استفاده از ستاره ای است که می توانست پنج میلیارد سال پیش دوقلو و همتای مشابه خورشید ما باشد. به همین دلیل آن را شاهدی برای آینده منظومه شمسی و خورشید در نظر گرفتند.

وارد هومان یکی از اعضای این تیم در مورد L2 Puppis گفت: "ما کشف کردیم که این ستاره چیزی در حدود ده میلیارد سال عمر دارد."

پنج میلیارد سال پیش، این ستاره تقریبا با جرمی یکسان یک دوقلو کامل و بی نقص برای خورشید امروزی ما به شمار می رفت. اما یک سوم از جرم این ستاره در طول تکامل آن از بین رفته است. همین اتفاق در آینده دور یا نزدیک برای خورشید هم اتفاق خواهد افتاد.

این تیم برای این که مشاهدات خوبی نسبت به این ستاره داشته باشد، از رصدخانه بزرگ آتاکاما در شیلی استفاده کرد. این رصدخانه دارای یکی قدرتمندترین تلسکوپ های رادیویی موجود در جهان است که به دلیل استفاده از ۶۶ آنتن رادیویی برای ایجاد یک تلسکوپ مجازی، ۱۶ کیلومتر (۹ مایل) قطر دارد.

با وجود چنین تلسکوپ قدرتمندی، تیم بلژیکی قادر بود که به دقت بر روی L2 Puppis مطالعه کند، و ارتباط هایی را بین سرنوشت اجتناب ناپذیر این ستاره و خورشید بیابد.

لین دکین یکی از اعضای تیم گفت: "پنج میلیون سال دیگر، خورشید به یک ستاره غول پیکر قرمز رنگ تبدیل خواهد شد که صدها برابر بزرگ تر از اندازه فعلی خود است. هفت میلیارد سال دیگر هم، محصول نهایی این فرآیند، یک ستاره کوتوله سفید در مقیاس زمین اما بسیار سنگین تر خواهد بود. به طوری که حجم یک قاشق چای خوری از این سیاره در حدود پنج تن وزن خواهد داشت."

در حالی که بسیاری از ما از قبل می دانستنیم که خورشید در نهایت در شکوه کامل می میرد، اما این اولین باری بود که یک تیم توانست به درون یک تلسکوپ نگاه کند و اتفاقات آینده آن را با جزئیات بگوید.

از طرفی، این تیم علاوه بر پایان خورشید، به یکی از بزرگ ترین و سخت ترین پرسش های موجود برای ساکنان زمین هم پاسخی تقریبی داد. این که پس از خاموش شدن خورشید برای سیاره آبی ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در کوتاه مدت کسی نمی داند که چه اتفاقی برای زمین خواهد افتاد، اما پس از این که خورشید خاموش شود، دیگر زمین مانند سابق نخواهد بود و شرایط زندگی بر روی این کره نه تنها برای انسان ها، بلکه برای تمام موجودات زنده بر روی آن تغییر خواهد کرد و شاید غیرممکن شود.

اعضای این تیم تحقیقاتی معتقدند که خورشید پس از خاموش شدن عطارد و زهره را به درون خود می بلعد، اما معلوم نیست که آیا زمین را هم ببلعد یا خیر، و باید مطالعات بیشتری انجام دهند. آن ها معتقدند که با پایان یافتن این تحقیقات، می توانند به طور کامل دریابند که سرنوشت زمین پس از خورشید چگونه خواهد بود.

اعضای این تیم امیدوارند که بتوانند بر روی سیاره ای که در نزدیکی L2 Puppis قرار دارد مظالعات بیشتری انجام دهند. فاصله این سیاره با L2 Puppis سیصد میلیون کیلومتر می باشد، یعنی در حدود دو برابر فاصله زمین با خورشید ، اما می توان با تغییر داده ها و مقیاس های اندازه گیری به نتیجه هایی در مورد زمین و خورشید رسید.

کارهای تحقیقاتی این پژوهشگران در مجله نجوم و اخترفیزیک منتشر شد.

ارسال نظر