آیا سرانجام ویندوز ۸٫۱ به روز رسانی می شود؟

از شواهد امر پیداست که شرکت مایکروسافت، قول‌هایی به کاربران برای به روزرسانی ویندوز ۸٫۱ به ویندوز فون ۱۰ داده است.

آیا سرانجام ویندوز ۸٫۱ به روز رسانی می شود؟

به گزارش کلیک،‌ عرضه نسخه ویندوز فون ۱۰، با تاخیر طولانی مواجه شده است. بیایید نگاهی به چند تاریخ بیندازیم. خبر رونمایی از ویندوز ۱۰ در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ اعلان شد. همچنین خبر نسخه ویندوز فون ۱۰ در ژانویه ۲۰۱۵ اعلان شد. ویندوز ۱۰ در جولای ۲۰۱۵، برای تبلت و کامپیوترهای شخصی وارد بازار شد. نسخه ویندوز فون ۱۰ برای دستگاه‌های جدید در نوامبر ۲۰۱۵ عرضه شد. حال با نگاهی به این تاریخچه،‌ متوجه خواهیم شد که برای ویندوز فون حدود یک سالی از تاریخ رونمایی آن و برای خود ویندوز ۱۰، حدود یک سال و نیم از اعلان آن می‌گذرد. با این حال ویندوز ۱۰ هنوز برای دستگاه‌های موجود قدیمی‌تر همانند لومیا ۶۴۰ و ۵۴۰ منتشر نشده است و آن‌ها دارای ویندوز۸٫۱ هستند. مایکروسافت این دستگاه‌ها را با قیمت ویژه برای فروش گذاشت و هم چنین قول منتشر شدن ویندوز ۱۰، برای این دستگا‌ها را داده بود.

ویندوز 10 نسخه موبایل

اولین و شاید بارزترین موضوع مهم در این است: دستگاه‌های موبایلی، که بر روی آن‌ها ویندوز ۸٫۱، نصب شده است، هیچ به روزرسانی دریافت نکرده‌اند. (به‌روز رسانی به ویندوز فون ۱۰). این یک مشکل بسیار جدی است. مایکروسافت قول داده است که این دستگاه‌ها را به ویندوز ۱۰ ارتقا بدهد. آن‌ها قول جدی داده‌اند که تمام دستگاه‌هایی که ویندوز ۸٫۱ دارند از ویندوز ۱۰ بی‌بهره نخواهند بود، حتی آن دسته از دستگاه‌های ضعیف‌تری که حافظه‌های ۸ گیگابایتی دارند یا دستگاهی مثل لومیا دنیم (Lumia Denim)، یا هم طراز این‌ها. تا به این لحظه مایکروسافت در ارائه خود موفق نبوده است. بیایید چشمان خود را بر روی مشکلات فنی، که ویندوز ۱۰ آماده است یا خیر، ببندیم. حقیقت این است که یک سالی طول کشید تا مایکروسافت به وعده خود برای به‌روزرسانی دستگاه‌های موبایلی، عمل کند. فراموش نکنیم که آن به‌روزرسانی موجب فروش دستگاه‌های لومیا، گردید.

یکی از نتیجه‌ گیری‌هایی که می‌توان گرفت این است، که ویندوز ۸٫۱، تجربه خوبی به نسبت ویندوز ۱۰، برای مصرف کنندگان به وجود آورده است، و این قابل بحث است. در حالی که ویندوز ۱۰، هنوز پازل‌هایی برای تصمیم‌گیری و راه حل‌های مناسبی برای بیشتر و بهترشدن دارد، مایکروسافت و دیگر توسعه دهندگان، تمام تمرکز و تلاش خود را بر روی ویندوز ۱۰ و به خصوص نسخه موبایل، گذاشته‌اند. این بدین معنی است، که ویندوز ۸٫۱، نسخه پایدار و بادوامی نیست و هر لحظه احتمال دارد که از کار بیفتد و از بین برود و تنها راه حل موجود، بروزرسانی به ویندوز ۱۰، جهت استفاده از نرم افزارهای جدید و رفع ایرادات اساسی است.

سیستم عامل ویندوز 10

در نتیجه عواقب تمرکز بیشتر بر روی ویندوز ۱۰، باید گفت که مایکروسافت در به‌روزرسانی ویندوز ۸٫۱ و نرم افزارهای موجود غفلت کرده است. یک نرم افزار به عنوان مثال که تاکید بر روی آن داریم موسیقی ایکس‌باکس (Xbox Music)،‌ است. زمانی که ویندوز فون به یک نقطه از فروش قابل قبول رسید، این نرم افزار در سایه ویندوز قبلی ۸٫۱، فرو رفت، و در لیست زمان‌بندی به‌روزرسانی در مدت دو هفته، قرار گرفت. مایکروسافت سرانجام بروزرسانی این نرم افزار را متوقف کرد و گقت که در نسخه ۱۰، این نرم افزار به‌روزرسانی خواهد شد. این بدین معنی است که، برای بیش یک سال این نرم افزار در ویندوز ۸٫۱، دست نخورده باقی مانده است، و هنوز ما آن را به نام موسیقی ایکس‌باکس می‌شناسیم ولی با این وجود مایکروسافت ۹ ماه پیش اسم آن را به Groove تغییر داد.

مثال دیگری از این که چگونه ویندوز ۸٫۱ کاسته شده است، در فروشگاه ویندوز (Windows store)، قابل مشاهده است. اگر کسی با ویندوز ۸٫۱، از طریق کامپیوتر شخصی یا ویندوز فون به فروشگاه سر بزند،‌ خواهد دید که یک سری نرم افزارها در لیست، دارای مشکل هستند، یا در قسمت اطلاعات نرم افزار، دارای ایراد و خطا، بیان شده است،‌ یا اینکه نرم افزار فاقد تصویر شاخص است. ما این مشکل را ماه پیش به مایکروسافت گزارش دادیم. اما تا به امروز، هنوز این مشکل برطرف نشده است.

گذشته از این حرف‌ها، خیلی از برنامه‌ها و سرویس‌های جدید در ویندوز فون ۱۰، رونمایی شده است. تنها چیزی که نیاز است، به‌روزرسانی ویندوز ۸٫۱ به ویندوز ۱۰ است که، این ویندوز رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد و دستگاه‌های قدیمی زنده شوند. در حال حاضر ویندوز ۸٫۱ را می‌توان یک رها افزار نامید (رها افزار: یک کلمه ترکیبی بدین معنی است که نرم افزار مورد نظر به حال خود رها شده است. abandonware= abandond software).

دستگاه‌های دارای ویندوز فون

هم چنین یک مشکل در آینده نیز وجود دارد، چرا که شرکت‌های حامل محصولات مایکروسافت و شرکت‌های همکار که وظیفه فروش ویندوز ۸٫۱ را بر عهده داشتند، به مشکل برخورد می‌کنند، چون مایکروسافت قول به‌روزرسانی به ویندوز ۱۰ را داده است و تاکنون به آن عمل نکرده است. در گذشته، بلو (Blu)، و ییز (Yezz)، شرکت‌های همکار با مایکروسافت برای فروش ویندوز ۸٫۱ بوده‌اند. بازار موبایل‌های اندرویدی را هم به کنار بگذاریم، در حال حاضر این شرکت‌ها با وجود ویندوز ۱۰، موقعیت خود در بازار را به وضوح نمی‌بینند. خیلی از ویندوز فون‌های قدیمی، ویندوز ۱۰ را دریافت نخواهند کرد، با توجه به این که مایکروسافت پای خود را از این قضیه بیرون کشیده است و از لحاظ مالی قادر به انجام این کار نیست. با وجود تمام حرف‌های گفته شده،‌ این قضیه روشن است که: روند ساخت و انتشار یک به‌روز رسانی جدید به خصوص ساخت یک سیستم عامل یکپارچه، کار آسانی نیست.

اما مایکروسافت، قبلا اینکار را انجام داده است، و نه فقط مایکروسافت، بلکه دو پرچم دار ساخت سیستم عامل‌های گوشی، یعنی اپل و گوگل این کار را انجام داده‌اند. ما می‌توانیم تمام روز راجع به این چرخه بحث کنیم. این که چرا مایکروسافت بیشتر از توانش انجام نداده، این که ویندوز ۱۰ پیچیده‌تر و مشکل‌تر از هر سیستم عامل دیگری است و نیاز به فضا و وقت بیشتری دارد، یا این که من چقدر ناعادلانه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنم و مورد‌های دیگری را در نظر نمی‌گیرم. با این حال، من نگاه می‌کنم به نتایج به دست آمده و اتفاقات اخیر. اما مطمئنم به زودی این وعده‌ها به حقیقت می‌پیوندند و ویژگی‌های جدید اضافه خواهند شد.

مایکروسافت به عنوان یک نوسان گذرا در بازار سیستم عامل‌های موبایلی، باقی مانده است. با وجود تمام ایده‌های بزرگش باید گفت: تاکنون در مورد هر چیزی که برنامه‌ریزی کرده بودند و هم چنین در تحویل به موقع، با شکست مواجه شده‌اند.

منبع: mspoweruser

ارسال نظر