میزان حافظه رم گوشی چقدر باید باشد؟

مطمئنا شما نیز هنگام خرید گوشی های هوشمند، مقدار حافظه رم برایتان خیلی مهم است، اما باید بدانید که گاهی اوقات نباید راجع به این مسئله وسواس زیادی به خرج دهید.

میزان حافظه رم گوشی چقدر باید باشد؟

کلیک- گوشی های هوشمند اندرویدی در حال حاضر حتی بیشتر از کامپیوتر های شخصی شما به مقدار بالای RAM نیاز دارند و این در حالی است که آخرین نسل از گوشی های آیفون، می توانند سنگین ترین و عجیب ترین پردازش ها را تنها با وجود یک رم ۲ گیگابایتی به نحو احسن انجام دهند!

شایان ذکر است که برخورداری گوشی های هوشمندمان از مقدار بالای رم، به نوعی یک آینده نگری محسوب می شود و می تواند در آینده خیال ما را از بابت فناوری ها و اپلیکیشن های به روز راحت کند.

نکته ای که در میان گوشی های OnePlus 3، LeEco Le Max2 و Asus Zenfone 3 به یک شباهت تبدیل شده، مقدار رم آن هاست. اگر مشخصات هر یک از این گوشی ها را مطالعه کنید، احتمالا بر این عقیده خواهید بود که آن ها با داشتن هزینه مقرون به صرفه، توان پردازشی مناسب و قدرتمندی را به کاربر ارائه می کنند که به هر حال عقیده نادرستی نیست؛ اما نکته ای که ما این جا راجع به آن حساس هستیم، مقدار رم ۶ گیگابایتی این گوشی هاست. جالب این جاست که اکثر کاربران از این گوشی ها تنها برای کاربرد های روزانه مانند برقراری تماس، جواب دادن تماس ها، چت کردن با دوستان، ورود به شبکه های اجتماعی و مقداری وبگردی استفاده می کنند.

رم یا همان حافظه با دسترسی تصادفی، جایی است که سیستم عامل، اپلیکیشن هایی که با آن ها کار می کنید و اطلاعات موقت مورد استفاده برای اجرای اپلیکیشن ها در آن نگهداری می شود تا در مواقع لازم، به کار گرفته شوند. دلیل این امر هم این است که رم در مقایسه با حافظه داخلی سیستم که اطلاعات معمولی در آن توسط کاربر ذخیره می شود، سریع تر است و اطلاعات را در مدت زمان کمتری در معرض استفاده قرار می دهد.

در طول سال ۲۰۱۵، شاهد ارتقای فزاینده ی مقدار رم گوشی های هوشمند اندرویدی بودیم؛ به طوری که پرچمداران این گوشی ها، از ۳ گیگابایت رم به ۴ گیگابایت رم ارتقا پیدا کردند و این در حالی بود که گوشی های میان رده، تنها به ارتقا از ۱ گیگابایت رم به ۲ یا نهایتا ۳ گیگابایت رم بسنده کردند. به هر حال، خیلی جالب است که سیستم های شخصی خیلی از کاربران با ۴ گیگابایت رم به خوبی کار می کنند و گوشی های هوشمند به ۶ گیگابایت رم نیاز دارند! بنا بر آخرین مستندات ارائه شده توسط مایکروسافت، ویندوز ۱۰ ورژن ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی، صرف نظر از این که آن را بر روی یک سیستم رومیزی، لپ تاپ، تبلت و یا یک سیستم ترکیبی استفاده می کنیم، به ترتیب تنها نیازمند تنها ۱ و ۲ گیگابابت رم هستند. بنابراین، چرا گوشی های اندرویدی به این چنین میزان بالای رم نیازمند هستند؟ موضوع زمانی به اوج جذابیت و نیز تعجب می رسد که بدانیم سال گذشته، وقتی گوشی های آیفون ۶ اس و ۶ اس پلاس با دو گیگابایت رم عرضه شدند، طرفداران دو آتیشه اندروید آن ها را به نوعی مسخره کردند و این موضوع را ملعبه دست خود قرار دادند!

اندروید؛ بی شباهت به آی او اس

تفاوت های اساسی بین سیستم عامل های آی او اس و سیستم عامل اندروید وجود دارد. تفاوت اساسی این است که برنامه های اندروید هنوز هم از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می کنند، که بر اساس بازیابی حافظه بعد از اتمام استفاده از یک برنامه، کار می کند. این فرایند همچنین به جمع آوری زباله شهرت دارد. برنامه های آی او اس اپل به روش متفاوتی نوشته شده اند، و از این فرآیند بی نیاز هستند. حالا به مباخث نرم افزاری خواهیم پرداخت که هر کدام از این دو برند، در نوع خود منحصر به فرد هستند. رابط کاربری کاملا تر و تمیز در گوگل نکسوس ۶ بدان معنی است که تنها در حدود ۱٫۲GB رم (از کل ۳ گیگابایت رم ) در حالت استند بای گوشی و بدون اجرای هیج اپلیکیشنی مصرف می شود. در وضعیتی مشابه، سیستم عامل نسبتا سبک اکسیژن مورد استفاده در گوشی OnePlus3، از مجموع ۶ گیگابابت رم تنها در حالت عادی ۱٫۳۹ گیگابایت رم را اشغال می کند، در حالی که گلکسی نوت ۵ تنها برای سیستم عامل و سفارشی سازی هایی که سامسونگ بر روی آن تعبیه کرده، از مجموع ۴ گیگابایت رم، ۱٫۷ را اشغال می کند. در حالی که اپلیکیشن های بیشتری را بر روی گوشی های اندرویدی اجرا کنید، یک حالت اجرای پس زمینه برای آن اپلیکیشن ها ایجاد می شود که این خود مقداری از رم را مصرف می کند. این نکته نیز مشخص است که اگر گوشی اندرویدی شما، ۱ یا ۲ گیگابایت رم داشته باشد و طی یک عملیات انتحاری، جندین اپلیکیشن را اجرا کنید و به همان حالت اجرا آن ها را رها کنید، سیستم عامل مجبور می شود برای سوییچ کردن میان این اپلیکیشن ها در هنگام استفاده، سرعت دستگاه را پایین بیاورد و همین موضوع اعصاب شما را خورد خواهد کرد!

رم بیشتر؛ زندگی بهتر!

این اصطلاح، یک قانون سرانگشتی است که تولیدکنندگان گوشی های هوشمند از آن پیروی می کنند. البته اگر نگاهی به بازار بیندازیم، با وجود پردازنده های ۶۴ بیتی در گوشی ها، مقدار ۴ و یا بیشتر رم الزامی به نظر می رسد. اما مشخصات، مانند آمار و اطلاعات، همیشه تمام حقیقت را بازگو نمی کند! در اینجا جنبه کاربردی بودن یک گوشی، آن چیزی است که در نهایت بدون وارد شدن به جزئیات موشکافانه از بنچمارک، تا ثابت شود یک گوشی ۵ درصد از دیگری سریع تر است، تجربه کاربر را تعریف می کند.

گوشی Moto X Style با ۳ گیگابابت رم به نسبت Asus Zenfone 2 با ۴ گیگابایت رم، در اکثر موارد بازده بیشتری دارد و مهم ترین تفاوتی که میان این دو به چشم می خورد، رابط کاربری تر و تمیز و خالص سابق در رابط ZenUI در گوشی ایسوس است که اگر تمام قطعات و بخش ها به خوبی کار کنند، بدین معناست که ۳ گیگابابت رم برای تمام کاربران گزینه قابل قبولی است.

مورد دیگر، بخش جذاب بازی هاست! اگر به پلی استور نگاهی بندازیم، واضح است که تنها تعداد معدودی از بازی ها، بیشترین مقدار از رم گوشی هایی با این مقدار رم را اشغال می کنند و خیلی از آن ها تنها به مقدار متوسطی رم اکتقا می کنند و ۴ گیگابایت رم از سر آن ها هم زیادی است؛ چه برسد به ۶ گیگابایت!

در چه حالتی رم بیشتری نیاز است؟

اگرچه، اکثر کاربران آخرین و مدرن ترین بازی های ارائه شده در گوگل پلی را دانلود و استفاده نمی کنند، اما کار از محکم کاری هیچ گاه عیب نمی کند و داشتن مقدار رم به میزان بیشتر از حد نیاز، ضرری ندارد! اندروید به عنوان یک سیستم عامل، به میزان مقدار رمی که به گوشی هوشمند اختصاص داده می شود، به همان مقدار خود را توسعه می دهد و این یعنی اگر مقدار رم گوشی بالا باشد، اپلیکیشن های در حال اجرا و در پس زمینه بیشتری توسط سیستم عامل مدیریت می شود و به سرعت می توان میان میان اپلیکیشن ها سوییچ کرد.

یکی دیگر از فواید داشتن رم زیاد، تضمین آینده است. با این وضعیت تولید بازی ها، که هر روز پیشرفته تر می شوند و آن قدر خود را توسعه می دهند تا از میزان زیادی از منابع گوشی استفاده کنند، گوشی ها با داشتن مقدار رم بالا و ترجیحا بیشتر از حد لازم، می تواند در آینده بدون نگرانی با بازی های روز دنیا خود را وفق دهد.

همین امروز گوشی هوشمند خود را به روز کنید!

سوال اصلی این است که آیا شما برای تغییر گوشی هوشمند خود، تنها RAM را دلیل اصلی می دانید و یا دلایل دیگری نیز دارید؟ اگر جوابتان مثبت است،OnePlus 3 و LeEco LeMax2 گزینه های مناسبی برای شما هستند. این دو گزینه به نوعی باعث سرافرازی اندروید شده است؛ چنان که این دو گوشی هوشمند، حتی از Sony Xperia X و LG G5 نیز آینده دار تر هستند. در نهایت، اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید، می توانید یک گوشی هوشمند پرچمدار را با بالاترین مشخصات خریداری کنید.

ارسال نظر