سگ‌ها قادر به درک حالت‌های عاطفی انسان هستند

از این پس باید برای پنهان کردن احساسات واقعی خود بیشتر تلاش کنید؛ سگ خانگی شما بر اساس ترکیبی از صدا و تصویر قادر به درک احساسات شماست! سگ همچنین می‌تواند به طور مناسبی به حالت‌های عاطفی مثبت و یا منفی شما پاسخ دهد. ممکن است این خبر، تازگی چندانی برای کسانی که بیشتر با سگ‌ها حشر و نشر دارند نداشته باشد؛ کسانی که از واکنش متناسب سگ مورد علاقه‌شان در پاسخ به عصبانیت، هیجان و یا بازیگوشی اطلاع دارند.

سگ‌ها قادر به درک حالت‌های عاطفی انسان هستند

سگ همچنین می‌تواند به طور مناسبی به حالت‌های عاطفی مثبت و یا منفی شما پاسخ دهد. ممکن است این خبر، تازگی چندانی برای کسانی که بیشتر با سگ‌ها حشر و نشر دارند نداشته باشد؛ کسانی که از واکنش متناسب سگ مورد علاقه‌شان در پاسخ به عصبانیت، هیجان و یا بازیگوشی اطلاع دارند.

به گزارش کلیک، این تحقیقات که روز چهارشنبه در ژورنال Biology Letters منتشر شد، برای اولین بار نشان داده است که سگ از یک سازوکار ورودی چند سنسوری برای ارزیابی حالات عاطفی یک انسان استفاده می‌کند.

تیمی از روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری حیوانات از دانشگاه‌های لینکلن انگلیس و سائوپائولوی برزیل، از 17 سگ خانگی در پژوهش خود، آزمایش به عمل آوردند.

برای تعیین اینکه چگونه این سگ‌ها عواطف انسان را ارزیابی می‌کنند، این تیم هم‌زمان با پخش صدا، تصاویری را به سگ‌ها نشان داده است. این تصاویر و صداهای گرفته شده از سگ و انسان در دو دسته‌بندی اصلی قرار داده شدند. دسته اول: تصاویر و صداهای مثبت که شامل حالت‌های شاد و سرزنده هستند و دسته دوم: تصاویر و صداهای منفی که حالت‌های خشمگین و تهاجمی را در بر می‌گیرند.

این تصاویر از حالت‌های چهره می‌توانست با یک صدای سازگار جفت شود، به عنوان مثال یک چهره شاد با یک صدای شاد و یا با یک صدای ناسازگار هماهنگ شود مانند یک چهره شاد با یک صدای خشمگین.

سگ‌ها پیش از این هیچ آموزشی ندیده بودند و این صداها و تصاویر نیز از انسان‌ها و سگ‌های ناشناس تهیه شده بود. طی این مطالعه مشخص شد که سگ‌ها به طور قابل توجهی زمان طولانی‌تری را برای نگاه به تصاویری که با صدای پخش شده همخوانی دارند، سپری می‌کنند. این نشان می‌دهد که آن‌ها قادر به تشخیص دیده‌ها و شنیده‌های خود هستند.

کان گوا از دانشگاه لینکلن می‌گوید:"مطالعات قبلی نشان داده‌اند که سگ‌ها می‌توانند با استفاده از نشانه‌هایی از قبیل حالات چهره، بین احساسات انسانی تمایز قائل شوند، اما این مشابه تشخیص عواطف نیست." وی افزود:

"مطالعه ما نشان می‌دهد که سگ‌ها از این توانایی برخوردارند که دو منبع متفاوت از اطلاعات حسی را به یک ادراک منسجم از احساسات در انسان‌ها و سگ‌ها، ادغام کنند. برای انجام این کار، آن‌ها نیاز به یک سیستم طبقه بندی داخلی از حالات عاطفی دارند. تاکنون این توانایی شناختی تنها در مورد پستانداران به اثبات رسیده و ظرفیت انجام این کار نیز در میان تمام گونه‌های پستانداران تنها در انسان دیده شده بود."

دنیل میلز از دانشگاه لینکلن گفت:"یک تفاوت بنیادین بین رفتارهای انجمنی وجود دارد، مانند تفاوت میان یادگیری بروز واکنش متناسب به یک صدای خشم‌آلود و تشخیص طیف وسیعی از نشانه‌های ناهمگون که برای نمایش انگیختگی عاطفی در یک فرد ظاهر می‌شوند." وی افزود:

"یافته‌های ما برای اولین بار نشان می‌دهند که سگ‌ها، احساسات و عواطف را در دیگر سگ‌ها و حتی انسان‌ها به درستی تشخیص می‌دهند."

منبع: cnet.com

ارسال نظر