سردرگمی ترامپ در مورد یک توافق بین‌المللی بزرگ در حوزه تکنولوژی

دونالد ترامپ باید در روزهای پیش رو درباره قرارداد فروش بین شرکت آمریکایی تولید کننده چیپ های الکترونیکی Lattice و شرکت سرمایه گذاری چینی CBCP تصمیم گیری کند.

سردرگمی ترامپ در مورد یک توافق بین‌المللی بزرگ در حوزه تکنولوژی

شرکت سرمایه‌گذاری CBCP تصمیم گرفته مالکیت شرکت آمریکایی Lattice Semiconductor را که در زمینه تولید چیپ های الکترونیکی فعالیت دارد، به صورت یکجا تحصیل کند. اما از آنجا که دولت چین در این شرکت مالی، نفوذ موثری دارد، کمیته نظارت بر سرمایه گذاری های خارجی آمریکا (CFIUS) مخالفت خود را نسبت به اجرایی شدن این قرارداد ۱٫۳ میلیارد دلاری اعلام کرد. حال، تصمیم گیری نهایی بر عهده دونالد ترامپ محول شده است.

این کمیته پیامدهای منفی استراتژیک ناشی از اجرای این قرارداد برای آمریکا را دلیل مخالفت خود با آن اعلام کرده و به صورت رسمی از ترامپ خواسته است این معامله را لغو کند؛ همچنین احتمال می رود همکاری شرکت چینی با برنامه های فضایی آن کشور نیز از جمله دلایل مخالفت کمیته نظارت بر سرمایه‌گذاری های خارجی آمریکا باشد.

از آنجایی که تاکنون هیچکدام از روسای جمهور آمریکا درخواست های رسمی CFIUS را رد نکرده اند، احتمال می رود این بار نیز دونالد ترامپ با اجرایی شدن این قرارداد مخالفت کند.

گفتنی است؛ تصمیم ترامپ در معادلات سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین تاثیر شگرفی خواهد داشت.

ارسال نظر