بررسی فرمت های مختلف HDR و ویژگی های آنها

امسال در نمایشگاه CES، پشتیبانی از HDR تقریبا در تمام تلویزیون های تولید شده مشاهده می شد، که در این میان ال جی وعده داده است که تمام تولیدات آن از ۴ ویژگی عمده HDR بهره مند خواهد بود.

بررسی فرمت های مختلف HDR و ویژگی های آنها

به گزارش کلیک ، استانداردهای ویدئویی مختلفی وجود دارد که ممکن است کاربرانی را که اطلاعات کافی نداشته باشند، سردرگم کند. خوشبختانه، واقعیت این است که در حال حاضر چهار استاندارد به نام های HDR10، دالبی ویژن، HLG و HDR پیشرفته وجود دارند، و مصرف کنندگان برای خرید یک دستگاه جدید مشکل نخواهند داشت.

در حالی که HDR ممکن است در بسیاری از اشکال مختلف عرضه شود، الزامات خاصش برای هر استاندارد، استفاده از آن را برای تولید کنندگان تلویزیون برای حمایت از استانداردهای متعدد با وجود تنوع بسیار آسان تر می کند. در ادامه قصد داریم این فرمت های مختلف را برای شما بیان کنیم.

HDR10

HDR10 توسعه یافته ترین استاندارد توسط تولید کنندگان دستگاه های مختلف (از جمله سامسونگ و سونی ) است. HDR10 استاندارد پیش فرض برای دیسک های بلوری ۴K Ultra-HD به حساب می آید، و توسط هر دو شرکت سونی و مایکروسافت برای پلی استیشن ۴ و Xbox One S به کار می رود.

Dolby Vision

دالبی ویژن که توسط خود دالبی طراحی و توسعه یافته است، دیگر رقیب اصلی برای محتوای HDR است. بر خلاف HDR10، فرمت دالبی نیازمند تلویزیون و دستگاه های رسانه ای است که به طور خاص با یک چیپ سخت افزاری دالبی ویژن طراحی شده اند.

این فرمت یک سطح بالاتر از روشنایی و وسعت رنگ بیشتری را تحت پوشش قرار می دهد و می توانند تصاویر تلویزیون را با استفاده از سخت افزار موجود به صورت خاصی کالیبره کنند.

HLG

HLG، یا Hybrid-Log Gamma، یکی از استانداردهای جدیدتر در بازار است ، اما این فرمت نسبت به دالبی ویژن و HDR کاملا متفاوت است. HLG توسط شبکه های رادیو و تلویزیون بی بی سی و NHK به عنوان یک فرمت HDR برای پخش زنده توسعه داده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

بر خلاف دیگر روش های HDR، که محتوا را از قبل رمزگذاری و آماده استفاده می کنند، سیستم HLG به گونه ای طراحی شده است که برای پخش زنده مورد استفاده قرار گیرد.

Advanced HDR یا HDR پیشرفته

HDR پیشرفته شاید معروف ترین فرمت در میان چهار فرمت دیگر باشد. این فرمت در درجه اول برای پخش رسانه و ارتقاء SDR به HDR ساخته شده است و به گونه طراحی شده که با تمام محصولاتی که مجهز به سخت افزار HDR هستند را پشتیبانی می کند.

بنابراین در واقعیت، این چهار فرمت برای رقابت با یکدیگر و برتری یافتن نسبت به هم ساخته نشده اند و همه آن ها در تلاش برای انجام کارهای مختلف و عمدتا تقابل سازگار هستند.

ارسال نظر