پرتاب ماهواره دوستی در آینده‌ای نزدیک

رسانه کلیک – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی از پرتاب ماهواره مخابراتی دانشگاه شریف با نام ماهواره دوستی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

پرتاب ماهواره دوستی در آینده‌ای نزدیک

به گزارش خبرنگار کلیک ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی پس از دیدار با دبیر کل همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) گفت: سازمان اپسکو مجموعه‌ای است که از سال ۲۰۰۹ با هدف همکاری فضایی بین کشورهای عضو از جمله ایران، مغولستان، چین، پاکستان، بنگلادش، تایلند و ترکیه عضو آن هستند. این همکاری ها به دنبال آموزش در صنعت فضایی و دورهای آموزشی بین کشورها است که در نهایت آخرین دستاوردهای حوزه فضایی را با هم به اشتراک می‌گذارند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: کشورها با اشتراک گذاری اطلاعات در حوزه فضایی از ماهواره‌های سنجشی خدماتی را به یکدیگر ارائه‌ می‌دهند؛ در واقع به جای این که ۱۰ ماهواره به فضا پرتاب شود و ۱ ایستگاه داشته باشند به دلیل موقعیت‌های جغرافیایی، تفاهم دارند که ماهواره واحدی با ۱۰ ایستگاه زمینی وجود داشته باشد تا بتوانند این اطلاعات را ذخیره کنند. کشور ایران از این خدمات در سیل اخیر استان فارس و بوشهر برای دریافت اطلاعات استفاده کرده است و این اطلاعات را برای بهبود در فرآیند کمک رسانی به سازمان مدیریت بحران قرار گرفته است و این اطلاعات فضایی و ماهواره‌ای به بهتر شدن زندگی مردم کمک شایانی‌ می‌کند.

آذری جهرمی تاکید کرد: اپسکو دومین نهاد معتبر در حوزه فضایی است و تفاهم ایران با اپسکو و کشورهای عضو آن باعث شده تا صرفه جویی در زمان و هزینه ایجاد شود که مسئله بسیار مهمی است.

وی افزود: ایران برای دو سال ریاست اپسکو را بر عهده داشته است و امسال برای آخرین دوره، نشست سران فضایی کشورهای عضو اپسکو در ایران برگزار می‌شود و در پایان این نشست، ریاست نشست سران فضایی کشورهای عضو اپسکو به کشور مغولستان منتقل می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه‌های ماهواره‌ای در حال اجرای ایران گفت: دو نوع ماهواره از جمله ماهواره مخابراتی و سنجشی است که هر دو در ایران دارای پیشرفت زیادی بوده‌‌اند و در مجموعه دانشگاهی کشور توانسته تا فعالیت‌های خوبی در زمینه ماهواره داشته است. در حال حاضر ماهواره‌های زیادی ساخته شده‌اند و آماده پرتاب هستند که بحث پرتاب آن‌ها از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیگیری است.

آذری جهرمی با بیان این که شایعات منتشر شده نسبت به توقف فعالیت‌های فضایی ایران بعد از توافق ۱+۵ کذب است خاطر نشان کرد: در توافق برجام بین ایران و ۱+۵ در حوزه فضایی ایران شامل محدودیتی نیست و در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز محدودیتی شامل ایران در حوزه ماهواره‌ای نمی‌شود؛ در حقیقت در قطعنامه ۲۲۳۱ فعالیت‌های موشکی ایران تحریم شده است اما ایران فعالیت‌های موشکی را حق مسلم خود می‌داند و روند فعالیت‌های موشکی به صورت جدی ادامه دارد. همچنین پرتاب‌های موشک‌های ماواره‌ای نیز بعد از این توافقات بوده است و فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند.

آدری جهرمی در پایان در رابطه با ماهواره دوستی گفت: ماهواره دوستی از دانشگاه شریف در لیست پرتاب ماهواره‌های ایران قرار دارد و به زودی این ماهواره نیز پرتاب خواهد شد.

ارسال نظر