ورود حالت Driver Mode به گوشی های هوشمند

استفاده از گوشی های هوشمند در حین رانندگی در موارد بسیاری باعث حواس پرتی راننده و در نتیجه تصادفات ناگواری می شود که گاهی اوقات منجر به مرگ نیز می شوند. ایجاد حالت "driver mode" در گوشی های هوشمند می تواند از اتفاقات این چنینی جلوگیری کند.

ورود حالت Driver Mode به گوشی های هوشمند

به گزارش کلیک، مسئولان ذی ربط تأمین امنیت جاده ها در آمریکا برای مقابله جدی با مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ ای، از شرکت های سازنده گوشی های هوشمند درخواست کرده اند در گوشی های خود از حالتی به نام "driver mode" استفاده کنند تا در هنگامی که کاربر در حال رانندگی است، از اجرای اپلیکیشن هایی که باعث حواس پرتی او می شوند، جلوگیری کند.

اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه های آمریکا چند روز پیش طرحی را معرفی کرد که ظاهرا قصد دارد آن را در اختیار شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند مانند اپل و سامسونگ قرار دهد تا این شرکت ها با استفاده از این موارد ذکر شده در این طرح بتوانند گوشی های خود را طوری طراحی کنند که در هنگام رانندگی کاربر، از اجرای اپلیکیشن ها و سایر موارد (مانند فایل های چند رسانه ای و متون) که باعث حواس پرتی راننده می شوند، به صورت خودکار جلوگیری کنند.

این طرح حالتی به نام "driver mode" را طراحی کرده است که از یک رابط کاربری ساده برخوردار است و زمانی که خودرو در حال حرکت است، از اجرای برخی از اپلیکیشن ها جلوگیری می کند. همچنین گوشی باید تشخیص دهد تنها زمانی که کاربر در حال رانندگی است، این حالت را فعال کند تا به این صورت از تحمیل این ویژگی امنیتی به سایر سرنشینان خودرو جلوگیری شود.

اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه های آمریکا اعلام کرده است شمار تلفات ناشی از تصادفات در بزرگراه های این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۱۶ به ۱۷،۷۷۵ رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۰٫۴ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته نیز بیشترین میزان مرگ و میر در تصادفات جاده ای در ۵۰ سال گذشته ثبت شد.

شاید وقتی کسی از پشت به خودروی شما بزند و متوجه شوید کار کردن با گوشی باعث حواس پرتی او شده است، عصبانی شوید و با خود بگویید ای کاش می شد به نحوی با این مشکل برخورد کرد.

اجرای برخی از موارد در طرح ارائه شده توسط اداره ملی امنیت ترافیک بزرگراه های آمریکا، از نظر فنی زیاد دشوار به نظر نمی رسد. به عنوان مثال در این طرح از شرکت های سازنده گوشی های هوشمند خواسته شد در بیشتر گوشی های خود از امکاناتی همچون حسگر شتاب سنج و GPS استفاده نکنند.

به تازگی سازنده بازی Pokemon Go نسخه ای جدیدی از این بازی را ارائه کرده است که اجرای آن زمانی که سرعت خودرو بیش از ۱۶ کیلومتر در ساعت باشد، متوقف می شود؛ زیرا طبق گزارشات دلیل اصلی چندین تصادف مشغول بودن راننده به این بازی در حین رانندگی بوده است.

همچنین در اسنپ چت یک فیلتر سرعت به کار گرفته شده است که وقتی کاربر در حال رانندگی از این اپلیکیشن استفاده است، تصویر کیلومترشمار خودرو را به او نشان داده می شود تا کاربر از سرعت خودرو مطلع شود.

تماس تصویری با اسنپ چت نیز چند ماه پیش نیز موجب یک تصادف شد که منجر به مرگ ۵ نفر شد. ویدیو ضبط شده در این اپلیکیشن نشان می دهد که کاربر با سرعت ۱۸۴ کیلومتر در حال رانندگی بوده است.

به نظر می رسد موارد مطرح شده در این طرح، نسبت به شرایطی که کاربر در هنگام نصب اپلیکیشن اسنپ چت باید با آن موافقت کند، تاثیرگذار تر است. در این اپلیکیشن از کاربران خواسته شده است در مواقعی که استفاده از این اپلیکیشن باعث حواس پرتی کاربر در پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی یا سایر قوانین مربوط به ایمنی کار می شود، از استفاده از آن خودداری کنند؛ اما در این طرح به سادگی از مردم خواسته است، در حین رانندگی از این اپلیکیشن استفاده نکنند.

همچنین هماهنگی بین گوشی های هوشمند و سایر وسایلی که در خودروها وجود دارد، نیز در این طرح مطرح شده است که شامل سیستم های پخش و ناوبری خودروها و همچنین سایر وسایلی که در خودرو نصب شده است، می شود.

در این فناوری جدید گوشی رانندگان با سیستم های آنبورد ارتباط برقرار می کنند و به این صورت از اجرای فیلم های غیر مرتبط با رانندگی، تصاویر خاص و نمایش متونی که در حال حرکت در صفحه نمایش گوشی هستند، جلوگیری می شود.

با فعال شدن این حالت، کاربر نمی تواند پیام متنی ارسال کند و یا از مرورگر استفاده کند. همچنین با فعال شدن این حالت، نمایش هر گونه متن که می تواند تبلیغات، پست های ارسال شده در شبکه های اجتماعی و کتاب های الکترونیکی باشد، جلوگیری می شود. مسئولان مربوطه برای اینکه اطمینان حاصل کنند برقراری با سیستم های آنبورد، سریع و به سادگی صورت می پذیرد، با تمام افرادی که از این سرویس استفاده می کنند، تماس می گیرند.

موارد مطرح شده در این طرح می تواند به شرکت های سازنده گوشی های هوشمند کمک کند گوشی هایی را طراحی کنند که باعث حواس پرتی رانندگان در حین رانندگی نشوند و یا حداقل میزان آن را کاهش دهند.

ارسال نظر