پهپادها زندگی نهنگ‌ها و دلفین‌ها را نجات می‌دهند

پهپادها غالبا در آسمان‌ به کار گرفته می‌شود اما این موضوع به معنای عدم توانایی آن‌ها برای فعالیت در دریاها و اقیانوس‌ها نیست. به تازگی محققان به دنبال به کار گیری پهپادها جهت محافظت از نهنگ‌ها و دلفین‌های جزایر هاوایی و تحقیق در مورد آن‌ها هستند.

پهپادها زندگی نهنگ‌ها و دلفین‌ها را نجات می‌دهند

به گزارش کلیک، محققان با انجام این کار می‌توانند به اطلاعات دقیق و درستی در مورد گروه‌‌های مختلف نهنگ‌ها و دلفین‌ها دست پیدا کنند. با وجود اینکه استفاده از پهپادهای بدون سرنشین هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد، اما احتمال موفقیت چنین پروژه‌ای بسیار بالا است و می‌تواند در تحقیقات آینده نیز مفید واقع شود. به نظر مدیر عامل شرکت Ocean Alliance (شرکت فعال در زمینه تحقیقات مرتبط با اقیانوس و نهنگ‌ها)، استفاده از پهپاد‌ها برای محافظت از حیوانات و انجام تحقیق در مورد آن‌ها، به اندازه استفاده از میکروسکوپ برای زیست شناسی سلولی، لازم و ضروری است. وی معتقد است که برای کسب اطلاعات در مورد تاثیرات فعالیت انسان‌ها بر روی نهنگ‌ها، تحقیقات لازم باید به صورتی انجام شود که حیوانات متوجه این تحقیقات نشوند و در رفتار طبیعی آن‌ها خللی وارد نشود و به نظر او پهپادها بهترین وسیله برای انجام تحقیقات به این صورت هستند.

در این مطالعه، دلفین‌ها و نهنگ‌ها جزایر هاوایی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته‌اند و از یک پهپاد هشت پره‌ای برای ثبت تصاویر با کیفیت از حیات وحش دریایی این منطقه استفاده شده است. پهبادهای هشت پره‌ای نسبت به انواع دیگر پهبادها، قابلیت حمل تعداد بیشتری از دوربین‌های بزرگ و با کیفیت را دارند و در مقابل شرایط آب و هوایی محیط‌های اقیانوسی مانند وزش بادهای شدید، از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

محققان توانسته‌اند با بهره‌گیری از تصاویر ثبت شده توسط پهبادها، به اطلاعات دقیق و درستی در مورد نهنگ‌ها و دلفین‌ها دست پیدا کنند. محققان برای اطلاع از وضعیت سلامت نهنگ‌ها و دلفین‌ها، نیازمند اطلاعات دقیق و درست هستند و پهپادها این اطلاعات ارزشمند را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

پهپادها کاربردهای دیگری نیز دارند. آن‌ها می‌توانند فیلم‌های بی نظیری از نهنگ‌ها تهیه کنند که نظیر آن‌ها قبلا دیده نشده است. با این حال فیلمبرداری از حیوانات از طریق دنبال کردن آن‌ها با قایق نیز جزییات بسیار زیادی را در اختیار محققان قرار می‌دهند.

اگر چه نخستین بار است که محققان از پهپادها در چنین تحقیقاتی استفاده کرده‌اند، اما قطعا آخرین بار نخواهد بود.

ارسال نظر