امتیازات DxOMark دوربین گوشی های هوشمند تا چه حد قابل اعتماد است؟

رسانه کلیک - در طی سال های اخیر به محض معرفی گوشی های جدید، توجه همه افراد به موسسه DxOMark جلب می شود تا اطلاعاتی پیرامون دوربین آن به دست آورند.

امتیازات DxOMark دوربین گوشی های هوشمند تا چه حد قابل اعتماد است؟

همان طور که می دانید، هر سال محصولات جدیدی توسط تولید کنندگان گوشی های مختلف به دنیای تکنولوژی معرفی می شوند. آنها همواره سعی می کنند تا کیفیت ساخت دوربین گوشی های تولید شده را تا حد امکان بالا برده و به این ترتیب، کیفیت تصاویر گرفته شده با آنها را نیز بهبود بخشند. اما به محض معرفی گوشی های جدید، سوالاتی مانند موارد زیر در ذهن کاربران شکل می گیرد:

  • امتیاز دوربین این گوشی جدید چند است؟
  • آیا آیفون جدید می تواند این بار گوشی پیکسل را شکست دهد؟
  • آیا دوربین سه گانه هواوی P20 پرو تفاوتی از لحاظ مشخصات با گوشی های دیگر دارد؟

موسسه DxOMark

دوربین تلفن های هوشمند ظرف چند سال اخیر با اضافه شدن سنسورهای مختلف و تکنولوژی های جدید، بسیار پیچیده شده اند، اما زمانی که دوربین یک گوشی توسط موسسه DxOMark با امتیاز بالایی روبرو می شود، دلیل بر آن نیست که بهترین گزینه موجود به حساب می آید. بیایید با هم نگاهی به دلیل این عبارت بیاندازیم.

زمانی که یک تلفن هوشمند توسط شرکت های مختلف مانند سامسونگ، اپل یا گوگل معرفی می شود، به صورت مستقیم به جایگاه اول صعود می کند. به این ترتیب محصولات سال گذشته کم کم به جایگاه های پایین تر می روند. آیا این محصولات نسبت به رقبای خود از توانایی کمتری در عکاسی برخوردار هستند؟

بیایید ابتدا اطلاعاتی در مورد موسسه DxOMark به دست آوریم و ببینیم چرا افراد زیادی به آن اعتماد می کنند.

موسسه DxOMark در حال حاضر به یک مرجع استاندارد برای کسب اطلاعات در مورد دوربین محصولات مختلف به حساب می آید که قطعه سخت افزاری یاد شده را از لحاظ کیفیت تصاویر خروجی بررسی کرده و در نهایت امتیازی را به آن می دهد. آنها چندین سال است که به وسیله تجهیزات پیشرفته، کیفیت دوربین گوشی های جدید را با دقت بررسی می کنند.

در هر مرحله از تست ها، آنها مواردی از قبیل میزان نوردهی، کنتراست، دامنه پویا، درصد اشباع رنگ، میزان تعادل رنگ سفید، سایه های رنگی، بافت، میزان نویز، فوکوس خودکار، قابلیت پرتره، فیلمبرداری و درصد مصنوعی بودن تصویر خروجی را مورد بررسی قرار می دهند.

همانطور که در ویدئوی بالا می بینید، موسسه DxOMark به آزمایشگاه های زیادی مجهز است که تست های اشاره شده در مراحل متعددی صورت می پذیرد.

البته بد نیست بدانید که نتایج اعلام شده توسط DxOMark همواره صحیح نیست. چرا که برخی گوشی های جدید از قابلیت پرتره یا زوم برخوردار هستند و این موضوعات نمی تواند به تنهایی دلیل برتری آنها نسبت به رقبا به حساب آید.

بسیاری از تولید کنندگان و تحلیلگران بر این باورند که سازندگان تلفن های هوشمند به قابلیت تولید محصولاتی دست پیدا کرده اند که امکان کسب امتیاز بالا توسط DxOMark را دارا باشند. اگر نگاهی به تست های عکاسی بیاندازید، متوجه خواهید شد که گوشی های جدید تنها در برخی تست ها (مثلا تست پرتره، حالت زوم یا نوردهی در فضاهای تاریک) عملکرد خوبی از خود نشان می دهند.

آیتم هایی مانند لنز واید، تصاویر سیاه و سفید یا عکاسی با فرمت RAW آنچنان که باید و شاید مورد توجه سازندگان تلفن های هوشمند قرار نمی گیرد، اگرچه موضوعات مهمی در زمینه عکاسی به حساب می آید، اما از آنجا که این موارد، امتیاز آنچنان محسوسی در تست های موسسه DxOMark به خود اختصاص نمی دهند، لذا تولید کنندگان توجه آنچنان زیادی به آنها نمی کنند.

از طرف دیگر، موسسه DxOMark را نمی توان یک شرکت تحلیلگر دوربین به حساب آورد. وظیفه اصلی آنها، مشاوره دادن به شرکت های مختلف در زمینه دوربین است، لذا تست هایی که آنها ترتیب می دهند تنها جنبه تبلیغاتی برای خدماتشان دارد و به این ترتیب سازندگان گوشی ها به مرور، سعی می کنند تا کیفیت دوربین محصولاتشان را بالا ببرند.

نداشتن تعصب روی محصولات تولید شده توسط شرکت ها می تواند تا حدودی نگران کننده به نظر برسد. از آنجا که شرکت مشهور و معروف دیگری در این زمینه وجود ندارد، لذا بسیاری از افراد روی نتایج آزمایشات موسسه DxOMark برای خرید تلفن های هوشمند حساب باز می کنند.

در نهایت باید بدانید که نظر خودتان و البته میزان هزینه ای که مایل هستید در این راه خرج کنید، در تصمیم گیری شما تأثیرگذار خواهد بود.

مدیران و مسئولان DxOMark به خوبی می دانند که نیازهای کاربران چیست و در حقیقت به دنبال چه می گردند. لذا زمان بیشتری روی آن موارد صرف می کنند. البته همیشه امتیاز و نتیجه به دست آمده را با کمی اغراق در نظر بگیرید و تا زمانی که با چشمان خودتان نتیجه کار را بررسی نکردید، به هیچ چیز اعتماد نکنید. پس به شما پیشنهاد می کنیم که هیچ گاه بر اساس نتایج به دست آمده از تست های مختلف و امتیازات تخصیص داده شده، برای خرید محصولات جدید اقدام نکنید. به عنوان مثال ممکن است که قابلیت زوم دیجیتال روی تصویر آنچنان برای شما مهم نباشد و در مقابل، امکان عکاسی با فرمت RAW از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

به صورت ایده آل، باید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع مختلف به دست آورده و تنها به یک وب سایت اکتفا نکنید. به این ترتیب می توانید یک تصمیم درست و آگانه بگیرید.

آیا شما به امتیازات موسسه DxOMark اعتماد دارید؟

ارسال نظر