خطر تغییر در DNA انسان با استفاده از سیگار الکترونیکی

به تازگی محققان دریافته اند که سیگارهای برقی درست به اندازه سیگارهای معمولی خطرناک هستند. دود این سیگارها همانند سیگارهای معمولی برای سلامتی انسان مضر است و می تواند باعث آسیب دیدن DNA شود.

خطر تغییر در DNA انسان با استفاده از سیگار الکترونیکی

به گزارش کلیک ، محققان دانشگاه کانکتیکات به تازگی دریافته اند که دود سیگار برقی می تواند درست همانند سیگار های معمولی به DNA افراد آسیب بزند. سیگارهای برقی چند سالی است که به بازار عرضه شده اند و برخی از تحقیقات نشان داده است که این سیگارها نسبت به سیگارهای معمولی خطرات کمتری دارند؛ اما تحقیقات محققان کانکتیکات نتایج شگفت انگیزی داشته است و آن ها به این نتیجه رسیده اند که سیگارهای برقی نیز به اندازه سیگارهای معمولی خطرناک هستند.

برخی از محققان سعی دارند با تحقیقات متوالی خود ثابت کنند که استفاده از سیگارهای برقی هم می تواند در دراز مدت برای سلامتی انسان مضر باشد. متاسفانه استفاده از این سیگارها هم در حال افزایش است و در حال حاضر تنها در بریتانیا، نزدیک به سه میلیون نفر در حال استفاده از این سیگارهای جدید هستند. تحقیقاتی که به منظور اثبات مضرات سیگارهای برقی در حال انجام هستند، هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. البته هنوز هم بیشتر تحقیقات ثابت کرده است که سیگارهای برقی نسبت به سیگارهای معمولی که در آن ها از تنباکو استفاده شده است، مضرات کمتری دارند.

در سال ۲۰۱۶ هم تحقیقی در این مورد انجام شد که نتایج آن نشان داد مضرات سیگارهای برقی می تواند حتی ۵ درصد بیشتر از سیگارهای معمولی باشد؛ اما این محققان به دلیل اینکه هنوز هم برخی معتقد هستند که سیگار برقی خطر کمتری نسبت به سیگار معمولی دارد و می تواند جایگزین آن شود، هنوز هم در حال هشدار دادن به مردم درباره مضرات استنشاق دود سیگارهای برقی هستند. در سال ۲۰۱۵ هم عده ای از محققان دریافتند که دود سیگارهای برقی هم دارای همان رادیکال های آزاد موجود در دود سیگارهای معمولی است و فقط میزان این ماده مضر در آن کمتر است. همچنین اخیرا برخی از محققان دریافته اند که دود سیگارهای برقی هم همانند دود سیگارهای معمولی می تواند برای سلامت قلب و عروق مضر باشد؛ البته به میزان کمتر.

با وجود اینکه هنوز اطلاعاتی در مورد مضرات بلند مدت استفاده از سیگارهای برقی به دست نیامده است؛ اما در مورد مضر بودن دود سیگارهای برقی اطمینان کامل وجود دارد؛ البته میزان خطرناک بودن دود این سیگارها نسبت به دود سیگارهای معمولی کمتر است و درجات متفاوتی دارد؛ البته شیمی دانان موسسه Stark در تحقیقات خود به نتایجی دست یافته اند که با نتایج به دست آمده از تحقیقات قبلی در این زمینه، کاملا متضاد است؛ محققان این موسسه ثابت کرده اند که آسیب دود سیگارهای برقی به DNA انسان، درست به اندازه دود سیگارهای معمولی است.

این محققان در مطالعات خود از یک دستگاه الکترونوری استفاده کردند که می توانست آسیب دیدن DNA انسان را سریعا تشخیص دهد. آن ها با کمک این دستگاه دریافتند که آسیبی که در حین استفاده از سیگار برقی به DNA انسان وارد می شود، تقریبا با آسیب ناشی از استفاده از سیگارهای معمولی بدون فیلتر برابر است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی اذعان کرده است که او اصلا انتظار این موضوع را نداشته است و برای اطمینان از صحت نتایج به دست آمده، دوباره آزمایش را انجام داده است و حتی بار دوم نمونه های آزمایشی را رقیق کرده است؛ اما باز هم هیچ تغییری در نتایج به دست آمده ایجاد نشده است و ثابت شده است که سیگارهای برقی به اندازه سیگارهای معمولی خطرناک هستند.

هنوز مشخص نیست چه موادی در دود سیگارهای برقی وجود دارد که باعث آسیب به DNA انسان می شود؛ اما این آسیب کاملا اثبات شده است.

جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۶ نیز تحقیقی در رابطه با تاثیر استفاده از سیگارهای برقی بر سلامتی انسان انجام شد و محققان آن مدعی بودند که دود سیگارهای برقی هیچ تاثیر جهش زایی بر سلامتی انسان ندارد. لازم به ذکر است که منابع مالی تحقیق محققان شرکت Stark، توسط شرکت تولید کننده تنباکو و توتون British American Tabaco تأمین شده است.

تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه کانکتیکات هم مزایایی داشته باشد. در این تحقیق برای تشخیص آسیب DNA، از یک آزمایشگاه روی تراشه ارزان قیمت که با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته شده است، استفاده شده است. در ضمن این آزمایشگاه روی تراشه، قابل عرضه نیز است.

بسیاری از افراد سیگاری معتقد هستند که استفاده از سیگارهای برقی خطر کمتری برای آن ها دارد؛ اما محققان با تحقیقات مستمر خود، در حال تلاش برای اثبات خطرناک بودن این سیگارها هستند. بهترین راه برای حفظ سلامتی، ترک کردن انواع مختلف سیگار است.

ارسال نظر