روش جالب مقاوم سازی ساختمان ها با الهام از کره زمین

مـعاون علمی پژوهشی دانشکده فنی مهندسی شهرستان گلپایگان گفت: سید حسن شریف زاده برای طراحی این روش در مدت سه سال ۲۰میلیون ریال هزینه کرده است.

روش جالب مقاوم سازی ساختمان ها با الهام از کره زمین

به گزارش کلیک، میثمی با بیان اینکه این روش هنگام ساخت ساختمان به کارگرفته می شود گفت: در این روش ستونهایی در مرکز و اطراف ساختمان نصب می شود که به سیم پیچهای بسیار قوی مجهزند.
مخترع این طرح هم گفت: در این سامانه با استفاده از نیروی برق در زیر ساختمان میدان مغناطیسی ایجاد می شود که هنگام وقوع زلزله ساختمان به صورت هوشمند از زمین جدا و پس از پایان زلزله به جای اولیه خود باز می گردد بدون اینکه خسارتی به سازه وارد شود.
آقای شریف زاده افزود: این اختراع از گردش کره زمین به دور خود الهام گرفته است که در فضا حرکت می کند اما به جایی متصل نیست. وی با بیان اینکه این روش در برابر هرگونه زمین لرزه با قدرت ریشتر بالا مقاوم است افزود: روشهای دیگرمقابله با زلزله در دنیا بویژه در کشور ژاپن در زلزله های خفیف کاربرد دارد و نمی تواند در برابر زلزله های قوی از خود مقاومت نشان دهد.
این مخترع گلپایگانی افزود: نصب این سامانه در یک ساختمان سه طبقه سه ماه زمان می برد. به گفته وی این طرح در اماکن حساس مانند نیروگاههای اتمی بیمارستانها و در کشورهای زلزله خیز دنیا بیشترکاربرد دارد.
این اختراع سال با شماره ۹۷۶۵۵ در اداره کل ثبت اختراعات ومالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. تارا بزرگترین تلسکوپ ایران و ربات مددیار که سال۹۰ جایزه یونسکو راکسب کرد از مهمترین اختراعات شریف زاده است .

ارسال نظر