ایجاد موجی از نگرانی به واسطه شکاف در سپر مغناطیسی زمین

زمین به لطف میدان مغناطیسی گسترده آن که اطراف سیاره ما را فرا گرفته است، قابل سکونت شده و آن را از بادهای خورشیدی و اشعه های کیهانی حفظ می‌کند.

ایجاد موجی از نگرانی به واسطه شکاف در سپر مغناطیسی زمین

به گزارش کلیک، اما دانشمندان متوجه یکی از پر قدرت ترین طوفان های مغناطیسی تاریخ اخیر شدند و کشف کردند سپر محافظ ما آن‌قدر که تصور می کردیم، قدرتمند نیست. مشخص شد مگنتوسفر ترک برداشته است.

محققین مشغول تحلیل داده ها از تلسکوپ موان GRAPES-3 بودند که تابش های عظیم کیهانی را در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵ ثبت کرده بود. به مدت دو ساعت، مگنتوسفر زمین توسط این ذرات بمباران شده که تابش فوق العاده بالایی داشته اند و در فضا با سرعت نور سفر کرده اند.

این ذرات چنان قدرتمند هستند که به راحتی در بدنه یک فضاپیما نفوذ کرده و سپر مغناطیسی زمین، در خط مقدم دفاع در برابر آن ها است.

حدود ۴۰ ساعت پیش از رویداد ۲۲ ژوئن، یک ابر عظیم از پلاسما از هاله خورشید ساطع شده بود و درنهایت با سرعتی حدود ۲٫۵ میلیون کیلومتر در ساعت با مگنتوسفر برخورد کرد. در این زمان باعث چندین طوفان ژئومغناطیسی شد که سیگنال های رادیویی را در عرض های جغرافیایی بالا از کار انداخت. این رویداد همچنین باعث فوق شارژ شدن شفق قطبی شد.

اما اکنون محققین متوجه شده اند وسعت این بمباران پرتوهای کیهانی چقدر بوده است. یک تیم از موسسه تحقیقات کیهانی تاتی هند چندین شبیه سازی بر اساس داده های تلسکوپ موآن انجام دادند و نتایج نشان داد که مگنتوسفر به طور موقت ترک برداشته است و به همین علت سیستم های رادیویی از کار افتاده اند.

در حقیقت این تیم می گوید این بمباران چنان بی امان بوده است که باعث چندین فشردگی در مگنتوسفر شده و آن را وادار کرده است ۱۱ تا ۴ برابر شعاع زمین منقبض شود.

محققین گمان می کنند طوفان ژئومغناطیسی به اندازه کافی قدرتمند بوده است که سپر مغناطیسی ما را مجددا پیکربندی کرده و از نقاط ضعف برای نفوذ پرتوهای کیهانی استفاده کرده است.

این رویداد باعث ایجاد نگرانی هایی شده است زیرا نشان می دهد که میدان مغناطیسی ما در برخی نقاط در حال تغییر و یا تضعیف است. محققین می گویند "وقوع این انفجار باعث تضعیف دو ساعته محافظ مغناطیسی زمین در طی این رویداد شده است."

خبر خوب این است که مگنتوسفر تنها موقتا ترک برداشته بود و خبر بد این است که ممکن است تماما ترک بردارد. محققین امیدوارند با ادامه تحقیقات بتوانند برای مقابله با این پرتوهای کیهانی آماده شوند.

ارسال نظر