رکورد بالاترین آلودگی زمین در طول تاریخ شکست

روز ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین) سطح دی اکسید کربن موجود در جو زمین به ۴۱۰ پی پی ام رسید، این میزان در طول تاریخ بی سابقه بوده و در نتیجه آلودگی هوای کره زمین به بالاترین سطح خود رسید.

رکورد بالاترین آلودگی زمین در طول تاریخ شکست

به گزارش کلیک ، اطلاعات فوق که از منحنی کیلینگ (Keeling Curve) به عنوان قسمتی از برنامه موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در رصدخانه موانا لوا (Mauna Loa Observatory) به دست آمده‌، زنگ خطری جدی برای میزان آلودگی هوای در زمین است. از زمانی که در سال گذشته سطح دی اکسید کربن موجود در جو به ۴۰۰ پی پی ام رسید، دانشمندان احتمال رسیدن این عدد به ۴۱۰ پی پی ام را محتمل دانستند.

اوایل سال جاری میلادی، رالف کیلینگ، مدیر برنامه دی اکسید کربن موسسه اسکریپس طی مصاحبه ای اعلام کرد: ما در دوره‌ای جدید هستیم، زمان به سرعت سپری می‌شود و در آینده‌ای نزدیک، سطح دی اکسید کربن هوا به ۴۱۰ پی پی ام خواهد رسید. شاید تفاوت چندانی بین اعداد ۴۰۰ و ۴۱۰ نباشد، ولی نظر دانشمندان در زمینه متفاوت است.

سوخت‌های فسیلی؛ عامل اصلی افزایش آلودگی هوای

با توجه به شرایط به وجود آمده، در حال حاضر تمام کشورهای جهان بیش از هر زمان دیگری باید در تعاملی مشترک به دنبال ایجاد دنیایی سبزتر باشند. درست است که طی دو سال گذشته پدیده‌هایی مانند ال نینو موجب افزایش سطح دی اکسید کربن موجود در جو زمین شده‌اند، اما علت اصلی این افزایش آلودگی هوا را می‌توان مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی دانست.

پیتر تنس، یکی از دانشمندان سازمان ملی اقیانوسی و جوی در رابطه با این موضوع گفت: نرخ رشد، با کم شدن تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش خواهد یافت. البته این موضوع بدان معنا نیست که تولید دی اکسید کربن متوقف خواهد شد؛ اما می‌توان سرعت افزایش آن را کم کرد.

با توجه به اهمیت بالای تغییرات آب و هوایی و نیاز به پیدا کردن راهی برای توقف آن، روز ۲۳ آوریل (۳ اریبهشت) جمعی از دانشمندان و مردم کشور آمریکا در روز جهانی زمین راهپیمایی کردن. رالف کیلینگ به جمعیت حاضر در راهپیمایی شهر سن دیگو اشاره کرده و در ادامه از وجود بحث‌ها و هشدارهای مختلف در مورد اهمیت تغییرات آب و هوایی در طول دهه‌های گذشته سخن گفت.

پژوهش‌های اخیر نشان داده، اگر تا سال ۲۱۰۰ میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تامین انرژی جهان به ۲۵ درصد یا کمتر از آن برسد اهداف توافق‌ نامه آب و هوایی پاریس به سرانجام رسیده است.

خوشبختانه شاهد آن هستیم که کشورهای مختلف برنامه‌های اختصاصی خود را نیز برای مقابله با پدیده تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان مصرف ذغال سنگ را کاهش دهد و آلمان نیز تا همین سال استفاد از موتورهای احتراقی را ممنوع خواهد کرد. در آمریکا نیز گروهی از طرفداران آب و هوای پاک به منظور مبارزه کردن با آلودگی هوا و تغییرات جوی، سرمایه‌ای به ارزش ۱ میلیارد دلار را تامین خواهند کرده‌اند. چندی پیش نیز انگلستان موفق شد اولین روز بدون زغال سنگ خود را بعد از ۱۳۵ سال تجربه کند.

ارسال نظر