با ادامه روند گرم شدن زمین، اسپانیا تبدیل به کویر خواهد شد

پدیده گرم شدن کره زمین، معضلیست که این روزها تمامی کشورهای جهان را به خود درگیر کرده است. از قطب شمال گرفته تا جنگل های آمازون همگی تاوان این پدیده را پرداخته اند.

با ادامه روند گرم شدن زمین، اسپانیا تبدیل به کویر خواهد شد

به گزارش کلیک - معضل گرم شدن کره زمین، پدیده ایست که خواه و ناخواه تمامی کشورها و افراد ساکن را به خود درگیر می کند تا آنجا که، دسامبر سال گذشته پاریس میزبان ۱۹۵ کشور جهان به منظور هم اندیشی در مورد پدیده گرم شدن زمین بود. نتیجه این اجلاس اتحاد کشورها برای جلوگیری از بالارفتن دمای کره زمین بیش از ۳ درجه فارنهایت بود.

محققان فرانسوی محیط زیست با به آزمایش گذاشتن شرایط به دست آمده در صورت عبور نکردن گرمازایی از حد مجاز در منطقه مدیترانه، نتایج تعهد اجلاس پاریس را بررسی کردند. نتایج به دست آمده در این تحقیق قابل تامل بود. این بررسی ها نشان می داد در صورت عبور از حد مجاز تعریف شده (۳ درجه فارنهایت) پدیده گرمایش زمین به مرحله ای می رسد که جنوب اسپانیا از منطقه ای جنگلی به منطقه کامل خشک و بیابانی تغییر اکوسیستم خواهد داد. علاوه بر معضلات بسیاری که این تغییرات جوی بوجود خواهند آورد، مهاجرات ساکنین و حتی جانداران این منطقه واکنشی ست که تغییرات اکوسیستم به همراه دارد. طبق دست آوردهای مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و همچنین توافق نشست ۲۰۱۵ در پاریس، میزان رشد درجه حرارت کره زمین از ۲ درجه فارنهایت نبایست تجاوز کند و حتی الامکان این دما به میزان کمتری کاهش یابد. این میزان حد مجاز دما برای بسیاری از افراد عدد بزرگی تلقی نمی شود حال آنکه با بررسی بیشتر به عمق فاجعه پی خواهیم برد.

با تمرکز بیشتر تیم تحقیقات محیط زیستی بر روی تغییرات جوی منطقه جنوب اسپانیا به عنوان مهم ترین نقطه عطف در تغییرات اکوسیستم، محققان به نتایج جالبی دست یافتند. با بدست آمدن شواهد تاریخی از تاثیر تغییرات اکوسیستم بر روی تمدن هایی نظیر مصر، یونان و روم تکرار این رویداد برای اسپانیا نیز محتمل شد. طبق این شواهد، تیم تحقیقاتی بیشترین تمرکز را بر روی منطقه مدیترانه و تغییرات جوی تمدن های همجوار آن در ۱۰ هزار سال گذشته اختصاص داده است.

تیم محققین محیط زیست با همکاری دانشمندان علم تکنولوژی سیستمی طراحی کرده اند که با دریافت داده های محیط زیستی و اعداد و ارقام میزان گازهای گلخانه ای به تخمین درصد تخریب اکوسیستم و تغییرات در آن را بازسازی می کند. همچنین با بالارفتن و تغییر در آمار و ارقام پیش بینی وضعیت اکوسیستم در آینده نیز مقدور خواهد بود.

با به کارگیری سیستم آنالیز و مدل سازی شرایط جوی، کارشناسان پیش بینی کرده اند چنانچه میزان گرمای کره زمین به همین منوال پیش رود، تا چند سال آینده اثری از جنگل های اسپانیا به جا نخواهد ماند. مناطقی کاملا کویری جایگزین اکوسیستم مرطوب و جنگلی این کشور خواهد شد. نکته قابل تامل در دست آورد تحقیقاتی این تیم، نتیجه گیری از تحقیقات بدون دخیل کردن واکنش ساکنین کره زمین به محیط زیست است. تخریب جنگل ها، آلودگی محیط زیست و از بین بردن منابع طبیعی از جمله مواردیست که بیابان زایی را شدت می بخشد.

با جدی شدن مسئله گرمایش کره زمین، تمامی کشورها و حتی یکایک ساکنین کره زمین موظفند تا با در نظر گرفتن این پدیده حد مجاز در افزایش درجه حرارت این سیاره خاکی را رعایت کرده و به کاهش دما کمک کنند.

ارسال نظر