هنگام وقوع زلزله چه راهکارهای ارتباطی ما را کمک می‌کند؟

رسانه کلیک – هنگام وقوع زلزله برای برقراری ارتباط ممکن است دچار مشکل شویم که با رعایت و استفاده از این نکات می توانیم این مشکل را تا حدودی برطرف کنیم.

هنگام وقوع زلزله چه راهکارهای ارتباطی ما را کمک می‌کند؟

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از FiberOptictel، حین وقوع بلایای طبیعی مانند توفان‌ و زلزله، برقراری ارتباط برای درخواست کمک بسیار حیاتی است. خدمات اورژانس نیاز به سیستم ارتباطی ثابت و قابل‌ اعتماد دارد تا کمک‌ها و عملیات نجات را در مناطق آسیب‌دیده ادامه دهد. شبکه رادیویی یکی از راه‌‌های ارتباطی است اما گاهی در هنگام قطعی برق و آسیب‌های جدی و شدید از کار می‌افتد و ارتباط با منطقه آسیب‌دیده کاملا قطع می‌شود.

در زلزله‌ها وسایل ارتباطی اضطراری برای نجات سرویس مخابراتی و ارتباطی استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

ارتباط ماهواره‌ای

بعد از زلزله نپال، مناطق آسیب‌دیده سریعا مجهز به 35 تلفن ماهواره‌ای و 10 ترمینال شبکه پهنای باند جهانی(BGAN) شدند. BGAN اجازه دسترسی به اینترنت و ویدئو چت را می‌دهد و کاملا با نسل جدید ماهواره‌های هوشمند جهانی مطابقت دارد. همچنین توانایی برقراری ارتباط 3G را دارد.

با توجه به ویژگی‌های متنوع آن، ارتباط ماهواره‌ای یکی از بهترنین راه‌های ارتباط اضطراری است. در واقع در سال‌های اخیر، تلفن‌های ماهواره‌ای پیشرفت‌های زیادی کردند و سرعت آنها بیشتر شده است.

بک هاول + تلفن همراه

راه‌حل «بک هاول و تلفن همراه» یکی ‌از سریع‌ترین راه‌ها برای پوشش‌دهی ارتباطی به شهرها و مناطق آسیب‌دیده است. بک‌ هاول پوشش محلی و موقتی شبکه‌های موبایل را در یک منطقه برای هر نوع گوشی، از گوشی هوشمند گرفته تا اولین مدل‌های موبایل، فراهم می‌کند.

بک‌هاول ماهواره‌ای + پهپاد

برای پوشش‌دهی بیشتر محیط می‌توان بک هاول را در یک پهپاد (یا بالن) قرار داد تا مقر هوایی یا اینترنت بالونی فراهم شود. این راه‌حل ارتباط اضطراری قادر به ارائه سرویس اینترنت تا شعاع 20 کیلومتری است.

اپراتورهای انگلیسی نیز اعلام کردند که از این تکنولوژی برای پوشش‌دهی مناطقی که به اینترنت بی‌سیم دسترسی ندارند، استفاده خواهد کرد.

کوله‌پشتی ارتباطی

یکی دیگر از راه‌حل‌های فوق‌العاده ارتباط اضطراری ایستگاه ارتباطی قابل حمل است که در یک کوله‌پشتی جای می‌گیرد و توسط کمپانی ودافون ساخته شده است. اسم این محصول کوله‌پشتی کوچک شبکه فوری است که کم‌تر از 10 دقیقه راه‌اندازی می‌شود و تنها 11 کیلوگرم وزن دارد. این کوله‌پشتی قادر به ارائه شبکه 2G تا شعاع 100 متری است، با صفحات خورشیدی شارژ می‌شود و یک باتری در آن تعبیه شده است.

این کوله‌پشتی در توفان هایان (2013) استفاده شد که 1/4 میلیون پیام کوتاه و 40 میلیون تماس دریافت کرد.

ارسال نظر