افزایش قیمت برخی داروها تا ۱۰۰ درصد و ۶ برابر تایید شد

رئیس سازمان غذا و دارو تایید کرد برخی داروهای تولید داخل با توجه به میزان ارز تامین مواد اولیه تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

افزایش قیمت برخی داروها تا ۱۰۰ درصد و ۶ برابر تایید شد

بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو افزایش قیمت برخی دارو‌های وارداتی تا ۶ برابر و دارو‌های داخل از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد را تایید کرد.

او از جمله علت‌های افزایش مصرف و کمبود دارو در سال گذشته، به عواملی همچون مصرف بالا و غیرمنطقی دارو، افزایش مصرف در دوران کرونا و قاچاق معکوس دارو اشاره کرد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: «آنتی‌بیوتیک‌ها، انسولین، ریتالین، داروهای تزریقی آی وی آی جی، داروهای ضدسرطان و بیماری‌های خاص به راحتی از کشور قاچاق می‌شوند. داروی ضدسل، به راحتی و به‌صورت کامیونی و کانتینری به کشور افغانستان قاچاق می‌شود، چرا که بیماری سل در این کشور شایع است و مصرف زیادی دارند.»

در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۰ با مطرح شدن حذف کامل ارز ترجیحی و احتمال گرانی‌های بیشتر در حوزه دارو، چالش‌هایی ایجاد شد و به قاچاق، کمبود و گرانی دارو و تجهیزات پزشکی انجامید. البته سازمان غذا و دارو بر اصلاح اختصاص ارز ترجیحی یا همان ۴۲۰۰ تومانی دارو، تأکید می‌کند و نه حذف آن.

دارایی درباره اصلاح تغییر تخصیص ارز و تامین به‌موقع نیاز دارویی کشور توضیح داد: «مصوبات بودجه ۱۴۰۱ خوب است. البته به شرطی که از سوی کسانی که در این حوزه نقش تعیین‌کننده (سازمان برنامه و بودجه، شرکت‌های بیمه و وزارت بهداشت) دارند، به خوبی اجرا شود.»

بیشتر بخوانید: ۳ شرط عدم کمبود دارو در سال ۱۴۰۱ چیست؟

منابع: اقتصادنیوز، فرارو

ارسال نظر