افزایش یارانه دی ماه با ادغام یارانه نقدی و معیشتی

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از ۲ برابر شدن یارانه‌ها در دی ماه خبر داد که شامل یارانه نقدی و بن کارت می‌شود.

افزایش یارانه دی ماه با ادغام یارانه نقدی و معیشتی

کوپن در دولت رییسی بازمی‌گردد

طبق اعلام «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهور، قرار است یارانه‌ها از آذر ماه دو برابر شود. محسن رضایی در این خصوص توضیح داده است که قرار بود از آذر ماه رقم یارانه‌ها دو برابر شود، اما به علت مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شد این روند به دی ماه منتقل شد. به نظر می‌رسد بن کارت یا کوپن قرار است در دولت رییسی بازگردد.

یارانه ۸۰۰ هزار تومانی برای خانواده ۴ نفره

او همچنین توضیح داده است: «طبق پیش بینی‌ها و برآورد‌ها به طور مثال یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان (نقد و کالا) یارانه دریافت خواهند کرد.»

بنا بر این اظهارات، به احتمال زیاد مبلغ یارانه‌ای که قرار است به یارانه‌های قبلی اضافه شود، در قالب «بن کارت» در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

به گفته محسن رضایی مبلغ یارانه‌ها در ماه آینده برای یک خانواده چهار نفره به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و قرار است نیمی از این مبلغ به صورت یارانه نقدی و نیمی دیگر به صورت بن کارت پرداخت گردد.

ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی

یک خانواده چهار نفره در حال حاضر ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌گیرد و یارانه معیشتی بنزین این خانواده نیز ۱۷۳ هزار تومان می‌شود که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

۲ نکته در بودجه یارانه نقدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنبال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست:

  • از یک سو بودجه دو یارانه ادغام شده
  • از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی را به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

بنابراین احتمالا دولت می‌خواهد این دو یارانه را در هم ادغام کند.

وقتی ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یک‌جا پرداخت شود، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته، باقی می‌ماند که به گفته ایشان به شکل «بن خرید کالا» در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

البته مبلغ این کوپن خرید کالا که ۴۵۰ هزار تومان می‌شود، کمتر از قیمت ۱۰ کیلو برنج ایرانی است و یک خانوار چهار نفره با این کوپن احتمالا می‌تواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

منبع: تازه نیوز

ارسال نظر