بیمه شدن زنان خانه‌دار و دختران مجرد چه شرایطی دارد؟

شرایط و جزئیات بیمه شدن زنان خانه‌دار و دختران مجرد توسط سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد. 

بیمه شدن زنان خانه‌دار و دختران مجرد چه شرایطی دارد؟

بیمه زنان خانه‌دار از جمله حمایت‏‌هایی است که به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زنان ارائه می‌شود و فرآیند ورود به جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بر اساس این قانون به سادگی انجام می‌شود.

مشمولین این قانون تمامی زنان 18 تا 50 ساله هستند و درباره افراد بالای 50 سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن موردنظر اضافه می‌شود. از دیگر ویژگی‌های خاص بیمه زنان خانه‌دار امکان انتخاب نرخ پرداخت حق‌بیمه و دستمزد مبنای پرداخت حق‌بیمه است.

نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار:

  • برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی 12 درصد؛
  • بازنشستگی و فوت (پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) 14 درصد
  • بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی 18 درصد است.

انتخاب دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه مطابق جدول ذیل صورت می‌پذیرد.

شایان ذکر است در مواردی که دستمزد انتخابی متقاضی بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد، ضریب دستمزد انتخابی نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار همواره در سنوات آتی رعایت می‏‌شود.

انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی از دیگر مزایای طرح بیمه زنان خانه‌دار است. به عبارت دیگر در صورتی که زنان متقاضی استفاده از این نوع بیمه تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از این طریق از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار باشند، نیازی به پرداخت حق سرانه درمان نیست و در غیر این صورت می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی نیز برخوردار شوند.

متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تأمین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر