حذف ارز ترجیحی چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

بر اساس اعلام معاون امور گمرکی، مبنای ارز کالاهای ورودی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان تغییر یافت. تاثیر این اقدام بر نرخ دلار آزاد چیست؟

حذف ارز ترجیحی چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

به گزارش کلیک به نقل از تجارت‌نیوز، دولت باید طبق قانون بودجه سال جاری، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را به اجرا برساند. بر همین اساس روز گذشته (۲۲ فروردین) معاون امور گمرکی از تغییر مبنای ارز کالاهای ورودی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان خبر داد. آیا این موضوع بر افزایش قیمت دلار اثر دارد؟

بسیاری از کارشناسان اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ابتدا اشتباه می‌دانستند. اما حالا شهروندان نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی پس از حذف این ارز هستند؛ موضوعی که از حالا در بازار مشاهده می‌شود. حتی برخی احتمال افزایش قیمت دلار را مطرح می‌کنند.

تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ بر قیمت دلار آزاد و سامانه نیمایی

عباس آرگون، عضور هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: «تک‌نرخی‌شدن ارز، سیاستی بود که باید سال‌ها قبل اجرا می‌شد. اما به احتمال فراوان، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت دلار را هم افزایش دهد. این موضوع نیز در تورم کالاها تخلیه می‌شود.»

اما برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار دلار بازار آزاد گفت: «حذف ارز ترجیجی بر دلار آزاد تاثیر چندانی ندارد. حذف این ارز اگر فشاری هم بیاورد، روی سامانه نیما می‌آید و تقاضا بالا می‌رود. البته از آنجایی که این حذف تدریجی و پله‌ای بوده است، فکر می‌کنم روی سامانه نیما هم تاثیر آنچنانی نداشته باشد.»

حق‌شناس درمورد روند بازار ارز بیان کرد: «چون در چند هفته گذشته اخبار مثبتی مبنی بر بازگشت به برجام می‌آمد، قیمت دلار کنترل شده بود. اما از وقتی که اخبار کمرنگ شده و تقریبا به بن‌بست رسده است، قیمت دلار در حال افزایش است و دولت سعی دارد با یک‌سری خبرها مثل آزادسازی منابع، بازار ارز را کنترل کند.»

حق‌شناس ادامه داد: «اگر بازگشت به برجام صورت بگیرد، واقعیت‌های اقتصادی به صورت روانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و احتمال دارد قیمت دلار در نیمه اول سال تا حدودی کنترل شود.»

این کارشناس بازارهای مالی گفت: «چون بحث بی‌انضباطی دولت و رشد نقدینگی به شدت ادامه دارد، علی‌رغم اینکه دولت چاپ پول را کنترل می‌کند، شاهدیم که پایه پولی در حال بالا رفتن در آمارهاست و ضریب فزاینده به شدت زیاد شده است.»

حق‌شناس در پایان اذعان کرد که در صورت به توافق نرسیدن برجام، قیمت دلار در نیمه اول سال چنان روند افزایشی را طی می‌کند که احتمالا سقف قبلی را هم خواهد شکست.

همچنین بخوانید: ممنوعیت معاملات فردایی ارز | نگهداری دلار ثبت نشده در خانه غیرقانونی شد

ارسال نظر