اعلام تعرفه های جدید آب در سال ۱۴۰۱

در تعرفه های جدید آب در سال ۱۴۰۱ که تشویق به رعایت الگوی مصرف را در نظر دارد،‌ مشترکان پرمصرف به صورت پلکانی مشمول تعرفه می‌شوند. 

اعلام تعرفه های جدید آب در سال ۱۴۰۱

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا، آیین نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با هدف اصلاح تعرفه‌های آب به منظور مدیریت بهینه مصرف و تشویق به رعایت الگوی مصرف آب ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه شماره (۱۶۴۴۹۱/ت۵۹۶۳۲هـ ۱۲ اسفند ماه هیات وزیران ابلاغ آیین نامه اجرایی بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰) مشترکان آب که بیشتر از الگوی مصوب مصرف آب داشته باشند به صورت پلکانی مشمول اصلاح تعرفه متناسب با مصرف می‌شوند.

همچنین تعرفه مشترکانی که نسبت به رعایت الگوی مصرف آب اقدام کنند، مشمول هیچ گونه افزایش و تغییری نشده و از نرخ‌های یارانه‌ای برخوردار می‌شوند.

نرخ‌های اصلاحی پلکانی مشترکان بالای الگوی مصرف به نحوی است که یارانه پرداختی به مشترکان خوش‌مصرف را جبران کند.

۵۴ درصد از مشترکان شهرها درحال حاضر الگوی مصرف را رعایت کرده و مشمول هیچ گونه تغییر قیمتی نخواهند شد.

حدود ۴۰ درصد از مشترکان تا دو برابر الگو، مصرف دارند و ۶ درصد ازمشترکان بد مصرف هستند که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارند که پیش‌بینی می‌شود با اعمال تعرفه‌های پلکانی مصرف آنها مدیریت شده و به سمت رعایت الگو حرکت کنند.

همچنین طبق مصوبه ذکر شده مشترکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت مصرف تا یک سوم الگو از پرداخت آب بها معاف می‌شوند.

الگوی مصرف در استان‌های مختلف و بر اساس شرایط آب و هوایی و محیطی و جمعیت خانوار متفاوت است.

مطابق مصوبه ذکر شده وزارت نیرو موظف شده الگو مصرف را براساس تعداد نفرات هر خانوار تعیین کند.

شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از همه خانوارها درخواست کرد، با هدف صیانت از منابع کمیاب آب کشور و همچنین برخورداری از نرخ‌های یارانه‌ای مصرف ماهانه آب خود را در سطحی کمتر از الگوی مصوب حفظ کنند.

اوایل اسفندماه مجلس با افزایش قیمت آب در سال ۱۴۰۱ موافقت کرد ه بود.

ارسال نظر