چرا تهران گرانترین پایتخت دنیا در مسکن شد؟

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به قیمت‌های نجومی املاک در تهران، این شهر را گرانترین پایتخت دنیا در مسکن اعلام کرد. 

چرا تهران گرانترین پایتخت دنیا در مسکن شد؟

تهران گرانترین پایتخت جهان در املاک

«اسماعیل حسین زهی» نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به قیمت‌های نجومی مسکن گفت: «متاسفانه بر اساس آمار و ارقام، گرانترین پایتخت جهان در بحث مسکن، شهر تهران است. عده ای که در بازار بورس بخشی از سرمایه خود را از دست داده اند، امروز مابقی سرمایه خود را با نگاه سرمایه‌ای به بازار مسکن آورده‌اند. بنگاه‌های املاک نیز نقش موثری در قیمت گذاری‌های نجومی املاک به ویژه در شهر تهران دارند.»

نقش بنگاه املاک‌ها در قیمتهای نجومی مسکن

حسین‌زهی در ادامه اظهار کرد: «اگر امروز بخشی از املاک تهران از سوی کارشناسان قیمت گذاری شود، نرخ تعیین شده یک دهم نرخی است که امروز در بازار عرضه می‌شود. تعداد خاصی از بنگاه‌ها که بعضا خودشان با صاحبان املاک در ارتباط هستند به این قیمت گذاری‌های نجومی روی آورده و نرخ در سراسر بازار را برهم می‌زنند.»

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «متاسفانه امروز شاهد هستیم خانه‌ای که ساخته می‌شود به ویژه در تهران چندین برابر گران‌تر از نرخ تمام شده در بازار عرضه می‌شود. قیمت زمین نیز سر به فلک کشیده و با ادامه این روند نرخ گذاری، قطعا یک کارمند یا یک کارگر در شهر تهران هیچ وقت نمی‌تواند صاحب خانه شود.»

بیشتر بدانید: وام خودمالکی با سند زمین چه شرایطی دارد؟

قیمت گذاری صوری املاک

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: «متاسفانه امروز عده ای بخصوص که صاحبان املاک متعدد هستند به صورت صوری در بازار قیمت گذاری کرده و روند رشد روزانه قیمت‌ها را رقم می‌زنند. مجلس به دنبال این است تا علاوه بر قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، از افرادی که املاک متعدد نیز دارند مالیات بر سر ماهی اخذ کند.»

دولت و مجلس به گرانی مسکن تهران ورود کنند

وی افزود: «باید جلوی عده ای خاص که قیمت‌ها را به صورت حباب بالا می‌برند ایستاد و هم دولت و هم مجلس باید به این موضوع ورود جدی داشته باشد. افزایش نجومی قیمت املاک در تهران زمینه ساز افزایش قیمت ملک در سایر کلانشهرها و شهرهای کشور می‌شود.»

منبع: ایسنا

ارسال نظر