حمایت جدی دولت از بورس به روایت وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، جزيیات مصوبه‌های حمایتی دولت از بورس را تشریح کرد.

حمایت جدی دولت از بورس به روایت وزیر اقتصاد

حمایت جدی دولت از بورس و اقتصاد

پس از سخنان شب گذشته رییس جمهور در تلویزیون و تأکید بر خروج بورس از مشکلات کنونی و حمایت از بازار سرمایه، وزیر اقتصاد نیز از اجرایی کردن مصوبات ۱۰ گانه بازار سرمایه خبر داد.

امروز هیئت دولت جلسه‌ای برگزار کرد که در آن وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بورس حضور داشتند. در این جلسه مصوبات خوبی برای حمایت از صنایع بورسی گذرانده شد.

در رابطه با این مصوبات «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد توضیح داد: «امروز در حمایت از صنایع بورسی دو اقدام صورت گرفت. اقدام نخست مصوبه‌ای که هیئت دولت به عنوان اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرد و به طور رسمی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. اقدام دوم ابلاغیه‌ای که از طرف معاون اول رئیس جمهور به وزاری اقتصادی، رئیس بانک مرکزی، رئیس مرکز سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.»

متن این ابلاغیه به شرح زیر است:

ابلاغ مصوبات حمایت دولت از بورس

تصمیمات جلسه چهل و دوم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مـورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۵ درخصـوص حمایت از بازار سرمایه به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

۱- از زمان ابلاغ مصوبه، نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول ابلاغی وزارت نفت و با اعمال سقف نرخ گازی صادراتی (حداکثر پنجاه هزار ریال) تعیین می‌گردد. نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیاء فولاد و مصارف مربوط به تأسیسات عمومی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها شامل برق، آب، اکسیژن و ... معادل ۴۰ درصـد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر بیست هزار ریال) و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌گردد.

۲- در سال ۱۴۰۱ فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن، تغییر پیدا نخواهد کرد.

۳- وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفند زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی را به گونه‌ای تنظیم کنند که فروش اوراق مالی اسلامی نقدی در بازار سرمایه بدون لحاظ فروش به صندوق‌های با درآمد ثابت حداکثر معادل ۵۵۰ درصد جریان نقدی ورودی بازار سرمایه در هر ماه باشد.

۴- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را حداقل معادل ۹۰ درصد نرخ ارز سامانه نیما در شش ماه گذشته اعلام نماید. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات سود ناشی از تـسعیر دارایی‌های ارزی مذکور را بر مبنای نرخ اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه و اخذ نماید.

۵- با پیشنهاد بانک مرکزی مقرر گردید این بانک با مداخله فعال در بازار بین بانکی به گونه‌ای اقدام کند که میانگین ماهانه نرخ سود در بازار بین بانکی حداکثر ۲۰ درصد باشد.

زمان اجرای مصوبات دولت در حمایت از بازار سرمایه و اقتصاد

خاندوزی زمان اجرای مجموعه این مصوبات را از ابتدای بهمن ماه همین امسال اعلام کرد و گفت اجرای آن موکول به سال ۱۴۰۱ نمی‌شود.

وزیر اقتصاد این مصوبات را حامل پیام جدی حمایت دولت از صنایع، با ثبات بودن فعالیت اقتصادی، پیش‌بینی پذیر بودن متغییرها و نهایتا چشم‌انداز مثبت اقتصاد در ماه‌های آینده دانست.

همچنین بخوانید: آغاز پرداخت وام‌های بدون ضامن از قول وزیر اقتصاد

منابع: ایرنا، شبکه‌خبر

ارسال نظر