روش محاسبه قیمت طلا بعد از حذف مالیات ارزش افزوده

به دنبال مصوبه جدید مجلس، اتحادیه طلا و جواهر تهران روش محاسبه قیمت طلا بعد از حذف مالیات ارزش افزوده را به واحدهای صنفی فعال ابلاغ کرد.

روش محاسبه قیمت طلا بعد از حذف مالیات ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده از روز گذشته در کشور اجرایی شد. طبق این قانون، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از اصل طلا حذف شده و به سایر موارد همچون اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشندگان) اختصاص پیدا می‌کند.

بر همین اساس، اتحادیه طلا و جواهر تهران روش محاسبه قیمت طلا بعد از حذف مالیات ارزش افزوده را به واحدهای صنفی فعال ابلاغ کرد.

در متن اعلامیه اتحادیه طلا و جواهر تهران آمده است:

«1. نظر به اینکه با اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده از فلزات مزبور از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ معاف از مالیات و عوارض است، صرفا اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند مشمول مالیات و عوارض با نرخ ٩ درصد است. لذا ضرورت دارد فروشندگان مصنوعات یاد شده نسبت به تفکیک موارد معافیت (اصل طلا، جواهر و پلاتین به کار رفته در مصنوعات ساخته شده) از سایر موارد در صورت‌حساب فروش صادره اقدام کنند تا امکان محاسبه و دریافت مالیات و عوارض بر مبنای اجزای یاد شده مشمول باشد.

2. بر اساس قانون مذکور، فروشندگان مصنوعات ساخته شده از طلا، جواهر و پلاتین، از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ به هیچ عنوان مجاز به دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از اصل طلا، جواهر و پلاتین نیستند و در صورت عدم رعایت بند ۱ نه‌تنها باید مالیات و عوارض دریافتی را عودت دهند، بلکه مشمول جریمه‌ای معادل 2 برابر مالیات و عوارض دریافتی نیز می‌شوند که غیر قابل بخشودگی است.»

لازم به ذکر است که طی سال‌های گذشته قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تصویب هم شد، اما شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرد و دوباره به مجلس ارجاع شد. در نهایت این قانون ۱۲ تیر امسال اصلاح، تصویب و به دولت ابلاغ شد.

پس از آن یک ماه پیش (۱۳ آذر ماه ١۴٠٠)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی‌ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.

طبق این قانون، ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف است. بنابراین به گفته کارشناسان از این پس خریداران باید هنگام خرید طلا دقت کنند تا واحدهای فروش، مالیات ۹ درصدی را روی قیمت اصلی طلا حساب نکنند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده روی خدمات دیگری چون بلیط هواپیما هم تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت آن از روز گذشته شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر