قانون مالیات بر ارزش افزوده از این تاریخ اجرایی می‌شود

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب خردادماه سال جاری، از ۱۳ دی‌ماه اجرایی می‌شود.

قانون مالیات بر ارزش افزوده از این تاریخ اجرایی می‌شود

قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ابلاغی به تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۲، ظرف 6 ماه پس از ابلاغ به رییس‌جمهور لازم‌الاجراست. بنابراین قانون یاد شده از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ اجرایی می‌شود.

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص این قانون آمده است: «با عنایت به مفاد ماده (۱۳) قانون مزبور و عدم راه‌اندازی سامانه مودیان و بنا بر الزام قانونی قسمت اخیر ماده یاد شده، تا زمان راه‌اندازی سامانه مودیان ترتیبات ثبت‌نام، نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی و رسیدگی به آن‌ها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۰۲/۱۷ و اصلاحات بعدی آن است.»

بنابراین تا زمان راه‌اندازی سامانه مودیان، صرفا اشخاص مشمول موضوع فراخوان‌های هشت‌گانه (اختیار حاصله از ماده ۱۸ قانون مصوب ۱۳۸۷) مکلف به انجام تکالیف قانونی از جمله ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر دوره مالیاتی خواهند بود. سایر موارد از جمله تعاریف، تاریخ تعلق، ماخذ، نرخ، معافیت‌ها، استرداد، مالیات کالاهای خاص، مالیات و عوارض خاص، جرایم، نحوه تخصیص، انتقال و توزیع مالیات و عوارض، رفع اختلاف و دادرسی مالیاتی تابع قانون جدید (لازم‌الاجرا از ۱۴۰۰/۱۰/۱۳) خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمی است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

منبع: سازمان امور مالیاتی

ارسال نظر