قیمت گاز در اروپا رکورد زد | تبعات جنگ روسیه با اوکراین

قیمت گاز در اروپا پس از رقم بی سابقه روز چهارشنبه دوباره افزایش یافت و به 2280 دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسید که بالاترین رقم در تاریخ این قاره به شمار می‌رود.

قیمت گاز در اروپا رکورد زد | تبعات جنگ روسیه با اوکراین

رکورد قیمت گاز در اروپا بر اثر جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش کلی به نقل از فارس، راشاتودی نوشت: «قیمت گاز در اروپا به ازای هر هزار مترمکعب به 2280 دلار افزایش یافت. این رکورد بالاترین رقم در تاریخ این قاره محسوب می‌شود.»

از آنجا که روسیه حدود 40 درصد گاز اروپا را تامین می‌کند و اوکراین مسیر اصلی انتقال این گاز به اروپاست، با جنگ روسیه و اوکراین در ۱۰ روز گذشته، نگرانی در مورد کمبود گاز، هر روز قیمت‌ها را بالاتر برده است.

بر اساس اعلام بازار بورس ICE لندن، قیمت گاز برای تحویل در ماه آوریل در بورس گاز هلند (TTF) به 2279 دلار در هر هزار مترمکعب (200 یورو به ازای هر مگاوات ساعت) برای خانوارها رسید که بالاترین رقمی که تاکنون وجود داشته است.

این افزایش قیمت، پس از رکود پیشین در روز چهارشنبه ثبت شد که قیمت از 1500 دلار به 2226 دلار به ازای هزار مترمکعب رسید.

در پی اعمال موجی از تحریم‌ها علیه روسیه از سوی غربی‌ها، که در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین بود، افزایش قیمت گاز در اروپا رخ داده است. اروپا نگران است که مسکو در واکنش به این تحریم‌ها، عرضه انرژی به قاره را قطع کند.

کاشال رامش، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «ریستارد انرژی» گفت، افزایش قیمت گاز ناشی از نگرانی از کمبود عرضه به علت خسارت احتمالی به زیرساخت‌ها در اوکراین است که از طریق آنها بخش اعظمی از گاز روسیه به اروپا می‌رسد و همچنین نگرانی در مورد احتمال محدودیت‌های عرضه نفت و گاز روسیه وجود دارد.

با وجود چنین نگرانی‌هایی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در واشنگتن پست نوشت: آمریکا باید به جای نفت روسیه، نفت ایران را به بازار برگرداند

ارسال نظر