مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان با پیامک اعلام می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی از ارسال پیامک مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان به صاحبان این خودروها خبر داد.

مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان با پیامک اعلام می‌شود

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «طبق محاسبات و شناسایی‌هایی که انجام دادیم، حدود ۵۵٠ هزار خودرو مشمول مالیات شدند. جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵۶٠٠ میلیارد تومان است.»

او تاکید کرد: «برای دریافت مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان، به مالکان آن‌ها پیامک می‌دهیم که بیایند و مالیاتشان را پرداخت کنند. اگر پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند.»

روش محاسبه مالیات خودروهای بالای یک میلیارد تومان چیست؟

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. بر این اساس طبق بند ر تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱، سال آینده مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی (خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل) و حقوقی بیش از ده میلیارد ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر است:

  • تا مبلغ 15 میلیارد ریال نسبت به مازاد 10 میلیارد ریال، 1 درصد
  • تا مبلغ 30 میلیارد ریال نسبت به مازاد 15 میلیارد ریال، 2 درصد
  • تا مبلغ 45 میلیارد ریال نسبت به مازاد 30 میلیارد ریال، 3 درصد
  • نسبت به مازاد 45 میلیارد ریال، 4 درصد

مأخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام می‌شود. مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

ارسال نظر