متوسط قیمت خانه در تهران در مهرماه کاهش یافت | افزایش 18.4 درصدی نسبت به سال قبل

بر اساس آخرین داده‌های اطلاعاتی بانک مرکزی، متوسط قیمت خانه در تهران در مهرماه ۱۴۰۰ برابر با ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن ۰.۲ درصد کاهش داشته است.

متوسط قیمت خانه در تهران در مهرماه کاهش یافت | افزایش 18.4 درصدی نسبت به سال قبل

به گزارش ایرنا متوسط قیمت خانه در تهران در مهرماه ۱۴۰۰ برابر با ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل از آن ۰.۲ درصد کاهش داشته است. با این حال متوسط قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، منطقه 1 با ۶۹ میلیون تومان بالاترین قیمت و منطقه ۱۸ با ۱۵ میلیون تومان پایین‌ترین قیمت را در بین مناطق دیگر به نام خود ثبت کردند.

در مهرماه امسال 5 هزار و ۴۷۱ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده که نسبت به شهریورماه ۲۹.۸ درصد و در مقایسه با مهرماه سال گذشته ۳۶.۸ درصد کاهش یافته است.

متوسط قیمت خانه در تهران در مهرماه

کاهش بیش از ۴۰ درصدی تقاضا برای خانه‌های با عمر ۵ سال

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه امسال نشان می‌دهد که بیشترین سهم معاملات مربوط به واحدهای تا 5 سال ساخت است که با ۳۳ درصد بالاترین سهم و ساختمان‌های با عمر بیش از ۲۰ سال کمترین متقاضیان را در معاملات مهرماه داشتند.

در مهرماه امسال تقاضا برای خانه‌های با 5 سال ساخت در مقایسه با مهرماه سال قبل 4 درصد کاهش یافته است و در مقابل به متقاضیان واحدهای با عمر بنای ۶ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۵ سال و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

ببینید: نظام بانکی از طرح ساخت ۱میلیون مسکن چگونه حمایت می‌کند؟

از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه 5 با ۱۴.۵ درصد بیشترین تعداد قراردادها را به خود اختصاص داده و مناطق ۲ و ۱۰ به ترتیب با ۹.۹ و ۹.۲ درصد در رتبه‌های بعد قرار دارند.

بر اساس این گزارش مناطق 5، 2، ۱۰،‌ 4، 7، 8، ۱۴، ۱۵، 1 و ۱۱ در مجموع ۷۳.۷ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

تهرانی‌ها به دنبال متراژهای ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان

بر اساس این گزاش، ۱۷ درصد معاملات در مهرماه مربوط به واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع است. همچنین دامنه‌های قیمتی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان به ترتیب با سهم‌های ۱۵.۹ و ۱۲.۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

متوسط قیمت خانه در تهران در مهرماه

بیشتر بخوانید: هشدار در خصوص ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن

همچنین روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در ماه گذشته تداوم یافت. بر این اساس متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۸.۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۹۱.۷،‌ ۶۹.۷، ۵۶.۶ و ۴۳.۷، ۳۴ و ۳۰.۵ درصد بوده است.

ارسال نظر