برای خرید سهم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی برای خرید سهم بحث تعیین استراتژی سرمایه‌‌گذاری است. آیا شما با دید بلندمدت چند ساله قصد خرید یک سهم را دارید یا صرفا به دنبال نوسان‌‌گیری یا دید کوتاه مدت از بازار هستید؟

برای خرید سهم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر تحلیلگر خوبی هستید یا از تحلیلگران خیلی خوبی مشاوره می‌گیرید، باز هم باید برای خودتان سیستم معاملاتی طراحی کنید و معاملات را براساس قوانین خاصی که برای خود وضع می‌کنید، انجام دهید.

برای خرید سهم به چه نکاتی توجه کنیم؟

از صنعت برتر انتخاب کنید

در میان صنایع مختلف، صنعتی را برگزینید که آینده روشنی دارد؛ به این منظور که در آینده بیشتر به آنها نیاز است، کمتر قابل تکثیرند و قابل واردات نیستند. توجه داشته باشید کشورهایی که از نظر صنعت جلوتر از ما هستند، بیشتر و ارزان‌تر و بهتر تولید نمی‌کنند؛ مانند نفت، فولاد و مس.

به راحتی نقد شود

سهامی را انتخاب کنید که برای فروش آن مشکلی نداشته باشید. نمودار تکنیکال سهامی را که می‌خواهید بخرید، بررسی کنید. چند روز این سهام در صف فروش مانده است؟ سهامی که نتوانید راحت آن را نقد کنید، زیان‌ده خواهد بود.

حقوقی خوبی داشته باشد

در مطلب آموزش تابلوخوانی بورس به شما آموزش داده بودیم که چطور حقوقی و حقیقی سهام را مشخص کنیم. بررسی کنید در بازه زمانی چند ماه گذشته، حقوقی چقدر سهام را از صف فروش نجات داده است.

P/E سهم را چک کنید

بررسی کنید P/E یک سهام از هم‌گروهی‌هایش بیشتر نباشد. هر چقدر P/E یک سهام کمتر از میانگین هم‌گروهی‌هایش باشد، احتمال اینکه سهام به آن سمت میل کند، بیشتر است.

میزان پرداخت سود نقدی سهم چقدر است؟

هر شرکتی که پیشنهاد پرداخت سود نقدی بالاتری داشته باشد، بهتر است. سعی کنید سهامی را انتخاب کنید که پیشنهاد پرداخت سود نقدی بالاتر از ۸۰ درصد داشته باشد. البته ممکن است شرکت‌ها در مجمع به وعده‌های خود عمل نکنند. باید به عملکرد گذشته سهم نیز در انجام وعده‌های خود توجه کنید.

سهامی را بخرید که به کف قیمت رسیده است

هر سهمی را که مورد توجه قرار دهید، یک سقف قیمت و یک کف قیمت دارد. زمانی به یک سهم وارد شوید که در وضعیت کف قیمتی است و این کف و سقف متناسب با زمان و وضعیت سهم و گزارش آن متغیر است و با تجربه به‌دست می‌آید.

اخبار حوزه سهام را بخوانید

وجود عوامل سیاسی و اقتصادی که از کنترل سرمایه‌گذاران و سهامداران خارج است، می‌تواند در خرید یک سهام تاثیرگذار باشد. عواملی مانند نرخ تورم و بيكاری جزو مهمترین عوامل تاثیرگذار در بازار بورس محسوب می‌شوند. عوامل سياسی-اجتماعی بخصوص رخدادهای مهم سياسی از عواملی هستند که می‌توانند تاثیرات مثبت یا منفی در بازار بورس بگذارند.

به سهام شناور توجه کنید

سهمی را انتخاب کنید که میزان سهام شناور آزاد آن بالای 10 یا 15 درصد باشد. البته سهامی هم که میزان شناور آزاد آن خیلی زیاد باشد، خوب نیست و بهتر است سهمی را انتخاب کنید که حداقل 3 حقوقی خوب داشته باشد.

در پایان توجه کنید که شما مسئول سرمایه خود هستید و با اینکه گرفتن مشاوره از افراد متخصص در زمینه بورس کار درستی است، در نهایت این شما هستید که باید تصمیم به خرید یا فروش سهام بگیرید.

در این مطلب تلاش کردیم مهمترین نکات پیرامون خرید سهم را به طور خلاصه برایتان شرح دهیم. شما هنگام خرید سهام به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

ارسال نظر