چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

معمولا کسانی که به تازگی در بازار بورس فعالیت خود را شروع کرده‌اند، با سوالات و اصطلاحات جدیدی روبرو می‌شوند. در اینجا ما به شما می‌گوییم با حق تقدم خود چه باید بکنید و چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنید.

چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

حق تقدم سهام چیست و چگونه آن را به سهم تبدیل کنیم؟

معمولا بعد از افزایش سرمایه یک شرکت، تعداد سهام آن شرکت افزایش پیدا می‌کند. حق تقدم سهام در بورس همان سهامی است که توسط شرکت عرضه شده، سهامداران خود را مقدم بر دیگران شمرده و به آنان میزان قابل مشخصی سهام ارائه می‌کند.

زمانیکه تعداد سهام یک شرکت به دلیل افزایش سرمایه بالا می‌رود، در حقیقت درصد سهامداران شرکت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای اینکه سهامداران درصد سهام خود را در آن شرکت حفظ کنند، می‌توانند سهام حق تقدم خود را به سهام اصلی تبدیل کنند.

نماد حق تقدم چیست؟

بازار بورس در انتهای نماد هر سهم حق تقدم، یک حرف ح اضافه می‌کند که نشان‌دهنده حق تقدمی بودن سهام است.

قیمت حق تقدم

قیمت حق تقدم سهام در بورس به اندازه‌ افزایش سرمایه شرکت بستگی دارد، معمولا قیمت حق تقدم سهام بین 100 تا 500 تومان اختلاف دارد.

سهامداران می‌دانند که با واریز مبلغ 100 تومان حق تقدم را می‌توانند به سهام تبدیل کنند. پس اختلاف قیمت حق تقدم اگر با سهام تفاوت زیادی داشته باشد، ارزش خریدن را دارد.

چگونه حق تقدم را به سهام تبدیل کنیم؟

شما باید برای هر گواهی مبلغی معادل با ارزش اسمی سهم پرداخت کنید. در حال حاضر مبلغ اسمی هر سهم 1000 ریال است. در نهایت به ازای هر سهمی که 1000 ریال واریز کردید، یک سهم به شما اضافه می‌شود.

اگر در زمان تعیین شده 1000 ریال پرداخت کنید، افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس ثبت خواهد شد. بعد از آن حق تقدم‌های شما به صورت اتوماتیک تبدیل به سهام عادی خواهد شد. البته این پروسه معمولا بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

اگر تمایلی به خرید حق تقدم نداشتید، می‌توانید آن را در بازار بورس، همانند سهام‌های عادی بفروشید. برای این منظور می‌توانید مطلب آموزش تابلوخوانی بورس را مطالعه کرده و سهام خود را در زمان مناسب به فروش برسانید.

اگر در مهلت تعیین شده برای تبدیل حق تقدم به سهام اقدامی از سوی سهامدار صورت نپذیرد، شرکت سهام را با قیمت روز به فروش می‌رساند و اختلاف بین قیمت بازار و ارزش اسمی سهام را به حساب سهامدار واریز خواهد کرد.

روش‌‌های پرداخت مبلغ اسمی حق تقدم سهام

چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم

شما به 2 روش می‌توانید مبلغ حق تقدم را برای شرکت واریز کنید:

  1. به سایت codal.ir مراجعه کنید و پس از جستجوی آگهی مربوط به افزایش سرمایه در این سایت، شماره‌حساب شرکت را جهت واریز مبلغ اسمی دریافت و پس از پرداخت، فیش واریزی را برای امور سهام شرکت مورد نظر فکس کنید.
  2. با بخش امور سهام شرکت تماس می‌گیرید و شماره حساب را دریافت و فیش را برای آن‌ها فکس می‌کنید.

گواهی حق تقدم را از کجا بگیریم؟

برای دریافت گواهی حق تقدم شرکت مورد نظر خود می‌توانید به سایت سهام افزا مراجعه کرده و سپس به بخش گواهی‌نامه حق تقدم بروید. در فرم نمایش داده شده با وارد کردن مشخصات بورسی خود و انتخاب نماد مورد نظر از لیست شرکت‌های بورس وارد بخش بعدی شوید و گواهی خود را چاپ کنید.

راه دیگر مراجعه به سایت شرکت بورسی مورد نظر هست. شما می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت‌ها گواهی‌نامه حق تقدم خود را دانلود و چاپ کنید.

زمان خرید و فروش حق تقدم سهام

براساس قوانین سازمان بورس بازه زمانی 2 ماهه برای سهامداران در نظر گرفته می‌شود که حق تقدم را به سهام تبدیل کنند یا آن را بفروشند.

اشخاصی که بعدا این حق تقدم سهام را خریداری کنند، باید اقدامات لازم را جهت واریز مبلغ اسمی سهم به حساب شرکت انجام دهند تا تبدیل به سهم عادی شود. البته خیلی از اشخاص هم این حق تقدم‌ها را مثل سهام عادی خرید و فروش می‌کنند و از نوسانات آن سود می‌برند.

امیدواریم با خواندن این مطلب متوجه شده باشید که چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنید. تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر