گرانی گوشت قرمز اوج گرفت | مافیای بازار گوشت کیست؟

افزایش قیمت گوشت مردم را که هنوز با گرانی برنج و سیب‌زمینی کنار نیامده بودند، غافلگیر کرد. 

گرانی گوشت قرمز اوج گرفت | مافیای بازار گوشت کیست؟

گرانی گوشت قرمز اوج گرفت

برخی از فعالان بازار، علت افزایش قیمت گوشت را به وجود مافیا ارتباط می‌دهند. مافیایی که با جوسازی، می‌خواهد دام زنده و گوشت منجمد وارد کشور کند. اما اصل ماجرا چیست؟

قیمت گوشت طی هفته‌های اخیر روند صعودی به خود گرفت. در حالی که تا ماه پیش هر کیلوگرم گوشت ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان معامله می‌شد، حالا بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، گوشت لاشه در مغازه‌ها کیلویی ۱۴۶ هزار و در عمده‌فروشی‌ها ١٣۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

در حال حاضر ران گوساله ١٨٠ هزار تومان، سردست گوساله ١٧٠ هزار تومان و فیله گوساله ٣٣٠ هزار تومان قیمت خورده‌اند.

البته افزایش قیمت گوشت قابل پیش‌بینی بود. چراکه به محض صادرات دام، برخی فروشندگان این مساله را دستاویزی برای گران‌کردن این کالای اساسی قرار دادند.

اکنون در حالی شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که ایران با مازاد تولید گوشت قرمز روبه‌روست.

انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در تابستان امسال تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور را ۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار راس اعلام کرد. البته این روند نسبت به بهار سال جاری کاهشی بود. دام‌های کشور شامل ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار راس گوسفند و بره و ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیون راس بز و بزغاله بود که به ترتیب افت ۱۱ و ۹ درصدی داشتند.

همچنین بخوانید: نماینده مجلس:‌ نفت می‌دهیم، گوشت منجمد برزیلی می‌گیریم‌

قیمت گوشت فقط در تهران بالا رفت

در همین زمینه رئیس شورای تامین دام کشور گفت: «قیمت گوشت تنها در تهران بالا رفت. چراکه به محض صادرات دام، برخی دلالان به شکل مافیایی عرضه دام به استان تهران را کم کردند. البته عامل دوم هم می‌تواند بارش برف و باران باشد که توزیع دام به استان تهران را کم کرد.»

منصور پوریان توضیح داد: «افزایش قیمت گوشت هیچ توجیهی ندارد. زیرا قیمت دام در دامداری‌ها بالا نرفت و کماکان هر کیلو دام زنده ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین با زایش پاییزه و صادرات دام جمعیت دامی کشور کاهش محسوسی نداشت.»

او بیان کرد: «عده‌ای به بهانه صادرات دام و جو روانی، در نظر دارند تا قیمت گوشت را در تهران افزایش دهند. اکنون دام در دامداری‌ها موجود است و کمبودی نداریم. عرضه دام هم روال عادی دارد. همچنین مصرف گوشت در ایران نصف شده و با توجه به این اتفاق جهش قیمت گوشت توجیهی ندارد.»

تداوم کمبود خوراک دام

بر اساس این گزارش، خوراک دام در بازار دوباره کمیاب شد. پیش‌تر سیروس روستا، رئیس اتحادیه دامداران گفت: «دامداران همچنان در تهیه خوراک دام مشکل دارند. علت کمبود خوراک دام این است که برخی از مسئولان اعلام کرده‌اند ارز دولتی را حذف می‌کنند. همین موضوع بهانه‌ای شد که برخی دلالان خوراک دام را به بازار عرضه نکنند.»

پیش از این برنج ایرانی و سیب‌زمینی، صدرنشین افزایش قیمت در آغاز بهمن بودند که حالا در نیمه دوم بهمن‌ماه شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز نیز بودیم.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر