افزایش ۵۰ درصدی تورم اجاره مسکن در کشور

گزارش تحولات بازار مسکن در اسفندماه که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، حاکی از افزایش ۵۰ درصدی تورم اجاره مسکن در کشور و افزایش ۴۶ درصدی در تهران است.

افزایش ۵۰ درصدی تورم اجاره مسکن در کشور

به گزارش کلیک به نقل از تجارت نیوز، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در اسفندماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده به ترتیب معادل ۴۵،۸ درصد و ۵۰،۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ است.

رشد ماهانه شاخص مزبور در اسفند در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۰،۴ و ۱،۲ درصد است.

چشم انداز اجاره مسکن

گزارش بانک مرکزی از شاخص اجاره مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری در بهمن سال ۱۴۰۰ نیز رشد به ترتیب معادل ۴۸،۴ و ۵۲،۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌‌‌داد.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن گفت: «کاهش توان اقتصادی جامعه، تقاضا برای اجاره را افزایش داده است. در نتیجه نرخ کرایه به صورت مداوم بالا می‌رود.»

این کارشناس بازار مسکن، ادامه داد: «از آن سو، افزایش تورم و عدل تعادل میان منابع و مصارف خانوارها، کرایه را به منبعی برای کسب درآمد برای بعضی موجران تبدیل کرده است.»

افزایش اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ ادامه دارد؟

غیبی در مورد بازار اجاره در سال ۱۴۰۱ می‌گوید: ‌«با توجه به شاخص‌های موجود چون نرخ تورم، افزایش نقدینگی، میزان تقاضا برای مسکن و آمارهای تولید در این بخش، به نظر می‌رسد که روند افزایشی کرایه در سال آینده نیز ادامه می‌یابد.»

این کارشناس بازار مسکن امکان اینکه افزایش تولید آپارتمان‌های ارزان‌قیمت تا حدی باعث به تعادل رسیدن بازار اجاره شود را محتمل دانست، اما اذعان کرد بر اساس تجربه طرح‌هایی مثل جهش تولید مسکن به نتیجه مطلوب نخواهند رسید.

بیشتر بخوانید: دلیل افزایش آگهی‌های فروش خانه با قیمت ویژه در اینستاگرام چیست؟

ارسال نظر