بحران افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان ادامه دارد

بحران افزایش قیمت مواد غذایی یک معضل جهانی است که عوامل متعددی از جمله پاندمی کرونا  در آن نقش دارند.

بحران افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان ادامه دارد

بحران افزایش قیمت مواد غذایی

قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به دلیل افزایش تقاضا و کمبود حاصل از مشکلات زنجیره تأمین و حمل و نقل، روز به روز بیشتر می‌شود.

نمودار شاخص قیمت مواد غذایی سازمان ملل نشان می‌دهد که قیمت غذا و محصولات کشاورزی به دوران بحران سال 2011 بازگشته است. عوامل متعددی در روند افزایش قیمت‌ها دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به خشکی آب و هوا، خشک‌سالی در ایالات متحده و همین‌طور آتش‌سوزی در روسیه اشاره کرد.

همچنین بخوانید: چرا محصولات کشاورزی ایران برگشت می‌خورد؟

عوامل بالا به طور خاص روی کمبود غلات و در نتیجه کشورهای خاورمیانه تأثیر می‌گذارند، چرا که قوت غالب این کشورها، نان است.

باورکردنی نیست، ولی دوران پسا پاندمی همان کاری را با قیمت‌ها کرده است که جنگ‌های داخلی و بلایای طبیعی یک دهه پیش انجام داده‌اند. این موضوع بزرگی مشکل را نشان می‌دهد.

بحران افزایش قیمت مواد غذایی

پاندمی کرونا تأثیر بسزایی در تورم قیمت مواد غذایی دارد، چون اکثر افراد ترجیح می‌دهند به جای رفتن به رستوران، در خانه مانده و آشپزی کنند.

هزینه برای خرید مواد غذایی و نوشیدنی یکی از محرک‌های اصلی افزایش قیمت به حساب می‌آید. هر چه تمایل افراد به خرید بیشتر باشد، میزان فروش نیز بیشتر می‌شود. افزایش میزان فروش مستلزم افزایش تعداد کارکنان است تا بتوانند محصولات تازه را در اختیار خریداران قرار دهند.

به دنبال افزایش تعداد کارکنان، میزان دستمزدها نیز بالا رفته و به خوبی می‌توان درک کرد که چرا قیمت مواد غذایی سر به فلک کشیده است.

تا زمانی که چنین روندی ادامه پیدا کند، یعنی تقاضا برای خرید مواد غذایی از حد معمول بیشتر باشد، وضعیت به همین منوال باقی مانده و بحران افزایش قیمت‌ها تشدید می‌شود.

ارسال نظر