تا پایان سال توزیع 25 قلم کالای اساسی هوشمند می‌شود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت در صورتی که همه پلتفرم‌ها و استارت‌آپ‌ها پای کار بیایند و زیرساخت‌ها فراهم شود، تا پایان سال توزیع 25 قلم کالای اساسی را به صورت هوشمند انجام می‌دهیم.

تا پایان سال توزیع 25 قلم کالای اساسی هوشمند می‌شود

اسماعیل قادری‌فر در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام اظهار کرد: «توزیع هوشمند یعنی از مزرعه تا سفره را به نحوی پایش کنیم که محصول تولیدی کشاورز و دامدار با احتساب هزینه‌های تمام شده و سود مناسب خریداری شود و با قیمت مناسب به مصرف‌کننده برسد. وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با رویکرد امنیت غذایی پایدار و با سیاست ارزان‌سازی و فراگیرسازی دسترسی همه مردم به غذای سالم آغاز به کار کرد.»

قادری‌فر یکی از سیاست‌های مهم در راستای تأمین امنیت غذایی در کنار تولید را توزیع هوشمند عنوان کرد و افزود: «باید با استفاده از ابزارهای نوین، کسب‌وکارهای نو و استارت‌آپ‌ها، خدماتی در زنجیره نهایی توزیع با هدف کنترل بازار مصرف به نفع مردم انجام دهیم.»

وی یادآور شد:‌ «این طرح از ۱۸ آبان‌ماه به صورت آزمایشی در شهر تهران و با توزیع مرغ منجمد و تخم‌مرغ از طریق یک کسب‌وکار اینترنتی کلید خورد. البته ظرفیت روزانه در شهر تهران برای این 2 قلم کالا حدود ۳۰۰ تن مصرف خانوار است که با رعایت قیمت مصوب درب منازل تحویل می‌شود.»

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود:‌ «هر جایی که دچار اخلال در روند توزیع باشیم، وزارت جهاد کشاورزی با همه ابزارهای سیاستی به میدان خواهد آمد تا هم محصول کشاورزی با قیمت مناسب به فروش برسد و هم مردم به سهولت به ارزاق عمومی دسترسی آسان داشته باشند.»

وی با اشاره به اینکه این شبکه فروش اینترنتی، یک شرکت تعاونی دانش‌بنیان است که از حدود ۴ سال پیش فعال است، افزود: «در هوشمندسازی سامانه، اصناف هم می‌توانند بدون واسطه اجناس را در بستر هوشمند تحویل بگیرند و این کار به زودی انجام خواهد شد. مردم نتیجه هوشمندسازی شبکه توزیع را طی این 2 تا 3 هفته‌ای که شروع شده است، لمس کرده‌اند. وقتی کمبود در بازار نباشد، هوشمندی عرضه و زنجیره می‌تواند به تثبیت قیمت کمک کند.»

قادری‌فر ادامه داد: «آنچه با همه سامانه‌ها مقرر کردیم، این است که برگشت اقلام بدون قید و شرط باشد. البته در پایگاه اطلاع‌رسانی ما نیز امکان ثبت شکایات فراهم شده و شماره تماس ۸۸۱۰۰۰۳۲ مرکز فعال است تا مردم انتقاد و شکایت خود را منعکس کنند.»

گفتنی است عرضه اینترنتی برنج، روغن و شکر هم در قالب این طرح هوشمند از هفته گذشته آغاز شد.

ارسال نظر