جزئیات دریافت مالیات از کارتخوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی

فعالان اقتصادی باید بدانند که با داشتن پرونده در سازمان مالیاتی مشخص هستند و میزان تراکنش آن‌ها در هر دستگاه کارتخوان و پرداخت‌های اینترنتی آن‌ها رصد شده و میزان مالیات آن‌ها مشخص می‌شود. در واقع دریافت مالیات از کارتخوان‌ها بر اساس تراکنش است نه تعداد کارتخوان‌‌ها.

جزئیات دریافت مالیات از کارتخوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی

شرایط دریافت مالیات از کارتخوان‌ها و درگاه های اینترنتی

«محمد برزگری» رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی درباره وضعیت مالیاتی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های اینترنتی فعالان اقتصادی توضیح داد. در ادامه این توضیحات را می‌خوانید.

تعدد دستگاه‌های کارتخوان برخی فعالین اقتصادی

فعالان اقتصادی باید بدانند که با داشتن پرونده در سازمان مالیاتی مشخص هستند و میزان تراکنش آن‌ها در هر دستگاه کارتخوان و پرداخت‌های اینترنتی آن‌ها رصد شده و میزان مالیات آن‌ها مشخص می‌شود. در واقع دریافت مالیات از کارتخوان‌ها بر اساس تراکنش است نه تعداد کارتخوان‌‌ها.

بیشتر بدانید: چطور متوجه شویم چند درگاه اینترنتی و کارتخوان به نام ماست؟

مهلت ثبت نام در درگاه سازمان مالیاتی تا پایان دی ۱۴۰۰

تمامی فعالان اقتصادی که تا کنون در درگاه سازمان مالیاتی ثبت نام نکرده‌اند، تا پایان دی ماه فرصت دارند تا از جرایم و دیگر اقدامات قانونی که برای جلوگیری از فرار مالیاتی است، تفکیک شوند و افرادی هم که دستگاه کارتخوان آنها کار نکند، قطع خواهد شد.

دریافت مالیات از کارتخوان‌ها جزییات دریافت مالیات از کارتخوان‌ها

شرط تعلق دستگاه کارتخوان به هر فرد

برای آنکه به فردی یک دستگاه کارتخوان تعلق گیرد، فرد متقاضی باید پرونده‌ مالیاتی و مجوز فعالیت اتاق‌های اصناف را داشته باشد. تا کنون 75 درصد شبکه پرداخت به لحاظ گردش مالی از نظر مبلغی پرونده مالیاتی دارند.

تعداد دستگاه‌های کارتخوان کشور و تعیین تکلیف مالیاتی آن‌ها

6 میلیون و 800 هزار دستگاه کارتخوان بانکی وجود دارد که برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل شده است. طبق اطلاعات بانک مرکزی، در مجموع 13 میلیون دستگاه‌ کارتخوان بانکی و درگاه‌ پرداخت الکترونیکی در کشور وجود دارد؛ که از این تعداد حدود 4 میلیون دستگاه تعیین تکلیف شده و 5 میلیون کارتخوان همچنان بلاتکلیف هستند که در حال حاضر امکان ثبت نام مؤدیان از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی فراهم شده است.

همچنین حدود یک‌میلیون و 800 دستگاه‌ کارتخوان بانکی نیز به پرونده مالیاتی متصل شده و بانک مرکزی برای دو میلیون و 200 هزار دستگاه‌ کارتخوان بانکی نیز پیامک فوری ثبت‌نام ارسال کرده است.

بیشتر بدانید: پرونده مالیاتی برای کارتخوان‌های با تراکنش بالا

سازمان امور مالیاتی اطلاعات جامعی دارد | کتمان مالیات مجازات دارد

سازمان درصدد است که قبل از زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان، بتواند اظهارنامه برآوردی تولید کند. اگر مودیان بدانند که سازمان دستش پر است و بر مبنای اطلاعات عمل کرده، جرأت نمی‌کنند خلاف آن عمل کنند؛ چراکه کتمان مالیات جرم است و مجازات دارد.

بیشتر بدانید: جریمه عدم ثبت مالکیت کارتخوان در سامانه مالیاتی چیست؟

همه دستگاههای کارتخوان چه سیار و چه ثابت، مالیات خواهند داشت

سازمان امور مالیاتی در تلاش است تا با دسترسی به تراکنش‌های بانکی، بیمه‌نامه‌ها، بارنامه‌ها، مراودات گمرکی، خودرویی و املاک، و به طور کل همه آنچه که منجر به فعالیت اقتصادی افراد می‌شود را شناسایی و احصاء کند.

از این رو همه اشخاصی که دارای ابزار پرداخت‌های بانکی هستند باید با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمام دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده کنند و اقدام به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی خود کنند و یا درخواست تشکیل پرونده مالیاتی جدید دهند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر