تأثیر سقوط افغانستان بر قیمت دلار در ایران

معرفی کابینه جدید ابراهیم رئیسی در تهران و سقوط شهرهای مختلف افغانستان تحت سلطه طالبان، دو عامل مهمی بودند که بر قیمت این هفته دلار در بازار ایران تأثیر گذاشتند.

تأثیر سقوط افغانستان بر قیمت دلار در ایران

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در بازار ایران با قدری نوسان همراه بود. دلار این هفته قیمت‌های 24 تا 26 هزار تومان را به خود دید و حتی تا حوالی ظهر امروز (ساعت 12 ظهر دوشنبه 25 مرداد ماه) به قیمت 26 هزار و 900 تومان رسیده و شاید تا 27 هزار تومان هم بالا بیاید.

این اتفاق در حالی است که در روزهای گذشته به نظر می‌رسید پس از معرفی کابینه ابراهیم رئیسی به مجلس و در انتظار گرفتن رأی تأیید نمایندگان، بازار به نوعی در وضعیت انتظار به سر می‌برد و تغییر چندانی ندارد؛ اما حالا با پیشروی مجدد و ناگهانی نیروهای طالبان در افغانستان و سقوط دولت این کشور ، بازار ارزی کشور ما هم دستخوش تغییر و ناآرامی شده است.

بازار در هفته بعد هم صعودی است

آشوب‌های داخلی افغانستان بر کشور همسایه‌اش ایران هم تأثیر می‌گذارد و حالا به عقیده کارشناسان ممکن است وضعیت بازار دلار ایران در هفته بعد هم صعودی باشد.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز هفته آینده را هم برای بازار صعودی پیش‌بینی کرده و حتی معتقد است احتمال ورود به کانال قیمتی بالاتر دور از ذهن نیست.

او می‌گوید: «شهرهای اصلی افغانستان سقوط کردند و در چند روز آخر هفته گذشته، قیمت‌ها به خاطر همین موضوع بسیار بالا رفت. دلار هراتی عملاً دیگر وجود ندارد. هرچند در برخی کانال‌ها هنوز نرخ دلار هرات اعلام می‌شود، اما معلوم نیست که ریشه این قیمت واقعاً به هرات برمی‌گردد یا نه، چون حتی نمی‌دانیم طالبان قرار است با سیستم دلار در افغانستان و بانک‌داری در این کشور چه کند.»

همچنین اخیراً پویا فیروزی، تحلیلگر اقتصادی در توییتی نوشت: «از فردا دلار هرات با صرافی‌های تحت کنترل طالبان معامله خواهد شد. تسلط طالبان بر یکی از درگاه‌های مبادلات فیزیکی و برات‌های ارزی منطقه خبر خوبی نیست.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد مجدداً شاهد خیز قیمت دلار در بازار کشور باشیم.

ارسال نظر