شاخص فلاکت در ایران به بالاترین حد رسید

اگرچه نرخ بیماری کاهش یافته و نرخ تورم هم روند نزولی به خود گرفته، اما در پایان سال ۱۴۰۰ شاخص فلاکت در ایران رکورد ۱۱ سال اخیر را شکسته است. 

شاخص فلاکت در ایران به بالاترین حد رسید

در سال ۱۴۰۰ شاخص فلاکت در ایران به ۴۹٫۶ درصد رسید

به گزارش کلیک به نقل از تجارت‌نیوز، نرخ تورم از ۲۱.۵ درصد در پایان سال ۹۰، به ۴۰.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده و در همین مدت نرخ بیکاری از ۱۲.۳ درصد به ۹.۴ درصد کاهش یافته است. با این حال شاخص فلاکت به‌عنوان مجموع نرخ تورم و نرخ بیکاری، از ۳۳.۸ درصد در پایان سال ۹۰ به رقم ۴۹.۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده که بالاترین شاخص فلاکت در طول ۱۱ سال گذشته است.

با تشدید فشار تحریم‌ها پس از خروج دولت وقت آمریکا از برجام، نرخ تورم در ایران در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ روندی صعودی را تجربه کرده و حالا دولت سیزدهم تلاش می‌کند تا نرخ تورم را در نخستین سال از قرن جدید خورشیدی پایین بیاورد. در این صورت انتظار می‌رود شاخص فلاکت، روندی نزولی پیدا کند.

ثبت رکورد تازه شاخص فلاکت در پایان قرن ۱۴خورشیدی، با وجود تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در نتیجه کاهش نرخ مشارکت، نشان می‌دهد که ادامه حیات اقتصاد ایران در تورم بالا، می‌تواند زمینه‌ساز اختلال در شاخص‌های کلان ازجمله نرخ بیکاری، نرخ تورم و شاخص فلاکت باشد و از این منظر اولویت نخست و شاید مهم‌ترین مطالبه مردم از دولت، تلاش برای کاهش نرخ تورم طی سال‌های آینده است.

اگرچه بانک مرکزی نرخ تورم هدف‌گذاری شده را اعلام نمی‌کند، اما به‌نظر می‌رسد که تورم هدف دولت در سال‌جاری ۲۵ درصد باشد که به این ترتیب کاهش ۱۵ درصدی تورم در امسال می‌تواند اثر محسوس و ملموسی بر شاخص فلاکت داشته باشد.

بیشتر بدانید: در ۸ سال گذشته نرخ دلار ۷۳۸ درصد رشد داشت

بالاترین و پایین‌ترین شاخص فلاکت در استان‌ها

روزنامه همشهری در گزارش خود نوشت: علاوه بر استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، همدان، سمنان، قم و خراسان رضوی، دو استان فارس و خراسان رضوی شاخص فلاکت پایین‌تر از میانگین کشوری را در پایان دهه ۹۰ تجربه کرده‌اند. شاخص فلاکت در استان فارس ۴۹.۴ درصد و در استان خراسان جنوبی ۴۹.۵ درصد برآورد می‌شود؛ درحالی‌که میانگین شاخص فلاکت سال ۱۴۰۰ ایران ۴۹.۶ درصد، نرخ بیکاری ۹.۴ درصد و نرخ تورم ۴۰.۲ درصد بوده است.

علاوه بر این، دو استان مرکزی با شاخص فلاکت ۴۹.۸ درصد و قزوین با ۴۹.۸ درصد، شاخص فلاکت در استان‌های گیلان، گلستان، اصفهان و بوشهر در کانال ۵۰ درصد نوسان داشته است.

همچنین در کانال ۵۱ درصد هم دو استان یزد و خوزستان قرار گرفته‌اند. پس از آن استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان شمالی و کرمان در کانال فلاکت ۵۲ درصدی و وضعیت نارنجی قرار می‌گیرند که در صورت افزایش نرخ بیکاری یا تورم، این استان‌ها مستعد قرار گرفتن در وضعیت بدتر خواهند بود.

داده‌های رسمی مرکز آمار روایت می‌کند شکاف تورم سالانه بین استان‌های ایران ۱۱.۹ درصد بوده که بالاترین نرخ را در استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان ۴۸.۲ درصد و کمترین هم در استان همدان با ۳۶.۳ درصد مشاهده شده است.

تهران کمترین و آذربایجان غربی بیشترین نرخ بیکاری

شکاف نرخ بیکاری هم در سال گذشته ۱۲.۳ درصد بوده که کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان تهران با ۶ درصد و بالاترین میزان مربوط به استان آذربایجان غربی به میزان ۱۸.۳ درصد بوده است. نتیجه برآیند نرخ تورم و نرخ بیکاری، شکاف ۱۸.۶درصدی در شاخص فلاکت بین استان آذربایجان غربی با شاخص ۱۸.۶ درصد و استان تهران با شاخص ۴۳.۶ درصد است.

همچنین بخوانید: سال 1400 به کمترین نرخ بیکاری در دهه‌های اخیر رسید

با توجه به حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۱، باید ببینیم اقتصاد ایران در سال جدید به چه سمتی می‌رود.

ارسال نظر