آموزش فروش سهام عدالت | چطور سهام عدالت خود را بفروشیم؟

بسیاری از افراد به دنبال فروش سهام عدالت خود هستند، چون مبلغ کمی که ماهانه از سود سهام عدالت به دست می‌آید، به سختی می‌تواند هزینه یک روز معیشت در ایران را تأمین کند.

آموزش فروش سهام عدالت | چطور سهام عدالت خود را بفروشیم؟

صفر تا صد فروش سهام عدالت

جذابیت سهام عدالت برای عموم از بین رفته و اکثرا به دنبال فروش آن هستیم تا شاید با پولی که به دستمان می‌رسد، گرهی از کارهای خود را باز کنیم. اما روند فروش سهام عدالت کمی دشوار بوده و هر از گاهی به حالت وقفه می‌رود.

در ادامه این مطلب تلاش کرده‌ایم تا با ساده‌ترین بیان ممکن، شما را با نحوه فروش سهام عدالت آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

چطور سهام عدالت خود را بفروشیم ؟

بعد از آزادسازی سهام عدالت و امکان تعیین روش مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم برای این سهام، حالا یک‌بار دیگر مشمولان سهام عدالت باید دست به انتخاب بزنند. در این مرحله سهامداران باید بین فروش سهام عدالت و نگهداری آن یکی را انتخاب کنند.

مدت زیادی از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، فرآیندی که طی آن سهامداران به دو گروه مستقیم و غیرمستقیم، تقسیم‌بندی شدند. البته هر دو گروه طی فرآیندی می‌توانند سهام عدالت خود را فروخته و پول سهام خود را بگیرند.

برای فروش سهام عدالت به کد بورسی احتیاج داریم؟

اگر سهامدار، روش مدیریت مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده باشد، نیازی به کد بورسی ندارد. بعد از اتمام مهلت یک‌ماهه، فهرست این افراد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه‌ی وجوه (سمات) فرستاده شده و در آنجا برای سهامداران عدالت، کد معاملاتی صادر می‌شود.

چه کسانی می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند؟

مهم نیست که شما روش مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده باشید، همه می‌توانند سهام عدالت خود را بفروشند. البته باید توجه کنید که این موضوع به این معنی نیست که روش فروش برای همه یکسان است.

در حال حاضر با توجه به اینکه در روش مستقیم امکان انتقال سهام عدالت به پورتفو کارگزاری وجود ندارد، مالکان این سهام باید به روش دیگری سهام خود را بررسی و به فروش برسانند.

فروش سهام عدالت در روش غیرمستقیم

نکته جالب اینکه در این روش شما از افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند راحت‌تر قادر به فروش سهام عدالت خود هستید. اگر تصمیم به فروش سهام عدالت خود گرفته‌اید و روش آزادسازی شما به صورت غیرمستقیم است شما دو راه در اختیار دارید.


روش اول: مراجعه به بانک برای فروش سهام عدالت

برای فروش سهام عدالت باید به بانکی مراجعه کنید که آن را در سامانه سهام عدالت به ثبت رسانده‌اید. برای این کار یکی از مراحل زیر را انجام دهید:

1- حضورا به بانک مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل و امضاء کنید.

2- به سایت همان بانک مراجعه نموده و مراحل ثبت‌نام در سایت و سپس ثبت سفارش فروش را انجام دهید.

3- از طریق اپ موبایلی بانک، درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کنید.

بعد از انجام مراحل بالا چند روزی صبر کنید تا پول سهام عدالت به حساب شما واریز شود.

روش دوم : به یک کارگزاری بورس مراجعه کنید

به وسیله یکی از سه روش زیر می‌توانید به کارگزاری‌ها مراجعه کنید:

1- مراجعه حضوری به یکی از شعبات یا نمایندگی کارگزاری‌ها

2- مراجعه به دفاتر پیشخوان برای ثبت‌نام اولیه و سپس مراجعه به کافی‌نت برای ثبت سفارش فروش

3- از طریق سایت کارگزاری

اگر راه دوم یا روش مراجعه به کارگزاری را انتخاب کرده‌اید انجام مراحل زیر ضروری است. البته اگر قبلا یک یا چند تا از این مراحل را انجام داده‌اید نیازی به تکرار دوباره آن مرحله نیست و به مرحله بعد بروید.

الف- به سامانه sejam.ir مراجعه نموده ، احراز هویت کرده و کد بورسی دریافت کنید.

ب- به سامانه ddn.csdiran.ir رفته و دارایی خود یا همان سهامی که بنام شماست را مشاهده کنید. در مورد سهام عدالت شما نماد صندوق‌های سرمایه‌گذاری استان خود را در قسمت دارایی‌ها می‌بینید.

ج- در یک کارگزاری بورسی ثبت‌نام کرده و مراحل احراز هویت را کامل کنید.

د- وارد پنل کارگزاری شوید و درخواست تغییر کارگزار ناظر ثبت کنید. برای این کار ، اسم نماد یا همان مخفف شده نام صندوق سرمایه‌گذاری استانی که در مرحله (ب) یا سامانه ddn.csdiran.ir مشاهده کرده‌اید را در منوی تغییر کارگزار ناظر وارد کنید.

احتمالا بعد از 48 ساعت به درخواست شما ترتیب اثر داده شده و اسم نماد یا همان صندوق سرمایه‌گذاری به لیست نمادهای پورتفوی شما در پنل کارگزاری اضافه می‌گردد.

از داخل سایت یا پنل کارگزاری وارد سامانه فروش سهام عدالت شده و پس از ثبت‌نام در اولین ورود، درخواست فروش سهام عدالت را ثبت نموده و منتظر بمانید تا واحد صندوق سرمایه‌گذاری شما فروخته و پول آن به پنل کارگزاری اضافه گردد. معمولا در همان روز یا چند روز آینده واحدهای صندوق شما فروخته می‌شود.

و- اگر پروسه فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری شما با موفقیت انجام شده باشد، شما می‌توانید وجه سهام را در قسمت وجه قابل‌برداشت پنل کارگزاری ببینید، از این به بعد می‌توانید درخواست برداشت وجه خود را ثبت کنید و پول را از حساب کارگزاری به حساب خودتان منتقل کنید. فراموش نکنید پروسه انتقال پول از کارگزاری به حساب شما بین 2 تا 3 روز کاری زمان می‌برد.

هر کدام از روش‌های فروش سهام عدالت به صبر و صبوری نیاز دارد و ممکن است کل پروسه فروش بین چند روز تا چند هفته به طول انجامد.

فروش سهام عدالت
فروش سهام عدالت در روش مستقیم

با توجه به دستورالعمل‌های فروش سهام عدالت، افرادی که روش مستقیم را در سامانه انتخاب کرده‌اند برای فروش سهام خودشان باید به سامانه فروش سهام عدالتی که از طریق لینک کارگزاریشان ارائه می‌شود مراجعه کرده و در آنجا سفارش فروش خود را کنند. در حال حاضر پس از ثبت سفارش فروش، این سفارش قابل ویرایش یا حذف کردن نیست.

سفارشات فروش سهام عدالت مانند سهام عادی معامله نمی‌شود و سفارشات فروش هر فرد با سفارشات فروش بقیه فروشندگان سهام عدالت باید یکجا جمع شده و به صورت بلوکی توسط یک حقیقی یا حقوقی خریداری شود. در شرایط فعلی که خریدار زیادی برای این بلوک‌ها وجود ندارد در بسیاری موارد ممکن است روزها صبر کنید و سهام شما فروش نرود.

مشکل بعدی این است که در این شیوه فروش، قیمت فروش نیز نامشخص است و از ابتدا مشخص نیست دقیقا چه مبلغی به حساب شما واریز خواهد شد.

با این حال کسانی که روش مستقیم را برای سهام خود انتخاب کرده‌اند کماکان باید از طریق کارگزاری خودشان و سامانه اعلام شده، سفارش فروش خود را تا 60% ارزش پورتفو ثبت نمایند و سپس برای انجام معامله فروش و واریز پول به حسابشان یا لغو سفارش تا مدت نامعلومی انتظار بکشند.

درصورتی که سفارش فروش شما تکمیل شده و انجام گردد، تا 3 روز کاری پول به حساب شما نزد کارگزاری منتقل شده و پس از آن می‌توانید وارد پنل کارگزاری خود شده و پول را از حساب پنل کارگزاری به حساب موردنظر منتقل کنید.

در ادامه‌ فرآیند فروش، هر زمان که یکی از سهام شما توسط کارگزار به فروش برسد، پول حاصل از آن طی فرآیند از پیش تعیین‌شده و در کمتر از یک هفته کاری به حسابی که برای دریافت سود سهام عدالت معرفی کرده بودید واریز خواهد شد.

در نتیجه پول سهام عدالت طی چندین مرحله پرداخت می‌شود. برای اینکه بدانید کدام‌یک از سهام شما به فروش رفته، می‌توانید به سامانه فروش سهام عدالت مراجعه کنید.

در این سامانه وضعیت درخواست شما اعلام می‌شود. با دریافت وجه حاصل از فروش سهام عدالت عملا کار شما با آن سهم تمام می‌شود اما در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط فعلی بازار، معاملات این سهام برای مدتی متوقف شده و درخواست‌های فروش افراد زیادی همچنان انجام‌نشده باقی مانده است. در نتیجه اگر به پول فوری نیاز دارید، شاید این سهام منبع مناسبی برای شما نباشد.

در ضمن در صورتی که سفارش فروش شما انجام و وضعیت آن در سامانه به «فروخته شده» تبدیل شد، اما همچنان پول آن به حساب شما واریز نشده حتما موضوع را با کارگزاری در میان بگذارید تا دلیل عدم پرداخت هزینه مشخص شود.

در این فرآیند هر زمان که با مشکلی مواجه شدید می‌توانید طی تماس با پشتیبانی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ارائه کد ملی، از راهنمایی‌های کارشناسان آن‌ها استفاده کنید.

منبع: سیگنال

ارسال نظر