قیمت آجیل و شیرینی شب یلدا چند؟ | می‌کوشیم شیرینی گران نشود

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به قیمت آجیل و شیرینی شب یلدا، از افت 60 درصدی تولید خشکبار و کاهش قدرت خرید مردم خبر داد.

قیمت آجیل و شیرینی شب یلدا چند؟ | می‌کوشیم شیرینی گران نشود

در آستانه شب یلدا، مصطفی احمدی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به اینکه آیا امسال شب یلدای پررونقی خواهیم داشت یا نه، اظهار کرد: «در سال جاری تولید آجیل و خشکبار ۶۰ درصد افت داشت، از این رو شاهد افزایش نرخ خشکبار در بازار و کاهش قدرت خرید مردم بودیم. به همین دلیل اظهارنظر کردن در این زمینه برای من دشوار است.»

آجیل یلدا، از 150 تا 275 هزار تومان

وی با بیان اینکه قیمت مصوب برای آجیل و خشکبار وجود ندارد، افزود: «اتحادیه برای اینکه مردم خرید راحت‌تری در آستانه شب یلدا داشته باشند و همچنین در نظارت بازرسان خللی ایجاد نشود، هر سال سقف قیمت آجیل و خشکبار را تعیین و اعلام می‌کند.»

این فعال اقتصادی با اشاره به مخلفات آجیل شب یلدا گفت: «آجیل شب یلدا 2 نوع است؛ یکی با باسلق و دیگری بدون باسلق. دیگر محتویات این آجیل عبارتند از انجیر، پسته، فندق، بادام منقا و …»

به گفته احمدی، قیمت آجیل شب یلدا بدون باسلق حداقل ۱۸۰ هزار تومان و حداکثر ۲۷۵ تومان و با باسلق حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر ۲۵۰ هزار تومان است. البته ممکن است در برخی واحدها آجیل با قیمت بالاتری عرضه شود که این آجیل‌ها درخواستی هستند و خریدار خواهان آجیل باکیفیت‌تری است.

وی ادامه داد: «آجیل ۲۷۵ هزار تومانی، آجیل با درجه کیفی ممتاز است. البته ممکن است برخی واحدهای صنفی آجیل با نرخ پایین‌تری در بازار عرضه کنند. در این صورت فروشنده برای اینکه قیمت نهایی آجیل را مناسب کند، نخودچی را در محتویات آن جای می‌هد یا به جای بادام هندی، بادام زمینی در آجیل می‌ریزد.»

احمدی در پایان تصریح کرد: «به مردم توصیه می‌کنم از واحدهای دارای پروانه کسب خریداری کنند تا در صورت مشاهده تخلف بتوان به شکایت آن‌ها رسیدگی کرد. همچنین مردم می‌توانند تخلفات را به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.»

شیرینی گران نمی‌شود

علی بهره‌مند، رییس اتحادیه صنف قنادان هم در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به اینکه آیا در آستانه شب یلدا شاهد افزایش نرخ شیرینی خواهیم بود، گفت: «تورم حاکم بر کشور باعث شده قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. از این رو در سال جاری در آستانه شب یلدا، واحدهای زیرمجموعه اتحادیه سیاستی برای افزایش قیمت ندارند.»

او در ادامه با اعلام نرخ انواع شیرینی تصریح کرد: «قیمت شیرینی تر برای واحدهای درجه یک کیلویی ۷۸ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم ۶۰ هزار تومان، شیرینی زبان و پاپیونی برای واحدهای درجه یک کیلویی ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم کیلویی ۵۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی برای واحدهای درجه یک ۶۵ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.»

به گفته این فعال اقتصادی، قیمت کیک یزدی برای واحدهای درجه یک ۴۹ هزار تومان و برای واحدهای درجه دوم ۳۹ هزار تومان تعیین و اعلام شده است. بنا به اظهارات بهره‌مند، در شب یلدا مردم بیشتر شیرینی دانمارکی، زبان، پاپیونی و شیرینی تر خریداری می‌کنند.

او در پاسخ به اینکه مواد اولیه شیرینی در سال جاری افزایش نرخ را تجربه کردند، افزود: «مواد اولیه پخت شیرینی آرد، شکر و روغن است. بدون تردید افزایش نرخ این مواد در قیمت نهایی نیز تاثیر می‌گذارد، اما تمام تلاش ما معطوف به این مهم شده است که افزایش نرخ را چندان اعمال نکنیم.»

بهره‌مند ادامه داد: «مردم برای خرید شیرینی شب یلدا با کمبود مواجه نخواهند بود و امیدواریم که امسال مردم توان خرید شیرینی و آجیل شب یلدا را داشته باشند و بتوانند این روز را دور هم جمع شوند.»

گفتنی است روز گذشته میانگین قیمت میوه شب یلدا هم بر اساس نرخ‌نامه منتشر شد که طبق آن هندوانه از کیلویی 3 تا 7 و انار از کیلویی 14 تا 35 هزار تومان است.

ارسال نظر