تعیین دستمزد ۱۴۰۱ تا ۲۱ اسفند مهلت دارد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تعیین تکلیف دستمزد کارگران در تاریخ ۲۱ اسفندماه که آخرین جلسه شورای کار است خبر داد.

تعیین دستمزد ۱۴۰۱ تا ۲۱ اسفند مهلت دارد

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا، «علی حسین رعیتی فرد» معاون وزارت کار امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه ۶ ماهه عملکرد وزارت کار اظهار داشت: «مباحث کلی تعیین دستمزد مطرح شده، اما هنوز توافق لازم بین جامعه کارگری و کارآفرینی انجام نشده است. در کمیته دستمزد سعی کردیم با تعداد جلسات بتوانیم زودتر به حقوق دستمزد کارگران دست یابیم.»

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه‌داد: «نرخ تورم و سبد معیشت اعلام شده که این دو شاخص اصلی برای تعیین دستمزد است.»

وی بیان‌داشت: «جامعه کارگری و کارفرمایی تلاش می‌کنند دغدغه هر دو گروه را مطرح کنند، ضمن اینکه در سال های قبل فقط سبد معیشت عامل اصلی در تعیین دستمزد نبوده است.»

رعیتی‌فرد ابراز امیدواری کرد که با تصمیمات این دو گروه به یک رضایتمندی دست یابیم، متاسفانه با تورم‌های ایجاد شده، دغدغه معیشت کارگران تامین نشده که ناشی از شرایط تحریمی و کرونایی است.

وی با اشاره به تعیین مزد منطقه ای، گفت: «این امر نیازمند زیرساخت‌هایی در کشور است، اکنون مطالعات پژوهشی آن در حال انجام است و باید بتوانیم حداقل‌ها را برای همه کارگران بر اساس اقلیم و جغرافیا فراهم کنیم تا جامعه کارگری مهاجرت نکنند.»

تشکل‌های کارگری کم است

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکل‌های کارگری، یادآور شد: «طبق فصل ششم قانون کار، سه تشکل کارگری در کشور تشکیل شده اند. اکنون کارگران دغدغه و مطالبات صنفی دارند، اما تاکنون استقبال خوبی از تشکیل تشکل‌ها نشده است، زیرا فکر می‌کنند ایجاد تشکل باعث موضوعات دیگر می‌شود. »

رعیتی فرد بیان‌داشت: «طبق بخشنانه ابلاغی وزیر، تلاش داریم با دقت بیشتری حقوق جامعه کارگران را اجرایی کنیم و بر ایجاد تشکل‌های کارگری تاکید داریم. اکنون برای ایجاد تشکل‌ها از بنگاه‌ها و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه شروع کردیم و در مدت زمان سه ماهه تشکل‌ها باید شکل بگیرند.»

معاون روابط کار وزارت تعاون با بیان اینکه یک میلیون کارگاه خرد و بزرگ در کشور وجود دارد، گفت: «اکنون ۱۳ هزار تشکل کارگری داریم که نسبت به تعداد کارگران کم است. البته در ۶ ماه فعالیت این دولت نسبت به مدت مشابه، از نظر افزایش تعداد تشکل‌ها ۱۲ درصد رشد داشته ایم.»

رعیتی‌فرد با اشاره به سامانه پایش کار، اظهار داشت: «در این سامانه ماده ۴٩، ١٣١، ۲۷ و فصل ششم قانون کار مورد تاکید قرار گرفته است.»

راه اندازی سامانه پایش کار

وی افزود: «اجرای قانون کار جزو دغدغه‌های وزیر کار است و سامانه پایش کار را برای ارتقای تولید و کار مدنظر قرار دادیم، به‌طوری که صیانت از نیروی کار و تثبیت مشاغلی در دستور کار است.»

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه‌داد: «این سامانه می‌تواند کمک کند تا همه کارفرمایان خودارزیابی داشته باشند و سوال‌های متعدد از و مباحث رفع موانع تولید را بیان کنند و بازرسان اعزام می‌شوند تا از سوی این وزارتخانه مشکلات را پیگیری کنند. ضمن اینکه یک نظام یکپارچه و اطلاعاتی از وضعیت کارگران و رفع موانع تولید ایجاد می‌شود.»

رعیتی‌فرد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۰ میلیون و ٧٠٠ هزار کارگر بیمه دارند، از کاهش ۳۳ درصدی پوشش بیمه بیکاری خبر داد.

ارسال نظر