در ۸ سال گذشته نرخ دلار ۷۳۸ درصد رشد داشت

طی 8 سال گذشته، قیمت دلار از سه هزار و ۱۷۱ تومان به ۲۶ هزار و ۵۸۲ تومان رسید. این یعنی نرخ دلار ۷۳۸ درصد رشد داشته و در مقابل، ارزش پول ملی بسیار کاهش یافته است. 

در ۸ سال گذشته نرخ دلار ۷۳۸ درصد رشد داشت

به گزارش کلیک به نقل از ایرنا، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند تضعیف ارزش پول ملی به معنای مرگ خاموش و آرام اقتصاد کشورهاست و تاثیر بسزایی در زندگی مردم دارد.

ارزش پول ملی در سال‌های گذشته به شدت تنزل داشت، به گونه‌ای که دولت دوازدهم، دلار را با نرخ سه هزار و ۱۷۱ تومان تحویل گرفت و در مقطعی دلار به بیش از ۳۱ هزار تومان هم رسید و در نهایت دلار را با نرخ ۲۶ هزار و ۵۸۲ تومان تحویل داد.

در 8 سال گذشته، دلار ۷۳۸ درصد رشد داشت و این رقم رکورد جدیدی بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، به تدریج قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد کاهش یافته و بازار تا حدی به ثبات رسید.

نیمه مردادماه سال جاری دلار در بازار آزاد در میانه کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشت و بهای آن در این مدت سیر نزولی آرامی را در پیش گرفت و ۱۰ آذرماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. این روند ادامه داشت و در اسفندماه، دلار در کانال ۲۵ هزار تومان معامله می‌شد.

کاهش قیمت و ثبات بازار ارز، ناشی از اجرای سیاست‌های مختلفی از جمله پوشش نیاز واقعی افراد در بازارهای رسمی، راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی، تامین نیاز ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان در سامانه نیما و مواردی از این دست است.

رییس‌جمهور نیز در روزهای اخیر در سخنانی با اشاره به اینکه ارزش یارانه ۴۵ هزار تومانی هم‌اکنون به هفت هزار تومان رسیده است، تاکید کرد که باید ارزش پول ملی تقویت شود.

تاثیر ارزش پول ملی بر قیمت دارایی‌ها، بهای کالا و خدمات

وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی، در این خصوص اظهار داشت: «دولت‌های گذشته همواره در تقویت و حفظ ارزش پول ملی موفق نبودند و در دهه گذشته با تشدید تحریم‌ها، ارزش پول ملی کاهش یافت. ارزش پول ملی از این جهت مهم است که بر قیمت دارایی‌ها، بهای کالا و خدمات تاثیر دارد.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد کشور واردات‌محور است، افزود: «بخش عمده‌ای از مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای وارداتی است و هرگاه که قیمت ارز افزایش یافته است، کالاها نیز رشد قیمت داشته و این گران شدن‌ها بر زندگی مردم تاثیر گذاشته‌اند.»

عوامل موثر بر کاهش ارزش پول ملی

۱. تورم

وی با بیان اینکه ارزش پول ملی متاثر از عوامل گوناگونی است، گفت: «نخستین عامل تورم است و شکاف تورم بین اقتصاد ایران و شرکای تجاری تاثیر بسزایی در ارزش پولی ملی کشور دارد.»

شقاقی اظهار داشت: «نرخ تورم در اقتصاد ایران در این سال‌ها افزایشی بوده است، درحالی‌که تورم شرکای تجاری اندک بوده و شکاف و تفاوت این نرخ‌ها انباشته می‌شود و به تدریج بر کاهش ارزش پول ملی تاثیر خواهد داشت.»

وی تاکید کرد: «توصیه می‌شود اگر به دنبال حفظ و تقویت ارزش پول ملی هستیم، باید تورم را مهار کنیم و فاصله تورم ایران با شرکای تجاری را کاهش دهیم. البته اینکه تورم چگونه کنترل شود خود موضوع مهمی است.»

۲. کسری‌های تجاری غیرنفتی

این کارشناس اقتصاد دومین عامل اثرگذار در حفظ ارزش پول ملی را تجارت خارجی، کسری‌های تجاری و ناترازی ارزی کشور است دانست و گفت: «اقتصاد کشور از کسری‌های تجاری غیرنفتی رنج می‌برد. در سال‌های مختف همواره واردات بیشتر از صادرات بوده و اقتصاد ایران همواره با کسری‌های تجاری غیرنفتی دست‌وپنجه نرم می‌کرده است.»

وی ادامه داد: «این کسری‌ها عمدتا با درآمدهای نفتی به تعادل رسیده و با شروع تحریم امکان صادرات نفت نداشتیم. این کسری‌های تجاری آشکارتر شد و موجب ناترازی تجاری و به تبع آن ناترازی ارزی افزایش نرخ ارز شده است»

شقاقی در خصوص رفع کسری تجاری غیرنفتی گفت: «راه‌حل آن رقابت‌پذیر کردن تولیدات داخلی، توسعه صادرات غیرنفتی، متنوع کردن شرکای تجاری، متنوع سازی کالاهای تولیدی در داخل و تقویت دیپلماسی تجاری و اقتصادی است.»

وی افزود: «همچنین ساماندهی واردات و مدیریت واردات و جلوگیری از واردات غیرضرور به داخل کشور، در رفع ناترازی تجاری نقش بسزایی دارد.

۳. ضعیف بودن نقشه ارزی کشور

این کارشناس اقتصادی ضعیف بودن نقشه ارزی کشور را عامل سوم کاهش ارزش پول ملی بیان کرد و گفت: «سال‌های گذشته ۷۰ درصد تامین ارزی کشور از سوی امارات بوده است و دولت گذشته برای حل این موضوع تصمیم گرفت نقشه ارزی را تغییر دهد و به عراق و ترکیه انتقال دهد.»

وی افزود: «بخش عمده تامین ارز داخلی از کشورهای محدودی انجام می‌شود و هرگونه شیطنت از سوی کشورها موجب برهم خوردن تعادل ارزی کشور می‌شود. برای نمونه با تشدید تحریم‌ها، شیطنت‌هایی که از سوی امارات انجام می‌شد یا مشکلاتی که برای صرافی‌ها ایجاد می‌شد، اثرات خود را بر نرخ ارز نشان می‌داد.»

شقاقی تاکید کرد: «تقویت نقشه ارزی کشور، متنوع کردن شرکای تجاری و متنوع‌سازی شرکای تامین ارزی می‌تواند بر تقویت و حفظ ارزش پول ملی اثرگذار باشد.»

۴. اقتصاد غیررسمی و قاچاق در کشور

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: «عامل چهارم، حجم بالای اقتصاد غیررسمی و قاچاق در کشور است. واردات غیررسمی رقم بالایی است و بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار واردات غیررسمی داریم که موجب می‌شود مدیریت ارز از کنترل دولت خارج شود و تعادل ارزی به هم بخورد. بر این اساس باید برنامه‌های روشن و تصمیمات سختی برای کنترل واردات غیررسمی و قاچاق داشته باشیم.»

وی در پایان تصریح کرد: «بیش از ۵۰ سال است که اقتصاد ایران ساختارهای تورمی دارد. اولین مسئله در حفظ و تقویت ارزش پول ملی، مهار تورم است که نیازمند اصلاح ساختاری در حوزه‌های بانکی، بودجه‌ای و تجاری است.»

در پایان شقاقی بر لزوم ارائه برنامه مشخص و مبتنی بر علم اقتصاد از سوی دولت سیزدهم و همچنین انجام هماهنگی‌های لازم در تیم اقتصادی دولت به منظور حفظ و تقویت ارزش پول ملی تاکید کرد

بیشتر بدانید: ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی رسما از دارو حذف شد

ارسال نظر