نوبت گرانی اینترنت موبایل هم رسید | حذف چراغ خاموش بسته‌های ارزان

بسته‌های اینترنت مقرون به صرفه مثل بسته‌های 6 ماهه و یک ساله هر دو اپراتور مسلط موبایل کشور، در اقدامی هماهنگ حذف شدند تا گرانی اینترنت موبایل هم چراغ خاموش  آغاز شده باشد.

نوبت گرانی اینترنت موبایل هم رسید | حذف چراغ خاموش بسته‌های ارزان

گرانی اینترنت موبایل با روشی متفاوت

به گزارش کلیک به نقل از همشهری‌آنلاین، تنها چند روز پس از آن که اپراتورهای اینترنت ثابت به‌صورت میانگین قیمت سرویس‌های خود را با راهکار تغییر نام سرویس ۶۰ درصد افزایش دادند، اکنون نوبت به اپراتورهای موبایل رسیده که با ترفند حذف بسته‌های به‌صرفه اینترنت همراه، عملا گرانی شدید اینترنت را رقم بزنند.

۲ اپراتور مسلط کشور (همراه اول و ایرانسل) در اقدامی هماهنگ با یکدیگر، اقدام به حذف بسته‌های به‌صرفه برای مردم کرده‌اند.

بررسی‌ سایت‌های خرید بسته این ۲ اپراتور تلفن همراه نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیشترین مدت اعتبار بسته‌های اینترنت همراه ۴ ماه (۱۲۰ روز) است و همه بسته‌های بلندمدت گذشته از جمله بسته‌های 6 ماهه و یک ساله که خرید آن‌ها اینترنت ارزان در اختیار مردم می‌گذاشت، به‌طور کامل حذف شده‌اند.

علاوه بر این، بسته‌های پرطرفدار و به صرفه کوتاه‌مدت هم حذف و کاربران مجبور به استفاده از بسته‌های گران‌قیمت‌تر هستند. به‌عنوان نمونه، بسته پرطرفدار یک ماه اینترنت با ۱۰ گیگابایت ترافیک از بسته‌های هر ۲ اپراتور حذف شده و کاربران مجبور به خرید بسته‌های یک‌ماهه با حجم ترافیک پایین‌تر شده‌اند.

درحالی‌که پیش از این کاربران این دو اپراتور، بسته یک‌ماهه با ۱۰ گیگابایت ترافیک را می‌توانستند با قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بخرند، اکنون در بهترین حالت باید بسته یک‌ماهه با حجم ۷ گیگابایت را با قیمت ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان بخرند.

این مسئله، افزایش قیمت هر گیگابایت اینترنت را به میزان بیش از ۳۶.۵ درصد نشان می‌دهد.

اقدام مشابه در سال ۹۹ که ناکام ماند

البته پیش از این در تیرماه سال ۱۳۹۹، این ۲ اپراتور دست به اقدامی مشابه زده بودند که با شکایت دولت و در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین برای آن‌ها از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرانجام بسته‌های به‌صرفه بار دیگر در دسترس قرار گرفتند.

در آن زمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات، اعلام کرده بود که افزایش قیمت اینترنت موبایل با «تبانی» همراه اول و ایرانسل غیرقانونی است و این اپراتورها باید قیمت‌ها را به وضعیت گذشته بازگردانند.

پس از حدود ۴۵ روز کش و قوس، سرانجام ۲ اپراتور مسلط کشور از اقدام مشترکشان برای گران کردن و حذف برخی بسته‌های اینترنت موبایل صرف‌نظر کردند و بسته‌های بلندمدت و به‌صرفه به اپلیکیشن‌ها و کدهای ستاره مربع بازگشت.

گرانی اینترنت سیار بعد از اینترنت ثابت در سال جدید

مقام‌های وزارت ارتباطات درباره حذف بسته‌های به‌صرفه اینترنت موبایل، همان حرف‌های گفته شده درباره گرانی اینترنت ثابت را تکرار می‌کنند. یک منبع آگاه در این رابطه به همشهری می‌گوید سازمان تنظیم مقررات درباره بسته‌های اپراتورها، در صورتی که در چارچوب قیمت‌گذاری مصوب سال‌های ۹۵ و ۹۶ باشد، مداخله نمی‌کند.

هفته گذشته خدمات‌دهندگان اینترنت ثابت (ADSL) هم به‌صورت میانگین سرویس‌های خود را ۶۰ درصد گران کردند. پس از اعتراض‌های کاربران، سرانجام سازمان تنظیم مقررات به‌عنوان متولی قیمت‌گذاری اینترنت به صدور اطلاعیه پرداخت.

گرانی اینترنت ثابت زیر نظر سازمان تنظیم مقررات

هرچند این سازمان در اطلاعیه خود تاکید کرده که هنوز هیچ مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت اینترنت تصویب نشده، اما به‌طور ضمنی تایید کرده که افزایش قیمت از سوی برخی شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت زیرنظر این سازمان بوده است.

رگولاتوری با اشاره به افزایش تعرفه بسته‌های اینترنتی برخی اپراتورها نوشته است: «اخیرا افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶) باشد، سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جریمه قانونی برای متخلفان اعمال شود.»

بیشتر بخوانید: تکذیب افزایش قیمت اینترنت | اپراتورهای متخلف جریمه می‌شوند

در اطلاعیه رگولاتوری آمده است که اپراتورها در محدوده مشخصی امکان افزایش تعرفه را دارند.

در این اطلاعیه آمده است:‌ «لازم می‌دانیم توجه کاربران را به این نکته نیز جلب کنیم که بر اساس مقررات مصوب سال‌های گذشته، اپراتورها در محدوده مشخصی مجاز به تعریف بسته‌های خدماتی بودند که به دلیل شرایط رقابتی، بعضا در سطح بسیار پایین‌تری اقدام به تعرفه‌گذاری می‌کردند و اکنون با افزایش چندبرابری هزینه‌ها، ادامه سرمایه‌گذاری و پاسخ به مصرف روزافزون مشترکان با چالش جدی مواجه شده است. قطعا ادامه روند، دسترسی مردم عزیزمان به خدمات با کیفیت و پایدار را دچار مشکل خواهد کرد.»

بعد از گذشت چندین روز از این اطلاعیه، هنوز اقدامی درباره گران شدن اینترنت ثابت صورت نگرفته و وضعیت به منوال روزهای قبل ادامه دارد.

پاسخگو نبودن سازمان تنظیم مقررات درباره گرانی اینترنت موبایل

روز گذشته پیگیری همشهری از سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای گرفتن پاسخ درباره قانونی یا غیرقانونی بودن حذف بسته‌های اینترنت همراه از سوی اپراتورهای موبایل، بی‌نتیجه باقی ماند.

افزایش هزینه‌های اینترنت برای خانواده‌های ایرانی در حالی است که کیفیت و سرعت اینترنت همچنان به منوال گذشته است و مردم تغییر در کیفیت و سرعت ارتباطات خود مشاهده نکرده‌اند.

مجلس با گران شدن اینترنت مخالفت کرد

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس با افزایش تعرفه اینترنت چه در حوزه اینترنت ثابت و چه اینترنت سیار (موبایل) مخالف است، گفت که افزایش تعرفه تنها در صورت افزایش کیفیت خدمات و بهره‌مندی مشترکان از تکنولوژی‌های برتر امکان‌پذیر است.

او در رابطه با مسائل مطرح شده مبنی بر افزایش تعرفه خدمات اینترنت از سوی اپراتورها گفت: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش تعرفه‌ اینترنت به این شکل مخالف هستند و اگر قرار است افزایش تعرفه‌ها مدنظر قرار گیرد، باید این مسئله بر اساس افزایش کیفیت باشد و مشترکان بتوانند از تکنولوژی‌های برتر در حوزه اینترنت ثابت و موبایل بهره‌مند شوند.»

همچنین سهیل یحیی‌زاده، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در اسرع وقت و به‌صورت فوری جلسه‌ای از سوی کمیته مذکور با حضور اپراتورها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، گفت: «نتایج این جلسه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.»

او تأکید کرده که باید دید شرکت‌ها قیمت‌های خود را بر اساس مصوبه ۲۶۶ افزایش دادند یا خیر و صحت این مسئله بررسی شود.

یحیی‌زاده با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه موجود در رابطه با اپراتورهای غالب (مصوبه ۲۶۶)، علاوه بر اینکه ملزم به رعایت سقف و کف هستند، باید بسته‌ها و تعرفه‌گذاری‌ها به تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسد، بیان کرد: «بنابراین اپراتورها مجاز نیستند نسبت به تغییر بسته‌های تعرفه حتی در بازه مربوطه راسا اقدام کنند.»

بسته‌‌های اینترنتی که در سال ۱۴۰۱ پر کشیدند

بر اساس آمار سازمان تنظیم مقررات، از حدود ۱۰۲ میلیون مشترک اینترنت پهن‌باند کشور، بیشتر از ۹۱ میلیون نفر مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار هستند و تنها حدود ۱۱ میلیون نفر مشترک اینترنت ثابت در کشور وجود دارد.

از این رو تغییر بسته‌های اینترنت همراه می‌تواند دسترسی میلیون‌ها نفر را به شبکه ارتباط جهانی مختل کند. هرچند ممکن است شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت سرویس‌های خود را بر اساس مصوبات گذشته تغییر داده باشند، اما در نهایت آنچه برای مردم می‌ماند آن است که باید پول بیشتری برای همان سرویسی که در گذشته استفاده می‌کردند، پرداخت کنند.

این نگرانی از سوی کارشناسان وجود دارد که گران شدن اینترنت در کنار گرانی مایحتاج ضروری مردم، در نهایت باعث حذف یا به حداقل رسیدن مصرف اینترنت در خانواده‌های ایرانی شود که می‌تواند باعث شکاف دیجیتال در کشور و ضربه به اقتصاد دیجیتال شود.

البته وزیر ارتباطات سال گذشته اعلام کرده بود که تعرفه های اینترنت برای سال آینده باید بازنگری شود وگرنه حوزه ICT کشور در بخش ارتباطات امکان سرمایه‌گذاری را از دست می‌دهد. با این حال کیفیت پایین اینترنت در کشور همزمان با گران‌تر شدن آن می‌تواند اعتراض بسیاری را برانگیزد.

ارسال نظر