یارانه بنزین همگانی نقدی است یا قابل تبدیل؟

ارائه سهمیه بنزین همگانی از اول اسفند در کیش آغاز شد و به  هر فرد، ۲۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق گرفت که به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز شد، اما آیا یارانه بنزین همگانی نقدی است یا قابل تبدیل؟

یارانه بنزین همگانی نقدی است یا قابل تبدیل؟

به گفته برخی از اهالی کیش، سهمیه ۲۰ لیتری بنزین به کارت ملی هوشمند آنها واریز شده و مردم باید هنگام مراجعه به پمپ بنزین، از کارت ملی برای سوخت‌گیری استفاده کنند.

این گفته نشان می‌دهد در طرح بنزین برای همه، سهمیه بنزین به افراد تعلق می‌گیرد نه معادل ریالی آن.

اما شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در توضیحات خود گفته ۶۰ لیتر از سهمیه سوخت خانوارهایی که خودرو دارند، به کارت سوخت آنها واریز شده اما بخش دیگر این سهمیه به کارت بانکی افراد واریز شده است. گفته‌ای که نشان می‌دهد دولت پول بنزین ۱۵۰۰ تومانی را برای مردم واریز کرده است.

سهمیه بنزین همگانی در کیش نقدی است؟

اظهارات شمسان‌راد درباره واریز سهمیه بنزین در کارت‌های بانکی این سوال را به وجود آورده که آیا سهمیه بنزین کیش، نقدی است؟

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت پیش از این در گفتگوی زنده تلویزیونی گفته بود قرار است دولت ماهانه، مبلغی را به عنوان یارانه بنزین به حساب سرپرست خانوارهایی که خودرو ندارند واریز کند. به همین دلیل هم وقتی سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد سهمیه بنزین کیش به حساب بانکی واریز می‌شود، احتمال نقدی بودن سهمیه بنزین کیش را افزایش داد.

یارانه ۳۰ هزار تومانی بنزین به حساب سرپرستان خانوار

بر این اساس هر فرد ماهانه ۲۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دربافت می‌کند که در صورت نقدی بودن،‌ معادل ۳۰ هزار تومان یارانه نقدی ماهانه برای هر فرد است. مبلغی که برای یک خانوار چهار نفره ۱۲۰ هزار تومان می‌شود.

سهمیه بنزین همگانی غیرنقدی و قابل فروش است

اما توضیحات تکمیلی که شمسیان‌راد درباره نحوه استفاده از سهمیه بنزین جدید داده، نشان می‌دهد که در طرح بنزین برای همه، خبری از یارانه نقدی نیست. افراد یا باید از این سهمیه استفاده کنند یا آن را در سامانه اینترنتی به نام سامانه «بنزین من»بفروشند.

نحوه نقدی کردن یارانه بنزین همگانی

شمسیان راد، سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش توضیح می‌دهد: قطعه‌ای به نام UPT در دستگاه‌های سوخت‌گیری جایگاه‌های منطقه آزاد کیش نصب شده است. سرپرست خانواده برای دریافت سهمیه بنزین اعضای خانواده خود باید کارت بانکی را در این دستگاه بکشد و سپس چهار رقم آخر کد ملی خود را وارد کند. اما اگر افراد تمایلی به استفاده از سهمیه بنزین خود ندارند، می‌توانند از طریق سامانه «بنزین من» به نشانی www.benzineman.ir سهمیه خود را بفروشند و یا آن را به کد ملی دیگری انتقال دهند.

این گفته نشان می‌دهد سهمیه بنزین غیرنقدی است و افراد خودشان باید آن را نقد کنند.

سرپرست خانوار می‌تواند از همه کارت‌های بانکی خود برای دریافت سهمیه اعضای خانواده استفاده کند. به جز این، کارت سوخت هنوز در کیش منسوخ نشده و شهروندان می‌توانند مانند قبل، از سهمیه ۶۰ لیتری خودرو هم استفاده کنند.

پیش‌تر، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر قبلی ارتباط اعلام کرده بود که همه تمهیدات حذف کارت سوخت در دولت قبلی انجام شده و دولت می‌تواند سهمیه بنزین را به جای کارت سوخت در کارت‌های بانکی واریز کند.

اما دولت هنوز کارت سوخت را حذف نکرده است. باید منتظر پایان اسفند ماه ماند و دید آیا دولت تصمیمی برای حذف کامل کارت سوخت و تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت دارد یا نه. قرار است آخر اسفند ماه، نتیجه اجرای آزمایشی طرح سهمیه بنزین جدید کیش به معاونت اقتصادی دولت تحویل داده شود.

پیش‌تر نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از بررسی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد خبر داده بود و گفته بود هنوز زیرساخت های نرم افزاری اجرای این طرح انجام نشده است و در صورت انجام اطلاع رسانی می‌شود.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر