آیا درگاه پرداخت ارز دیجیتال صرافی‌ها حذف می‌شود؟

رسانه کلیک -با انتشار ممنوعیت خرید و فروش ارزرمزها توسط بانک مرکزی و ابلاغیه اخیر شاپرک مبنی بر اینکه شرکت های پرداخت‌یاری درگاه های پرداختی الکترونیکی که در اختیار شرکت های حوزه ارزرمز و یا هر شرکت مرتبط به این حوزه است را مسدود کنند، نگرانی هایی در بازار کریپتو شکل گرفته است. آیا درگاه پرداخت صرافی های ارزرمز قطع می شود؟ این سوالی است که کاربران زیادی از ما پرسیده اند و وظیفه خود دانستیم در این خصوص گزارشی از صرافی ها تهیه کنیم تا من باب این موضوع شفاف سازی لازم را انجام دهیم.

آیا درگاه پرداخت ارز دیجیتال صرافی‌ها حذف می‌شود؟

طبق ابن ابلاغیه خرید و فروش ارزرمز در صرافی های ارزرمز مسدود خواهد شد و یا ریال از صرافی ها حذف خواهد شد اما هنوز این موضوع مشخص نیست و اتفاق خاصی برای صرافی ها نیفتاده است. اما این ابلاغیه اول از همه صرافی های ارزرمز را اشاره گرفته است. صرافی های ارزرمز تا به امروز بدون مجوز فعالیت داشته است چرا که قوانینی در این خصوص وضع نشده و وضعیت هیچ یک از سایت های معاملاتی ارزرمز هنوز مشخص نیست.

با رشد بازار ارزرمزها و افزایش شدید قیمت ها نگاه ها مجددا به سمت این حوزه موشکافانه تر شده است و مسئولین حکومتی پس از سختگیری و قانون گذاری حوزه استخراج ارزرمز حال مسائل مربوط به صرافی ها را مورد بررسی قرار داده اند. طبق گفته رییس بانک مرکزی این بانک در حال تهیه مقررات است و به زودی چندین صرافی برای خرید و فروش ارزرمز مشخص خواهند کرد.

صرافی نوبیتکس

آموزش کار با نوبیتکس آموزش کار با صرافی نوبیتکس

آیا صرافی شما با چنین مشکلی مواجه شده؟ یا اخطاری دریافت کرده؟

  • خیر. هنوز خیر

به نظر شما این اقدام چه بازخوردها و یا پیامدی خواهد داشت؟

  • طبیعتاً روند معاملات در تمامی پلتفرم های آنلاین را دچار اختلال نموده و سرعت و سهولت را از بین می‌برد. در این شرایط پلتفرم ها به راهکارهای جایگزین و پیچیده تر جهت شارژ کیف پول ریالی روی خواهند آورد. روی هم رفته اما این اقدام، فقط باعث کند شدن رشد پلتفرم های مبادله می‌شود و نمی‌تواند جلوی موج فراگیر رمزارزها را بگیرد.

آیا راهکاری برای این کار دارید؟

  • ما بطور مفصل راهکارهای خود را ظرف یک سال گذشته از طریق انجمن های صنفی روی میز رگولاتور قرار داده‌ایم. در راهکارهای پیشنهادی تلاش کرده‌ایم کلیه دغدغه‌های حاکمیت و حتی فراتر از آن را پوشش دهیم اما متاسفانه جز بی عملی و اقدامات سلبی پاسخ دیگری دریافت نکرده‌ایم.

چه پیشنهادی برای کاربران دارید؟

  • ما از طریق انجمن‌های صنفی مرتبط از جمله انجمن فینتک ایران، اعتراض خود را به این دست تصمیمات اعلام نموده‌ایم و تلاش می‌کنیم از حق کاربران به منظور استفاده خدمات پرداخت دفاع کنیم. از کابران نیز به عنوان یکی از ذی‌نفعان این اکوسیستم ها تقاضا داریم از طرق مختلف اعتراض خود را نسبت به اینگونه تصمیمات سلیقه ای ابراز نمایند

طی بیانیه منتشر شده در کانال تلگرامی نوبیتکس به این موضوع اشاره شد که اموال مردم در این صرافی هر لحظه امکان تسویه وجود دارد و به دور از اخبار و حواشی های اخیر کاربران می توانند هر زمان که تمایل داشته اقدام به تسویه ریالی نمایند. هیچ تغییری در شرایط مبادلات رمز ارزی و مصوبات و قوانین در کشور صورت نگرفته است و این اطمینان داده می شود در صورت تصویب هرگونه قانون جدید در جهت تأیید یا منع مبادلات، موارد به استحضار کاربران برسد. دارایی کاربران در این صرافی به صورت سرد و خارج از هرگونه سرور نگهداری می شوند و نگرانی در خصوص بلوکه شدن دارایی ها وجود ندارد.

اینکه سایت های معاملاتی ارزرمز مجور ندارند موضوع جدیدی نیست و در یکسال اخیر این موضوع گاه گاه توسط مسئولین و بانک مرکزی بیان شده است. نوبیتکس در این خصوص بیان کرد:

اصولاً وقتی هیچ قانون و مجوزی تصویب نشده و مرجعی برای اجرای قانون و دادن مجوز وجود ندارد، نداشتن مجوز یک امر بدیهی است. ما فراتر از وظایف قانونی خود همواره با دستگاه های حاکمیتی از جمله بانک مرکزی برای ایجاد ساز و کار قانونی در این مسیر همکاری انجام داده ایم و به این کار ادامه نیز خواهیم داد تا در صورت امکان فضای روشن و قانونی برای استفاده از تکنولوژی جدید در کشور را ایجاد نماییم.

نوبیتکس بیان کرد استناد بیانیه های اخیر نیز به مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۶/۵/۱۳۸۹ برمی گردد که در بند یک آن به صراحت آمده است:

استفاده از ارزرمزها صرفاً با قبول مسئولیت پذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

این بند به شکل صریح و واضح حق معاملات برای اشخاص حقیقی را با در نظر گرفتن هرگونه ریسک که بر عهده طرفین معامله باشد، محفوظ دانسته و صرفاً استفاده از رمزارزها به عنوان ابزار پولی در کشور را غیرمجاز می داند. لذا هرگونه تفسیر دیگر در هر مرجعی از این مصوبه، خلاف مصوبه به حساب می آید.

این صرافی در نهایت به این موضوع اشاره کرد در صورتی که مبادلات ریال و ارزرمزها مسدود شود آنها قوانین کشور را می پذیرند و جفت ارزهای ریال و ارزرمزها از این صرافی حذف خواهد شد.

صرافی ارز پایا

صرافی ارز پایا

آیا صرافی شما با چنین مشکلی مواجه شده؟ یا اخطاری دریافت کرده؟

  • چنین اخطاری در حال حاضر به پلتفرم‌های معاملاتی داده نشده است و باید منتظر این ماند که چقدر در عمل این مورد قابل اجرایی هست.

به نظر شما این اقدام چه بازخوردها و یا پیامدی خواهد داشت؟

  • با توجه به اینکه بازارهای معاملاتی بستری شفاف دارند و همه خریدها و فروش‌ها برای همگان قابل مشاهده است و بستری امن می‌باشد که هر شخصی با خیال راحت می‌تواند ارزدیجیتال خودش را به قیمت دلخواه بفروشد. و وجود چنین بازارهایی عملاً دست کلاهبردارها و سودجوها را بسته است، بعید به نظر می‌رسد که نهادهای نظارتی به راحتی به سمت تضعیف بازارهای معاملاتی بروند چون عملًا ضعیف و ناکارآمد شدن این بسترها باعث گسترش معاملات نامشخص و کلاه‌برداری‌های فراوان می‌شود.

آیا راهکاری برای این کار دارید؟

  • در کل تنها محدودیتی که بابت این موضوع در سایت‌ها ایجاد می‌شود بحث اتوماتیک بودن واریز تومان خواهد بود که کاربران قبل از واریز باید هماهنگ کنند و به حساب مشخصی واریز نمایند و این روش باعث افزایش زمان ارائه خدمات ریالی به کاربران خواهد شد و در مابقی موارد طبق روال کنونی همه چیز ادامه خواهد داشت.
  • در کل حوزه ارزرمزها که دارای متخصصین فراوانی در حوزه ارزدیجیتال هست قطعاً یک راه جایگزین واریز تومان را خواهند داشت که تریدرها به راحتی بین سایت‌ها بتوانند مبالغ تومانی خودشان را انتقال دهند، همانگونه که تتر زمانی به خاطر محدویت دلار توانست این امر را پیش ببرد.

چه پیشنهادی برای کاربران دارید؟

  • به کاربران پیشنهاد می‌شود با خیال راحت به معاملات خود بپردازند و نگران این مسائل نباشند چراکه در صورت تغییر قوانین حقوقا و شرعاً هر بازار معاملاتی باید این تغییرات را اطلاع‌رسانی نماید و طی یک برهه زمانی کاربر حق پذیرفتن شرایط و یا خروج سرمایه را دارا باشد.
  • نکته قابل توجه این است که در حال حاضر بازارهای معاملاتی محیطی امن جهت فعالیت برای کاربران فراهم نموده‌اند و متوقف شدن آن‌ها به منزله سوق فعالان این حوزه به سوی معامله در تلگرام، دیوار و محیط‌های ناامن چند سال گذشته خواهد بود.
  • این حوزه دربرگیرنده دارایی بزرگی از کاربران ایرانی است و هر تصمیم نادرستی می‌تواند ضربه بزرگی به دارایی‌های هموطنان بزند و این قطعاً موردی نیست که بشود در رابطه با آن یکباره قانون محدودیت صادر شود.
  • حوزه رمز ارزها در حال حاضر یکی از بازوهای دور زدن تحریم‌های کشور است با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب در مورد اینکه هرکسی می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها کمک کند، ضعیف کردن این حوزه برخلاف فرمایشات ایشان هست.

صرافی اکسیر

اکسیر

آیا صرافی شما با چنین مشکلی مواجه شده؟ یا اخطاری دریافت کرده؟

  • تا تاریخ نگارش این متن اکسچنج اکسیر هیچگونه اخطاریه و یا ابلاغیه ایی مبنی بر ممنوعیت فعالیت از هیچ نهادی دریافت ننموده است.

به نظر شما این اقدام چه بازخوردها و یا پیامدی خواهد داشت؟

قطعا اقدامات سلبی باعث خروج بخش زیادی از دارایی های ملی به سمت پلتفرم های خارجی، کانال های زیرزمینی و بدون هویت رفته و مخاطرات فراوان امنیتی و اقتصادی برای کشور به همراه خواهد داشت.

آیا راهکاری برای این کار دارید؟

  • با حمایت از پلتفرم های تبادل بومی و تلاش برای نظام مند کردن آنها هر چه سریعتر ، اعتماد را به سرمایه گذاران و فعالان این حوزه باید برگردانده شود.

چه پیشنهادی برای کاربران دارید؟

  • به کاربران اکیدا پیشنهاد می‌شود، از اخبار غیرواقعی که از طریق رسانه های مختلف نشر داده می‌شود دوری کنند. از مهاجرت به پلتفرم های خارجی اکیدا پرهیز کنند، مراقب تبلیغات افراد و سایت های سودجو مبنی بر مدیریت سرمایه در پلتفرم های خارجی باشند .

ما در اکسیر از سایت ها و رسانه های خبری و آموزشی این انتظار را داریم که همواره با خبر رسانی درست، به موقع و همچنین آموزش های صحیح به کاربران در انتخاب بهترین مسیر در حوزه رمزارز کمک نمایند.

صرافی والکس

صرافی والکس

آیا صرافی شما با چنین مشکلی مواجه شده؟ یا اخطاری دریافت کرده؟

  • تا به این لحظه اخطاری از سمت شاپرک دریافت نشده است و حتی از سمت پرداخت‌یاری ها هم چیزی به ما ابلاغ نشده است.

به نظر شما این اقدام چه بازخوردها و یا پیامدی خواهد داشت؟

  • بزرگترین چالش این اقدام پدید آوردن دلال های زیرزمینی هست که کوین را به مردم با اختلاف های زیادی می‌فروشند و اینکار به صورت زیر زمینی انجام می شود و کلاهبرداری و عدم شفافیت گسترش پیدا خواهد کرد

آیا راهکاری برای این کار دارید؟

  • در حال حاضر راهکاری وجود ندارد اما مردم می توانند به راحتی در پایه بازار تتر والکس معامله کنند و از نوسانات بیت کوین سود دریافت کنند ولی در‌ بخش ریال در صورتی که درگاه ها بسته شود امکانی وجود ندارد در این لحظه و صرفا به کلاهبرداران و دلالان یک فرصت رشد خوب داده‌ایم.

چه پیشنهادی برای کاربران دارید؟

  • کاربران باید متوجه باشند که دارایی های رمز ارزی آن ها کاملا محفوظ است و چالشی در خصوص نگهداشت این دارایی ها نداشته باشند و هر معامله ای که مایل باشند در پایه بازار تتری قابل انجام است و در انتها نیز می‌توانند به‌ راحتی تتر خود را خارج از پلتفرم از طرق مختلف به ریال تبدیل کنند.

همچنین مدیریت والکس در ادامه توضیح داد. اینکار حاکمیت باعث:

  1. ایجاد دلالان و کلاهبرداران زیر زمینی خواهد شد.
  2. گسترش خروج ارز از کشور به واسطه اینکه مردم ارزهای خود را برای تبادل به خارج از ایران منتقل خواهند کرد.
  3. عدم شفافیت را گسترش خواهد داد.
  4. نابود کردن اکوسیستم بلاکچین و رمز ارزها که پدیده ای نوظهور در دنیاست و بجای استفاده از این تکنولوژی آن را حذفش می‌کنیم.
  5. ناامید کردن کارآفرینان این حوزه و خروج آن ها از کشور.

ایکس نوین مارکت

ایکس نوین مارکت

آیا صرافی شما با چنین مشکلی مواجه شده؟ یا اخطاری دریافت کرده؟

  • خیر ، تا این لحظه هیچ مشکل و یا اخطاری دریافت نکردیم.

به نظر شما این اقدام چه بازخوردها و یا پیامدی خواهد داشت؟

  • رمز ارزها و بستر بلاکچین یک فرصت منحصر به‌فردی است برای روزگاری که فن آوری با سرعت زیاد در حال پیشرفت می‌باشد. بدون شک ایران عزیزمان با توجه به منابع انسانی نخبه و سرآمد می‌تواند از این فرصت به نحو احسنت استفاده کند. به ویژه در شرایطی که دلار و پول‌های وابسته به نظام سلطه در جهان همواره با عرضه بی رویه و چاپ بدون پشتوانه در پی تصاحب سرمایه های دولت‎‌های کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه می‌باشد و ایجاد تورم جهانی و استفاده از این واحدهای پولی و جلوگیری از انتقال و جابجایی آن همواره از طرف کشورهای تمامیت خواه بعنوان ابزاری برای عدم رشد و شکوفایی کشورهایی که ندای آزادی خواهی و مخالفت با چنین روند سلطه گرایانه ای در جهان را داشته مورد سو استفاده قرار گرفته است. رمز ارزها بدون شک فرصتی بی بدیل برای کشورمان می‌تواند باشد که تحت ظالمانه ترین تحریم‌های چند دهه گذشته در سطح دنیا قرار داشته است.
  • لذا فعالین این حوزه نه تنها تهدیدی حساب نمی‌شوند بلکه حاکمیت می‌تواند از این ظرفیت برای رشد و تعالی کشور چه در زمینه بسط و گسترس فناوری‌های نوین، کارآفرینی جوانان و در نهایت نیل به سمت آرمان‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی استفاده نماید.
  • قطعا افراد و شرکت‌های فعال در این زمینه مانند سالهای گذشته در پی تعامل با دولت و رسیدن به نقطه مشترکی خواهند بود که حمایت دولتمردان و مدیران عالی تصمیم ساز در این حوزه را می‌طلبد.

آیا راهکاری برای این کار دارید؟

  • ایجاد کارگروه‌های مشترک بین نهادهای تقنینی، اجرایی، دانشگاه‌ها و سرمایه گذارن و تعامل سازنده فی مابین آنها راهساز و راهگشا خواهد بود.
  • نخبگان سرمایه های ملی این کشور هستند و بدون شک با شکل گیری این کارگروه‌ها ارزش افزوده ای که با هم افزایی این عزیزان شکل خواهد گرفت چراغ راهی برای آینده روشن کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

چه پیشنهادی برای کاربران دارید؟

  • از کاربران خواهش می کنیم تا مشخص شدن این موضوع و تصویب قوانین توسط مجلس صبوری نمایند تا خدای نکرده با توجه به بازار رو به رشد رمز ارزها دچار ضرر و زیان نشوند. تیم‌های پشتیبانی ما آمادگی دارند تا مشاوره لازم را در این جهت با شفاف سازی در خصوص اخبار و آخرین تصمیمات اتخاذ شده به آنها منتقل نمایند.

تتر ایران

تتر ایران

آیا شما با چنین مشکلی مواجه شده؟ یا اخطاری دریافت کرده؟

  • فعلا مشکلی نبوده

به نظر شما این اقدام چه بازخوردها و یا پیامدی خواهد داشت؟

  • کاربران با مشکلات زیادی رویرو میشن

آیا راهکاری برای این کار دارید؟

  • فعلا تنها راه اینه که جزو یکی از صرفی های تایید شده باشی

چه پیشنهادی برای کاربران دارید؟

  • بهتره که فعلا کاربران ارز هاشون از صرافی ها خارج کنن

همچنین صرافی فینیکس در خصوص سوال های مطرح شده پاسخ داد: در این خصوص هنوز ابلا‌غیه‌ای دریافت نکردیم و فعلا راهکاری هم نداریم.

جمع بندی

انتشار ابلاغیه شاپرک و محدودیت های بانک مرکزی در برابر خبرهایی از قبیل اینکه سایر کشورهای همسایه و در حال توسعه به پذیرش بیت کوین و رمزارزها روی آوردند کمی دلسرد کننده است. زمانیکه کشورهای بزرگ در حال پذیرش این تکنولوژی کارآمد هستند، کشور ما در تلاش برای منع آن است و این موضوع می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد و یا موجب تضعیف این اکوسیستم شود.

از آنجاییکه حوزه کریپتو نوین است و قانون مشخصی در کشور برای آن وضع نشده، مشکلات آن نیز فراوان است. می‌توان پیش بینی کرد اگر قوانینی اتخاذ شود که همانند قوانین و تعرفه برق برای صنعت استخراج باشد این بخش نیز فلج خواهد شد و دشواری های زیادی پیش‌رو وجود خواهد داشت. در هر صورت باید منتظر ماند و دید تصمیم مسئولین چیست. تا زمانیکه این حوزه قوانین مشخصی نداشته باشد بروز این دسته از مشکلات بدیهی است.

در صورتیکه درگاه های پرداختی صرافی ها مسدود شود، پیامدهای زیادی به همراه خواهد داشت، تبدیل ارزرمز به تومان به سمت اشخاص و دلالان کشیده می‌شود و زمینه را برای خرید و فروش زیرزمینی ارزمزها باز خواهد کرد که می تواند نا امنی ها و حتی کلاهبرداری و سودجویی زیادی به همراه داشته باشد. صرافی های ارزرمز تا کنون بستری امن برای مبادلات ریالی ایجاده کرده‌اند و اگر محدودیت ها ایجاد شود، به چندین سال گذشته که هنوز صرافی وجود نداشت باز می گردیم. گرچه بعید به نظر می رسد این امر رخ دهد چراکه با انتشار قوانین و مقررات خرید و فروش بیتکوین و رمز ارزها بسیاری از صرافی ها به دنبال اخذ مجوز خواهند بود و یا در نهایت بانک مرکزی درگاهی مطمئن برای پرداخت های ریالی معرفی خواهد کرد.

ارسال نظر