اتریوم 2.0 چیست؟ | چگونه اتریوم 2.0 بخریم؟

یکی از خبرسازترین اتفاقات دنیای ارزهای دیجیتال، ارتقای اتریوم 2.0 است، اما به‌روزرسانی اتریوم 2.0 دقیقا چیست و چگونه می‌توان در آن شرکت کرد؟

اتریوم 2.0 چیست؟ | چگونه اتریوم 2.0 بخریم؟

اتریوم 2.0 چیست؟

اتریوم 2.0 (Ethereum 2.0) که با نام‌های ETH 2.0 و سرنیتی (Serenity) نیز شناخته می‌شود، ارتقایی در سطوح مختلف شبکه اتریوم است. هدف اولیه این ارتقا افزایش ظرفیت اتریوم برای معاملات، کاهش هزینه‌ها و پایدارتر شدن شبکه است. برای انجام این کار، اتریوم مکانیسم اجماع خود را از اثبات کار (Proof-of-Work یا به‌اختصار PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake یا به‌اختصار PoS) تغییر می‌دهد.ارتقای اتریوم 2

مکانیسم اصلی مورداستفاده بلاک چین ، اثبات کار است. PoW از رایانه‌ها می‌خواهد تا برای پردازش تراکنش‌ها و دریافت پاداش، با یکدیگر رقابت کنند. این فرایند انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند و خیلی زمان‌بر است.

به همین دلیل، برخی از ارزهای دیجیتال جدیدتر مسیر اثبات سهام را انتخاب کرده‌اند. ارتقای اتریوم به نسخه 2.0 موجب انتقال آن به PoS می‌شود تا تراکنش‌ها بسیار سریع‌تر و با هزینه‌های کمتری را امکان‌پذیر کند.

در مکانیزم اثبات سهام، اجماع از طریق انتخاب یک نود (Node) توسط الگوریتم برای نوشتن بلاک جدید شکل می‌گیرد. هنگامی که یک نود انتخاب می‌شود، آن نود بلاک بعدی تراکنش‌ها را در زنجیره می‌نویسد. افراد می‌توانند برای ایجاد یک نود جدید و تبدیل‌شدن به یک اعتباردهنده تراکنش‌ها، اتریوم خود را سهام‌گذاری کنند.

میزان دارایی موردنیاز برای ایجاد یک نود جدید، 32 اتریوم است که در هنگام نوشتن این مطلب برابر با بیش از 112 هزار دلار است. اگر یک نود اعتبار دهنده سعی کند در کار شبکه اختلال ایجاد کند، جریمه خواهد شد و بخشی یا حتی کل دارایی سهام‌گذاری شده خود را از دست خواهد.

تأثیرات اتریوم 2.0

بی‌شک اصلی‌ترین نکته مثبت این به‌روزرسانی، کاهش انرژی مصرفی شبکه اتریوم درصد است. در حال حاضر، استخراجگران شبکه اتریوم برای فعالیت خود از انرژی بسیار زیادی استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود پس از پیاده‌سازی کامل این ارتقا، مصرف انرژی شبکه اتریوم تا 99 درصد کاهش یابد.

اتریوم 2.0 قصد دارد با استفاده از روشی به نام شاردینگ (Sharding به معنی خُرد کردن) ظرفیت خود را افزایش دهد. این یک روش رایج در بین تعدادی از ارزهای دیجیتال جدید PoS است. شاردینگ در واقع راهی برای تقسیم پایگاه‌داده‌های عظیم به بخش‌های کوچک‌تر است که در نتیجه مدیریت و کار با آن‌ها نیز بسیار ساده‌تر خواهد شد.

در شبکه‌هایی مانند بیت کوین که از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کنند، بلاک‌ها در بلاک چین به طور متوالی پردازش می‌شوند؛ یعنی در هنگام شلوغی شبکه، زمان زیادی طول می‌کشد تا تراکنش‌ها پردازش شوند.

با استفاده از روش شاردینگ، بلاک چین به بخش‌های کوچک‌تری به نام شارد تقسیم خواهد شد که در عوض امکان پردازش بلاک‌ها به‌صورت موازی و هم‌زمان را خواهد داد. در حال حاضر شبکه اتریوم در هر ثانیه قادر است تنها 30 تراکنش را پردازش کند، اما پیش‌بینی می‌شود پس از اجرای کامل ارتقای اتریوم 2.0، این تعداد به 100 هزار تراکنش در ثانیه برسد.

ارتقای اتریوم چه زمانی اجرا خواهد شد؟اتریوم 2.0

ارتقای اتریوم به‌صورت مرحله‌ای در حال انجام است. مرحله اول یا "فاز 0" در حال حاضر انجام شده و فعال است. فاز 0 زنجیره بیکن (Beacon Chain) را راه‌اندازی می‌کند. زنجیره بیکن در اصل یک بلاک چین PoS جدید است که زنجیره فعلی اتریوم در نهایت با آن ادغام خواهد شد.

مرحله دوم یا "فاز 1" ادغام نامیده می‌شود. ادغام نشان‌دهنده تغییر رسمی به مدل اجماع اثبات سهام است که در آن شبکه اتریوم موجود با زنجیره بیکن ادغام می‌شود. این مرحله قرار است در اواخر سال 2021 یا سال 2022 اتفاق بیفتد.

ازآنجاکه برای خیلی از افراد سؤال شده بود که «آیا باید اتریوم معمولی خود را با اتریوم 2.0 تبدیل کنیم؟» یا «آیا توکن جدیدی صادر خواهد شد؟»، لازم به ذکر است که هنگامی که ادغام انجام شود، دارندگان اتریوم نیازی به انجام کاری ندارند و این فرایند به‌صورت خودکار انجام خواهد شد.

مرحله سوم یا "فاز 2"، در واقع پیاده‌سازی شاردینگ را انجام می‌دهد تا اتریوم بتواند مقیاس‌پذیری خود را افزایش داده و ظرفیت تراکنش بالاتری را ایجاد کند. انتظار می‌رود زنجیره‌های شارد زمانی در سال 2022، پس از ادغام فعال شوند.

سهام‌گذاری در اتریوم 2.0 چگونه است؟

در حال حاضر اتریوم در فاز 0 قرار دارد و زنجیره بیکن راه‌اندازی شده است. افراد می‌توانند در صورت داشتن 32 اتریوم موردنیاز، یک رایانه نسبتا قوی که همیشه بدون قطعی به اینترنت متصل باشد، نود خود را راه‌اندازی کنند. البته این امر دشواری‌ها و خطرات خود را دارد و افرادی که 32 اتریوم را سهام‌گذاری کنند، تا اجرای کامل اتریوم 2.0 نمی‌توانند دارایی خود را برداشت کنند.

ازاین‌رو، شرکت‌های زیادی از جمله بایننس، کراکن و راکت پول، استخرهای سهام‌گذاری را ایجاد کرده‌اند که افرادی دارایی‌شان از 32 اتریوم کمتر است و زیرساخت موردنیاز را ندارند نیز می‌توانند در این پروژه سهیم باشند. این شرکت‌ها مقداری میان 2 الی 15 درصد از درآمد سهام‌گذاری را به‌عنوان کارمزد برداشت می‌کنند.

ناگفته نماند که در هنگام نوشتن این مطلب، سود سهام‌گذاری سالیانه اتریوم 5.61 درصد است که مبلغ بسیار ناچیزی است و فقط برای افرادی که قصد نگه‌داری طولانی‌مدت اتریوم را دارند، مناسب است.

نظر شما در مورد تاثیر ارتقای اتریوم 2.0 چیست؟ کلیک بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شماست.

ارسال نظر