ارز دیجیتالی چینی در راه است؛ آیا رقیب دلار از چین می‌آید؟

رسانه کلیک - بانک مرکزی چین عملیات راه‌اندازی ارز دیجیتالی چینی را آغاز کرد. چین مدت‌هاست که به دنبال استقلال مالی و کاهش وابستگی به دلار در مبادلات مالی با کشورهای دیگر است.

ارز دیجیتالی چینی در راه است؛ آیا رقیب دلار از چین می‌آید؟

نقش چین در اقتصاد جهانی رو به گسترش است و چین به ویژه اکنون که شعله اختلافات تجاری بین این کشور با آمریکا مجددا شعله ور شده است، قصد دارد تا ارز جدیدی را در مبادلات تجاری خود استفاده کند. بانک مرکزی چین نخستین بانک در جهان است که ارز دیجیالی خود را عملیاتی خواهد کرد.

مرکز تحقیقات ارزهای دیجیتال که مسئول اصلی اجرای این پروژه در بانک مرکزی چین محسوب می شود، اعلام کرد که طرح آزمایشی راه اندازی این ارز در چهار شهر شنژن، سوژو، ژیونگ آن و چنگدو آغاز شده است.

استفاده از ارز دیجیتالی چینی که فعلا « دیسپ » نامیده می شود، در حال حاضر تنها برای تعداد محدودی از بانک ها و کاربران در چهار شهر فوق مهیا شده است.

ارز دیجیتال دیسپ دارای سه تفاوت عمده با سایر ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین است؛ نخست اینکه بیت کوین غیرمتمرکز و استخراج پذیر است، درحالی که دیسپ متمرکز و تحت کنترل دولت است. دوم اینکه نردبان دیجیتالی دیسپ توسط دولت کنترل خواهد شد و در بستر سیستم توزیع نخواهد شد و سوم این ارز با هدف استفاده در سیستم تجاری و بازرگانی توسعه می یابد تا بتوان از آن به مانند شکل فعلی پول استفاده کرد.

توسعه ارز دیجیتالی چینی بخشی از برنامه کلان این کشور برای جهانی سازی یوان است. روزنامه دولتی چاینا دیلی در مقاله ۲۴ آوریل خود گفته بود آمریکا دلار را به عنوان یک سلاح استفاده می کند و باید وابستگی به آن را کاهش داد.

در روزهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده است شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد ویروس کرونا با سهل انگاری چین به خارج درز کرده و این کشور را به اعمال تعرفه های جدید تهدید کرده است.

ارسال نظر