استخراج رمز ارزها دلیل قطعی برق نیست | مشکل از جای دیگری آب می‌خورد!

رسانه کلیک - این روزها در پی ماجرای قطعی برق و استخراج رمز ارزها اخبار بسیاری مبنی بر مقصر بودن استخراج‌کنندگان ماینرها در این قطعی‌ها منتشر شد. درحالی‌که برخی گرمی زودهنگام هوا و کمبود بارش در سال جاری را علت اصلی قطعی برق دانسته و عده‌ای نیز به استخراج ماینرها اشاره داشتند، امروز رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق اعلام کرد که مشکل اصلی برق در ایران، اقتصاد غلط صنعت برق است.

استخراج رمز ارزها دلیل قطعی برق نیست | مشکل از جای دیگری آب می‌خورد!

به گزارش کلیک، به نقل از ایسنا؛ علی بخشی، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ضمن اشاره به اینکه وزارت نیرو می‌تواند با شناسایی میزان مصرف در بخش‌های خانگی و تجاری میزان مصرف غیرعادی را شناسایی کند، در ادامه چنین توضیح داد که استخراج رمز ارزها دلیل اصلی مشکلات برق نیستند.

علی بخشی در مصاحبه‌ای با ایسنا، علت اصلی را اقتصاد غلط صنعت برق دانست. وی تصریح کرد:

ریشه مشکل صنعت برق اقتصاد غلط و عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید و به‌ویژه بخش شبکه است و این موضوع نیز ارتباطی با اقتصاد کشور ندارد چراکه ساختار اقتصادی صنعت برق دارای مشکل است لذا همین موضوع موجب شده تا سرمایه‌گذاری در بخش تولید و شبکه‌های انتقال و توزیع و نوسازی شبکه‌های فرسوده صورت نگیرد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق افزود: ما روی مرز باریکی حرکت می‌کنیم که تولید و مصرف در روزهای پیک به یکدیگر نزدیک می‌شوند، نیروگاه‌های برق آبی نیز که به دلیل نبود بارش از مدار خارج می‌شوند، اوضاع را بحرانی‌تر می‌کنند، در این شرایط هر مصرف‌کننده غیرمنتظره‌ای می‌تواند ساختار صنعت برق را برهم بزند.

استخراج رمز ارزها توجیه مناسبی برای خاموشی‌ها نیست

علی بخشی، در ادامه صحبت‌های خود در مورد علت قطعی برق در ایران به این نکته اشاره کرد که نباید استخراج رمز ارزها را دلیل خاموشی‌های اخیر دانست. وی در این مورد اظهار داشت:

اینکه گفته می‌شود رمز ارزها عامل خاموشی هستند نادرست است و نمی‌توان گفت که تنها این بخش عامل خاموشی بوده و درواقع عامل این است که همیشه رو لب مرز حرکت می‌کنیم و ورود یک‌بار اضافه به شبکه موجب برهم زدن شبکه می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر وزارت نیرو و مجموعه دولت به ساماندهی این مزارع ورود می‌کرد به‌جای اینکه اکنون آن‌ها را به‌عنوان یک مصرف‌کننده بعضا غیرمجاز مقابل خودمان ببینیم با ساماندهی آن‌ها می‌توانستیم آن‌ها را مجبور به سرمایه‌گذاری در تولید برق کنیم به‌گونه‌ای که در مواقع پیک برق خودشان را در اختیار شبکه قرار دهند و در سایر مواقع مصرف موردنیاز خود را تامین کنند.

استخراج رمزر ارزها می‌توانست به تولید برق کمک کند

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران بر این باور است که بهتر بود به‌جای مقاومت و مخالفت با استخراج رمز ارزها، به دنبال ساماندهی رمز ارزها می‌رفتیم. بخشی در ادامه صحبت‌های خود در این مورد تاکید کرد که استخراج رمز ارزها در صورت ساماندهی نه‌تنها اکنون به‌عنوان یک‌بار اضافی به‌حساب نمی‌آمدند بلکه به‌عنوان یک کمک می‌توانستیم روی آن‌ها حساب کنیم و درگذر از پیک موفق‌تر بودیم، تصریح کرد: شاید مجموعه عملکرد صنعت برق موجب شود تا در مورد این صنعت فکر اساسی صورت گیرد.

راه‌حل پیشنهادی چیست؟

علی بخشی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق کشور، در پی اظهارات خود چنین بیان کرد:

بخش خصوصی از دولت فاصله نگرفته اما سرمایه‌گذاری یک کار اقتصادی است و کسی که بخواهد در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند به پارامترهای اقتصادی آن بخش توجه می‌کند، زمانی که قیمت برق به‌صورت غیرمنطقی پایین است طبیعتا برای هیچ سرمایه‌گذاری بخش برق جذاب نیست.

وی در پایان تنها راه‌کار موجود برای حل این مشکل را تدوین مدل‌های مالی جدید مانند صادرات ترانزیت برق و استفاده از ظرفیت‌های بهره‌برداری و کاهش تلفات دانست. وی همچنین بیان کرد که تعرفه صنعتی مشترکان پرمصرف مانند آلومینیوم، فولاد و مس باید اصلاح شود و این صنایع پرمصرف باید باقیمت واقعی هزینه برق را پرداخت کنند.

ایشان همچنین افزودند که اگر این اقدامات زودتر انجام شود نه‌تنها شاهد خاموشی نخواهیم بود بلکه به یک صادرکننده عمده در صنعت برق تبدیل خواهیم شد.

ارسال نظر