رشد بیش از 60 درصدی ارزش بازار فن توکن‌ها

بنیان‌گذار و مدیرعامل Socios اعلام کرد که ارزش فن‌توکن‌ها (توکن‌های هواداری) اکوسیستم Chiliz تاکنون 250 میلیون دلار بوده است.

رشد بیش از 60 درصدی ارزش بازار فن توکن‌ها

رشد فوق‌العاده بازار فن توکن‌ها

بازار فن‌توکن‌ها در سال جاری رشد بسیار چشمگیری داشته و ارزش کل بازار آن‌ها از ماه ژوئن حدود 157 میلیون دلار افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های وب‌سایت فن مارکت کپ (FanMarketCap)، ارزش بازار تمام فن‌توکن‌ها در زمان نگارش این مطلب کمی بیشتر از 424 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. این مقدار تقریبا 63.2 درصد بیشتر از ارزش کلی 260 میلیون دلاری ثبت شده در اواسط ژوئن 2021 است.

حجم معاملات روزانه بازار فن‌توکن‌ها نیز در زمان انتشار این مطلب 62.8 میلیون دلار است.

بر اساس گزارش FanTokenStats، برخی از ارزشمندترین توکن‌های هواداری، توکن پاری سن‌ژرمن (PSG) و منچسترسیتی (CITY) هستند که توسط ارائه‌دهنده اصلی فن‌توکن‌ها یعنی Socios و بر اساس زیرساخت بلاک‌چین Chiliz صادر شده‌اند. درحالی‌که ارزش بازار PSG کمی بیش از 50 میلیون دلار است، ارزش بازار CITY حدود 40 میلیون دلار تخمین زده شده است.

بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان نیز از فعالان بزرگ این صنعت است. بایننس پلتفرم فن‌توکن خود را در اکتبر 2021 راه‌اندازی کرد. فن‌توکن لاتزیو (LAZIO) که روی پلتفرم بایننس لانچ‌پد راه‌اندازی شد، بزرگ‌ترین فن‌توکن بازار است و طبق گزارش FanMarketCap، ارزش بازار تقریبی آن 52.5 میلیون دلار است.

الکساندر دریفوس (Alexandre Dreyfus)، بنیان‌گذار و مدیرعامل Socios و Chiliz در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ارزش فن‌توکن‌های اکوسیستم Chiliz تاکنون 250 میلیون دلار بوده است. او پیش‌بینی کرد که اندازه بازار توکن‌های هواداری و توکن‌های اجتماعی در 5 سال آینده تا 10 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

فن توکن یا توکن هواداری چیست؟

توکن‌های هواداری نوعی ارز دیجیتال هستند که به دارندگان امکان دسترسی به تعدادی امتیاز عضویت مرتبط با طرفداری، از جمله رأی‌گیری در مورد تصمیمات باشگاه، طرح لباس‌ها، جوایز و همچنین سایر تجربیات تعاملی طرفداران را با باشگاه‌های ورزشی و هنرمندان می‌دهند.

دریفوس تأکید کرد که فن‌توکن‌ها ارز دیجیتال نیستند، بلکه دارایی دیجیتالی هستند. او افزود: «شما نمی‌توانید توکن‌های طرفداران را برای خرید چیزی خرج کنید، اما می‌توانید برای بهره‌مندی از مزایای طرفداری، فن‌توکن داشته باشید.»

او همچنان خاطرنشان کرد که موارد استفاده از فن‌توکن‌ها برای طرفداران و معامله‌گران متفاوت است: «هواداران نگه خواهند داشت و معامله‌گران معامله خواهند کرد.»

به گفته مدیرعامل Socios، منابعی مانند CoinMarketCap و CoinGecko به درستی قیمت اولیه فن‌توکن‌های صادرشده توسط Socios را که معمولاً حدود 2 دلار برای هر توکن است، منعکس نمی‌کنند. به این ترتیب توکن‌های CITY در ابتدا به جای 10 دلار که CMC و CoinGecko گزارش کردند، 2 دلار بوده‌اند.

دریفوس خاطرنشان کرد: «نمی‌توانید این آمار را به درستی در CoinMarketCap ببینید.» و افزود که منابعی مانند CMC و CoinGecko قیمت پیشنهادی فن‌توکن‌ها را دریافت نمی‌کنند، بلکه فقط قیمت درج شده را دریافت می‌کنند. دریفوس گفت: «فن‌توکن‌ها ابتدا با یک قیمت ثابت در طی یک فروش ویژه پیش‌فروش می‌شوند.»

ارسال نظر