بزرگترین سرقت های ارز دیجیتال تاریخ

در سال‌های اخیر، اخبار سرقت و دزدی‌های ارز دیجیتال بسیار زیاد شده و موجب نگرانی بسیاری از فعالان این حوزه شده‌اند. در این مطلب به معرفی و بررسی عوامل ببزرگترین سرقت های ارز دیجیتال تاریخ خواهیم پرداخت.

بزرگترین سرقت های ارز دیجیتال تاریخ

چرا سرقت ارزهای دیجیتال در حال افزایش است؟

قابل‌درک است که سرقت‌های ارز دیجیتال توجه عموم را برانگیخته است. اولین ملاحظه مقدار هنگفت پولی است که می‌توان از ارزهای دیجیتال سرقت کرد. سازمان‌های مالی قدیمی به‌ندرت چنین مبالغ هنگفتی را از طریق سرقت از دست می‌دهند. ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال اخیرا بسیار بحث‌برانگیز و محبوب شده‌اند، تمام سرقت‌ها، هک‌ها و کلاهبرداری‌ها خبرساز می‌شوند.

علاوه بر این، هکرها کشف کرده‌اند که سرقت ارزهای دیجیتال ساده‌تر از سرقت پول نقد یا پول الکترونیکی در سیستم بانکی است. علاوه بر این، از آنجایی که ارزهای دیجیتال معمولا در مبالغ هنگفتی ذخیره می‌شوند و می‌توان آن را به‌صورت فوری و ناشناس، تنها با استفاده از یک کلید خصوصی یا رمز عبور از هر جایی منتقل کرد، هکرها آن‌ها را هدف قرار می‌دهند.

در این مقاله نگاهی به بزرگ‌ترین سرقت‌های ارز دیجیتال نگاهی می‌اندازیم. این مطلب همچنین توضیح می‌دهد که چرا صرافی‌های ارز دیجیتال مدام هک می‌شوند، چرا سرقت‌های ارز دیجیتال بزرگ‌تر می‌شوند و برای محافظت از خود در برابر این سرقت‌ها چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

بزرگ‌ترین سرقت‌های ارز دیجیتال در تاریخبزرگترین سرقت های ارز دیجیتال

MT Gox

MT Gox اولین هک صرافی مقیاس بزرگ بود و همچنان مهم‌ترین سرقت بیت کوین از یک صرافی است. از سوی دیگر، سرقت MT Gox یک اتفاق یک‌باره نبود، بلکه از سال 2011 تا فوریه 2014، از این صرافی سرقت می‌شده است.

هکرها 100 هزار بیت کوین از صرافی و 750 هزار بیت کوین از مصرف‌کنندگان آن در طی چند سال سرقت کردند. ارزش این سرقت‌های بیت کوین در آن زمان 470 میلیون دلار بود، اما اکنون ارزش آن‌ها تقریبا 10 برابر این مقدار است. مدت کوتاهی پس از سرقت، MT Gox به انحلال و نقدینه‌سازی رفت و انحلال دهندگان تقریبا 200 هزار بیت کوین دزدیده شده را بازیابی کردند.

Bitgrail

Bitgrail یک صرافی کوچک ایتالیایی بود که معاملات ارزهای دیجیتال کوچک مانند نانو (XNO) را ارائه می‌کرد. این صرافی در فوریه 2018، درست زمانی که قیمت XNO از چند سنت به 33 دلار افزایش یافت، هک شد. حداقل 17 میلیون سکه (معادل حدود 150 میلیون دلار) از کیف پول‌های نانو این صرافی برداشته شد.

بسیاری از کاربران، پیش‌ازاین سرقت نارضایتی خود از صرافی در مورد محدودیت‌های برداشت و مشکلات تراکنش‌ها، ابراز کردند. بر اساس تحقیقات انجام شده، سکه‌ها از کیف پول‌های سخت‌افزاری به سرقت رفته بود. تحقیقات در طول سه سال گذشته ادامه داشته و مقامات ایتالیایی اکنون مالک Bitgrail را به دست داشتن در این حملات متهم کرده‌اند.

Coincheck

در سال 2018، 530 میلیون دلار توکن XEM از صرافی ژاپنی Coincheck دزدیده شد. هکرها از این موضوع که توکن‌ها در کیف پول‌های نرم‌افزاری و آنلاین (Hot Wallet) ذخیره شده بودند، سوءاستفاده کردند.

بعدها، توکن‌های دزدیده شده توسط توسعه‌دهندگان بلاک چین NEM شناسایی شدند، اما گمانه‌زنی‌های مبنی بر این که این توکن‌ها در بازارهای دارک وب به فروش می‌رفتند، پخش شده بود.

بااین‌حال، باتوجه‌به اینکه این توکن‌ها پس از حمله چقدر از ارزش خود را از دست دادند، بعید است که خرید توکن‌های دزدیده شده توجه کسی را جلب کرده باشد. در حال حاضر ارزش این توکن‌ها 83 درصد کمتر از زمان سرقت است.

KuCoinسرقت ارز دیجیتال کره شمالی

صرافی کوکوین در سپتامبر سال 2020 اعلام کرد که هکرها به کلید‌های خصوصی کیف پول‌های این صرافی دسترسی پیدا کرده‌اند و مقادیر زیادی اتریوم، بیت کوین، لایت کوین، ریپل، استلار، ترون و تتر را دزدیده‌اند.

بسیاری از متخصصان اعلام کرده‌اند که برای ادعای اینکه هکرهای این سرقت از کره شمالی بودند، دلایل کافی دارند.

PancakeBunny

در ماه مه سال 2021، هکرها موفق شدند با یک حمله وام سریع (Flash loan)، 200 میلیون دلار از این پلتفرم سرقت کنند. هکر یا هکرها مقادیر زیادی بایننس کوین (BNB) را قرض گرفتند و سپس با دست‌کاری قیمت آن را در بازارهای جفت معاملاتی BUNNY/BNB این سرقت را انجام دادند.

این کار هکرها را قادر می‌کرد که از طریق وام‌های سریع، مقادیر زیادی توکن BUNNUY به دست آورند، سپس با فروش همه آن‌ها قیمت را کاهش دهند و سپس BNB قرض گرفته شده را در PancakeSwap پس می‌دادند.

Cream Finance

سرقت 130 میلیون دلاری در اکتبر 2021، تنها سرقت از این صرافی نبود، بلکه در فوریه 2021، حدود 37 میلیون دلار و در آگوست 2021، حدود 19 میلیون دلار از این صرافی سرقت شد!

در آخرین سرقت از این صرافی، هکرها موفق شدند با ایرادی که در پلتفرم وام‌دهی DeFi این صرافی، تمام دارایی‌ها و توکن‌های این صرافی را که حدود 130 میلیون قیمت داشت، سرقت کنند.

BadgerDAO

یک هکر توانست در دسامبر سال 2021، دارایی‌های زیادی را از یک شبکه DeFi به نام BadgerDAO بدزدد. متخصصان عقیده دارند که این مشکل در 10 نوامبر، هنگامی که یک اسکریپت به رابط کاربری وب‌سایت تزریق شد، آغاز شده بود.

احتمالا، هنگامی که اسکریپت فعال بوده است، تراکنش‌های کاربران تغییر کرده‌اند. در این حمله 896 بیت کوین به سرقت رفت که در آن زمان حدود 50 میلیون دلار ارزش داشت.

Vulcan Forged

هکرها در دسامبر 2021، حدود 135 میلیون دلار از استارت‌آپ بلاک چین گیمینگ Vulcan Forged سرقت شد. سارقان به کلیدهای خصوصی 96 کیف پول دسترسی پیدا کردند و 4.5 میلیون توکن PYR را از آن‌ها خارج کردند.

Bitsmart

در دسامبر 2021، هک هات والت‌های Bitsmart موجب سرقت حدود 200 میلیون دلار رمزارز شد. در ابتدا تصور می‌شود که تنها 100 میلیون دلار از طریق بلاک چین اتریوم دزدیده شده است، اما تحقیقات بیشتر نشان داد که 96 میلیون دلار دیگر از طریق بایننس اسمارت چین به سرقت رفته است.

بیش از 20 نوع توکن از این صرافی به سرقت رفته بود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: BSC-USD، بایننس کوین، BNBPay، Safemoon، Moonshot، Floki Inu و BabyDoge.

چگونه از کلاهبرداری‌های رمزارزی مصون بمانیم؟چگونه از کلاهبرداری‌های رمزارزی مصون بمانیم

یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از سرمایه‌گذاری خود در ارزهای دیجیتال، ایمن کردن کیف پول و انجام تحقیقات شخصی در مورد پروژه‌های موجود در بازار است.

همه چیزهایی که به شما گفته می‌شود را باور نکنید. در عوض، هر ادعایی را که در مورد سرمایه‌گذاری مطرح شده است، بررسی کنید، به‌خصوص اگر زیادی خوب به نظر می‌رسد یا وعده بازدهی کلان در یک دوره کوتاه را می‌دهد.

همچنین، به کسی که شخصا با شما تماس می‌گیرد و درخواست پرداخت بیت کوین کرده یا به شما فرصت سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد، اعتماد نکنید.

در صورت امکان، احراز هویت دو عاملی را در کیف پول و صرافی ارز دیجیتال خود فعال کنید. علاوه بر این، هرگز کلید خصوصی یا عبارت بازیابی کیف پول خود را به کسی ندهید و این اطلاعات را به‌صورت آفلاین و غیردیجیتال نگه دارید.

آدرس وب‌سایت‌ها را چندین بررسی کنید. به‌عنوان‌مثال، هنگام تلاش برای کلاهبرداری فیشینگ، کلاهبرداران URL یک سایت معتبر را شبیه‌سازی می‌کنند و حروف و اعداد را جایگزین می‌کنند. مثلا، عدد 1 جایگزین حرف I می‌شود یا عدد 0 جایگزین حرف O. علاوه بر این، هر پیشنهادی که نیاز به هزینه اولیه دارد، صرف‌نظر از مبلغ باید رد شود، به‌خصوص اگر مبلغ باید به‌صورت رمزارز پرداخت شود.

پیشنهاد شما برای افزایش امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری چیست؟

ارسال نظر