خالق اتریوم: بیت کوین در السالوادور برخلاف آرمان‌های رمزارزهاست!

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم اخیرا اظهار داشت که نجیب ابوکلیه، رئیس‌جمهور السالوادور «دوست دارد مورد تمجید قرار گیرد» و رویکردهایش با ایده‌آل‌های ارزهای دیجیتال همسو نیست.

خالق اتریوم: بیت کوین در السالوادور برخلاف آرمان‌های رمزارزهاست!

ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، روز جمعه در یک پست ناگهانی در ردیت (Reddit)، نظرات جنجالی خود را درمورد به‌کارگیری اجباری بیت کوین در السالوادور اعلام کرد.

هنگامی که یکی از کاربران ردیت در r/cryptocurrency نوشت: «نظر نامطلوب: رئیس‌جمهور السالوادور، نجیب ابوکیله نباید توسط جامعه ارزهای دیجیتال مورد تمجید قرار بگیرد»، بوترین پاسخ داد: «هیچ‌چیز در مورد این نظر نامطلوب نیست. اجباری شدن پذیرش یک ارز دیجیتال خاص برای مشاغل، برخلاف ایده‌های بسیار مهم آزادی رمزارزها است.»

بوترین در ادامه این پست نوشت: «تاکتیک تحمیل کردن بیت کوین به میلیون‌ها نفر در السالوادور به‌صورت یکجا و بدون هیچ‌گونه تلاش برای آموزش قبلی، بی‌پروا است و خطر زیادی برای هک شدن یا کلاهبرداری از تعداد زیادی از مردم بی‌گناه را در پی خواهد داشت. شرم بر همه (خب، من اصلی‌ترین افراد مسئول را هواداران سرسخت یا حداکثر گرایان بیت کوین می‌دانم، پس شرم بر آن‌ها) که بدون انتقاد از او تعریف می‌کنند.»

در واقع، استقبال ابوکیله از بیت کوین به‌عنوان پول قانونی که برای اولین‌بار با شور و هیجان زیادی در کنفرانس بیت کوین میامی در ماه ژوئن اعلام شد ، باعث شده است که برخی از شاخص‌ترین شخصیت‌های بیت کوین از او استقبال کنند. همان افرادی که پرچم بیت کوین را با افتخار بالا می‌برند، رغبت چندانی برای صحبت در مورد تمایلات مستبدانه این رئیس‌جمهور جوان و جنبه‌های نامطلوب برنامه بیت کوین دولت وی ندارند.

یکی از صاحبان مشاغل السالوادوری که درخواست ناشناس بودن داشت، گفت: «روح من عذاب می‌کشد، هنگامی که می‌بینم طرف‌داران بیت کوین در سراسر جهان این مرد و راهبردهایش را تمجید می‌کنند، درصورتی‌که اگر واقعاً بنشینند و قوانین و مقررات را بخوانند، متوجه خواهند شد که تمام آن در تضاد کامل با هر چیزی است که آنها تبلیغش را می‌کنند.»

بوترین تنها صدایی نیست که درمورد تناقضات ناشی از اجباری کردن یک فناوری باز و غیرمتمرکز به صاحبان مشاغل صحبت کرده است.

نیکولاس کری، بنیان‌گذار Blockchain.com، در کنفرانس TOKEN2049 لندن همین هفته اظهار داشت: «من عقیده دارم برخی انتقادات معتبر نسبت به نحوه اجرای این برنامه در السالوادور وارد است. یکی از اصول اصلی رمزارزها این است که واقعا پذیرش مردمی وجود دارد و مردم این کار را داوطلبانه انجام می‌دهند.»

خالق اتریوم پس از اولین پست خود، از بحث خارج نشد. در ادامه همان رشته، وقتی نویسنده اصلی گفت: «مثل اینکه [ابوکیله] بیت کوین را به مردم تحمیل کرده، چون خودش آن را به قیمت بسیار کم خریده و می‌داند که استفاده یک ملت از آن، به‌قدری قیمت را بالا خواهد برد که او ثروتمند شود.»، بوترین نوشت: «فرضیه‌ای ساده‌تر و احمقانه‌تر: هم به دلایل سیاسی و هم به دلیل اینکه او هم مانند بقیه انسان است، فقط دوست دارد توسط افرادی که او آن‌ها را قدرتمند می‌داند (یعنی آمریکایی‌ها) مورد تمجید قرار گیرد. طرف‌داران بیت کوین اجتماعی هستند که به‌آسانی می‌توان کاری کرد که شما را تحسین کنند، فقط باید در موقعیت قدرت قرار داشته باشید و درباره آنها و سکه‌شان چیزهای خوب بگویید یا کارهای مثبتی انجام دهید.»

نویسنده اصلی مطلب به بوترین پاسخ داد: «ایلان هم دقیقا همین کار را انجام داد، حالا ابوکیله از احساسات این جامعه سوءاستفاده می‌کند.»

ارسال نظر